Gå til innhold

Fases 5D Mark II ut?


Anbefalte innlegg

Enig med folk her om at bruktprisene ikke henger på greip. Selges nytt til 11000 og de fleste forventer å få 10 000 for et "nesten nytt" eksemplar. Helt feil planet.

 

Hva gjelder 6D skal det bli gøy å se hvordan de kan legge seg over 5D Mk II men under Mk III for å ikke kanibalisere sitt eget system. Jeg tipper 6D får Mk III sensoren, svakere AF (men bedre enn 5D Mk II) og dårligere byggekvalitet+ værtetting. Det er det siste der som irriterer meg litt, bruk mer metall, ikke mindre! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et poeng Tom, i kaldt vær kan plast kjennes bedre ^^

 

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=181819

 

Der er det en som selger 5d Mk II brukt for - wait for it - 12 600,- Greit nok at det er et nytt eksemplar, men det gjør meg egentlig mest nysgjerrig på hvorfor han ønsker å kvitte seg med det så kjapt. 400 kroner avslag hadde vært greit om produktet kostet 1000 nytt.

Lenke til kommentar

Du har et poeng Tom, i kaldt vær kan plast kjennes bedre ^^

 

http://foto.no/cgi-b...gid=2&id=181819

 

Der er det en som selger 5d Mk II brukt for - wait for it - 12 600,- Greit nok at det er et nytt eksemplar, men det gjør meg egentlig mest nysgjerrig på hvorfor han ønsker å kvitte seg med det så kjapt. 400 kroner avslag hadde vært greit om produktet kostet 1000 nytt.

 

Hahaha den var god :D

 

12 600 norske kronestykker for et kamera som nettopp kostet 10990,- på tilbud hos fotovideo.no :D

I tillegg er det faktisk brukt og ikke nytt. Det er brukt i 6 timer. Da er det ikke lengre sterilt og nytt og kan faktisk ha "feil" som hår i søker og støv på sensor og speil eller noe så ille som en skrape eller et hakk fra et støt ett eller annet sted.

 

Nei, da er ikke veien til splitter nytt lang, så den stien hadde jeg med glede gått :)

Lenke til kommentar

Han er ikke like grei å selge 5DII til :)

 

Fikk i går melding fra ****** om at slo til på mitt tilbud om å kjøpe et flunkende nytt EOS5DII hus for kr. 12.500,-. Slettet annonsen og ga han kontonummer for overføring, men nå ville han bare betale. 10.000,-. Så høynet han til 10.500,- og 11.000,- før jeg ba han glemme hele saken og jeg la ut en ny annonse. Da kom han plutelig å ville betale 12.500,-. Men etter 3-4 timer så har han funnet et annet kamera til 11.000,- og da trekker han seg fra handelen for 2. gang. Nå er han plutselig helt blakk, men dersom han kan få det for 11.500,- ..... Ba han glemme hele avtalen atter en gang. Dette ble for useriøst.
Lenke til kommentar

Åja sånn ja hehe :)

 

Dette stod også fra en annen som skulle selge til han:

 

"Solgte en EOS 1D MK IV til Renato og pengene kom som lovet - dog med noe samme opplevelse som ******************* kommenterer."

 

Så det er visst en liten gjenganger i at han er en useriøs kjøper ser det ut som :p

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Damn... Får tenke i et par dager på om jeg skal ta sjansen på å vente på 6D og risikere å ikke få tak i 5D2 nytt om jeg ikke liker 6D bedre, eller om jeg skal kjøpe 5D2 nå og ikke bry meg om hva som blir sagt i favør av 6D når det eventuelt kommer.

 

Dette vakke lett...

Vet akkurat åssen du har det... Får ikke bestemt meg jeg heller.

 

5D3 er ikke aktuelt, den er for dyr.

Men dilemma mitt er: 5D2 vs. 6D (men kun om 6D blir et FF kamera)

Nå som 6D er lansert, er det interessant å høre hva folk mener/anbefaler.
Lenke til kommentar

Jeg syns det er mange som har jamret seg og vært skuffet, men jeg tror vi vil få et annet inntrykk når testene begynner å rulle inn. Mye av klagingen dreier seg jo om autofokusen, det er greit at den har litt få punkter for noen, men det som gjelder for de fleste er om den er rask og presis. Der tror jeg vi vil bli imponert.

 

Annet enn det gleder jeg meg til den kommer så jeg kan se og kjenne litt på den før jeg bestemmer meg :)

Lenke til kommentar

Det siste nye 5D mk2 kommer til å selges til meg, i et svakt øyeblikk for 8.995,-. Selv om jeg egentlig har lyst på 6D som ekstrahus. Men det kommer ikke på tale dersom prisforskjellen er 4-6000 kr.

 

Hva liker jeg med 6D kontra 5D mk2, som ekstrahus? Silent shutter, bedre autofokus, og størrelsen. Potensielt hakket bedre egenskaper på høy ISO er også flott.

Hva liker jeg så absolutt ikke? At de har fjernet joysticken og erstattet den med en 8-veis knappefaen innenfor hjulet. Litt mer krunglete betjening.

 

Jeg vet av egen erfaring hva både 5D mk2 og mk3 leverer. Canon ønsker ikke å kanibalisere seg selv, og de har derfor ikke plassert 6D for nært 5D mk3. Jeg tror de treffer bedre enn Nikon (D600 mot D800) på akkurat dette punktet, og har mer slingringsmonn å gå på nedover på prisstigen.

 

5D mk2 er på vei bort, så den kundegruppen kan 6D gjerne ta, men mange av disse har nok allerede gått over til 5D mk3 når 6D kommer for salg. Hvem er da 6D for? Fullframe er nok blitt mer viden kjent og det kan nok ta noen kunder fra både 60D og tilogmed potensielle 650D-kjøpere fra Oslo-vest og Bærum. Men det er for dyrt for vanlige folk, foreløpig.

 

Ekstrahus? Ja og nei. Jeg tror fullframe er skikkelig på vei, og at Canon har en mye å gå på hva pris angår for 6D. Det kan fort bli den rimelige inngangen til FF som vi hadde sett for oss :)

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...greit at den har litt få punkter for noen, men det som gjelder for de fleste er om den er rask og presis. Der tror jeg vi vil bli imponert.

 

Annet enn det gleder jeg meg til den kommer så jeg kan se og kjenne litt på den før jeg bestemmer meg :)

 

Jeg har tafset litt på den, og ble ikke veldig avskrekket. Jeg bruker for det meste bare senterpunktet likevel, og hadde nok vært mer eller mindre happy med 6D, men jeg hadde neppe giddet å oppgradere fra 5D Mark II om ikke wifi og GPS hadde vært viktig for meg.

Lenke til kommentar

5D mk2 er på vei bort, så den kundegruppen kan 6D gjerne ta, men mange av disse har nok allerede gått over til 5D mk3 når 6D kommer for salg. Hvem er da 6D for? Fullframe er nok blitt mer viden kjent og det kan nok ta noen kunder fra både 60D og tilogmed potensielle 650D-kjøpere fra Oslo-vest og Bærum. Men det er for dyrt for vanlige folk...

Det kan se ut som om det stemmer med at 5DII fases ut rundt årsskiftet, 6D er neppe i salg i butikkene før rundt det tidspunktet. Men dermed kan det og tenkes at man kan gjøre rene røverkjøp på 5DII når det nærmer seg.

 

Et viktig spørsmål blir og hva prisen egentlig blir på 6D når den er normalt tilgjengelig i butikkene uti f.eks januar/februar. Det er en uvanlig situasjon når både Nikon og Canon har hver sine 2 nye ff-hus ute på nesten samme tid. Jeg tipper at vi vil se et prisras utover våren/sommeren på alle 4 husene når de som bare må ha med en gang har fått sine. Så det lønner seg nok å ha is i magen foreløpig.

 

Men det er et godt spørsmål om hvem de 2 "billige" ff-husene er for, vi som er litt mer interessert enn gjennomsnittet er få av totalen kamerakjøpere. Jeg synes vi drukner i nye kamera av alle fasonger, fabrikater og priser i disse tider, det kan ikke være enkelt for mange å navigere i kamerajungelen av i dag.

 

Pr i dag er det ingen som har testet 6D eller prøvd det skikkelig, så hva det koker ned til er vanskelig å vite, fokussystemet føler jeg selv at kan bli det svakeste leddet. Målt mot D600 på papiret synes 6D noe vel light og følelsen av at det burde hatt en billigere lanseringspris enn D600 er følbar.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tradisjonelt har Nikon gått noe lavere ut med veiledende pris ved lansering, og laatt dem synke sakte utover produktets levetid, mens Canon har en tendens til å gå ut med svært høy veil ved lansering for så å la den synke raskere etter hvert som produktet blir eldre og nærmer seg utfasing.

 

5D Mark II kostet f.eks 24.699,- veil ved lansering i september 2008, men har nå vært nede i godt under det halve.

D700 ble lansert i juli samme år, til en veil på 22.990,-, men holdt en pris på rundt 20.000,- svært lenge. Den har vel aldri vært under 13.000,- så vidt jeg kan huske.

 

Hvis 5D Mark III følger samme prisutvikling som 5D Mark II, prosentvis, burde vi i 2016 se det til under 15.000,- i kampanjer og slikt. (veil. ved lansering var 29.999,-)

 

Får 6D samme levetid og følger samme progresjon vil det i 2016 koste ned mot 8500,- (veil ved lansering er 16.999,-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...