Gå til innhold

Fases 5D Mark II ut?


Anbefalte innlegg

Autofokusen til GH2 kjenner jeg ikke til, men autofokusen på MK II er så absolutt ikke ubrukelig. Har tatt mange flotte bilder med det kameraet, også bilder av fugler i fart etc. Men så klart, det er lettere og få vellykkede actionbilder med Mk III grunnet langt bedre fokus samt skuddhastighet.

 

Kjøper du en splitter ny Golf som første bil er du meget fornøyd og stolt. Etter noen år har "jobbet deg opp" og kanskje får råd til en BMW 520, så vil du ikke akkurat sette deg inn i en Golf igjen. Golf er ingen dårlig bil, men en 520 er da hakket vassere for å si det sån :)

 

Bare ett eksempel, men du skjønner sikkert tegningen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det spørs. Jeg er så vant til den kjempegode autofokusen på GH2 at jeg muligens ville bli skuffet over 5D2. Men jeg lurer litt på følgende; hvor dårlig er egentlig autofokusen til 5D2?

Nå har ikke jeg eid 5D2 selv så jeg har begrenset erfaring med dette, men Canons fokussystem fra den perioden er rimelig rask og nøyaktig, men ikke på nivå med 7D/5DMkIII eller 1D-serien.

AF-hastighet varier veldig med objektiv så det er ikke mulig å si noe generlet i forhold til GH2, men jeg ville forventet hastighet på samme nivå mens kontrastbasert fokus nok har litt mindre variasjon i nøyaktighet. Følgefokus er derimot bedre enn kontrasbaserte AF-system, i hvert fall av det jeg har sett foreløpig. Der 5D2 kommer til kort er nok likevel følgefokus, særlig sammenlignet med Nikons 51-punkters system og "3D-tracking" (eller hva det nå het)). Mens Nikon kjørte på med et veldig avansert system helt ned til D300 valgte Canon å "holde igjen" litt på AFen på 5D2 og xxD-serien med færre punkter og litt enklere system. Raskt på enkeltbilder, ikke fullt så bra som Nikon på tracking (i følge ekspertene).

 

Om 5DII fases ut og (eventuelt) erstattes vet jeg ikke, men jeg tor at for Canon vil det være en fordel å lansere en ny billigversjon. Kan ikke tenke meg at de vil sette ned prisen på 5DMkIII så mye med det første at det kan konkurrere med Nikon D600 (som virker rimelig sikkert vil dukke snart). Og da har de valget mellom fortsette å produsere 5D2 eller introdusere noe nytt og rimeligere enn 5D3. For meg virker siste alternativ fornuftig siden 5D2 nå bruker komponenter som er på vei ut, gammel sensor og Digic IV for eks. Sannsynligvis rimeliger for Canon å lage en ny modell med samme sensor og prosessor som 5DMkII enn å fortsette med to parallelle serier. I tillegg får de jo da et nytt hus som sikkert er enklere å selge enn noe alle vet er en modell på vei ut og de kan finjustere specen for å være konkurransedyktige på det prisnivået de ønsker.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvor lenge kommer man fortsatt til å kunne få tak i et 5D2 nytt tror dere? Blir selvfølgelig spekulasjon, men er alikevel interessant med noe input.

 

Skal handle meg FF til våren tenkte jeg, kanskje før. Og jeg ønsker å kjøpe nytt kamerahus, ikke brukt. Valget falt da på 5D2, men hvis et 6D antar jeg at dette hvertfall ikke vil være noe dårligere enn 5D2?

 

For da vil jeg heller velge 6D naturligvis, men hvis dette ikke blir like godt som 5D vil jeg heller kjøpe et 5D naturligvis.

 

Hva burde jeg gjøre? Ta sjansen på at et 6D kommer og at det blir minst like bra som 5D2, eller burde jeg kjøpe et 5D2 mens det fortsatt er på tilbud overalt og har en kjempegod pris?

Lenke til kommentar

Det vil være tilgang på brukte 5DII etter at 6D kommer også.

 

Ryktene har vel vært at det skal være dårligere ift byggekvalitet og værtetting, spesifikasjoner utover dette spretter jo opp og ned fra rykte til rykte.

 

EDIT: Så jeg hadde hatt denne taben åpen lenge ^^

 

Jeg tror også det blir en stund til vi ser 6D, det skulle overraske meg om vi ser det på Photokina, og da blir det nok ikke noe før nyttår tror jeg

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Skjønner :)

 

Min problemstilling er at jeg ønsker å kjøpe 5D2 helt nytt. Kommer ikke til å kjøpe brukt med mindre det kun er åpnet og sett på og så pakket ned igjen.

 

Og det er derfor jeg begynner å lure på om jeg må kjøpe et 5D2 før nyttår for å kunne få tak i brukt, eller vil det være i salg i butikker frem til våren eller eventuelt til 6D kommer?

Lenke til kommentar

Damn... Får tenke i et par dager på om jeg skal ta sjansen på å vente på 6D og risikere å ikke få tak i 5D2 nytt om jeg ikke liker 6D bedre, eller om jeg skal kjøpe 5D2 nå og ikke bry meg om hva som blir sagt i favør av 6D når det eventuelt kommer.

 

Dette vakke lett... Enda kjipere er det jo at når man er eier av en enebolig alene er det jaggu ikke enkelt å bare løpe ut og kjøpe et 5D3 på førstkommende lønning ;) hehe.

 

post-131058-0-28170700-1346936639_thumb.png

Lenke til kommentar

Damn... Får tenke i et par dager på om jeg skal ta sjansen på å vente på 6D og risikere å ikke få tak i 5D2 nytt om jeg ikke liker 6D bedre, eller om jeg skal kjøpe 5D2 nå og ikke bry meg om hva som blir sagt i favør av 6D når det eventuelt kommer.

 

Dette vakke lett...

Vet akkurat åssen du har det... Får ikke bestemt meg jeg heller.

 

5D3 er ikke aktuelt, den er for dyr.

Men dilemma mitt er: 5D2 vs. 6D (men kun om 6D blir et FF kamera)

Lenke til kommentar

Billigste 5D2 på foto.no nå er denne:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&searchstring=5d&id=179626

 

2 år gammelt, ikke lengre garanti og 25000 eksponeringer i tillegg til en hel del bruksmerker og hår i søkeren for 8500.

 

Nei, da venter jeg heller til 5D2 kommer på tilbud igjen så betaler jeg 2500 mer for splitter nytt kamera :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også at 6D ryktes til å koste 2000 Usd. Med moms snakker vi nok en lanseringspris rundt 16-17000 kr.

 

Hvis du får nytt til 10990 som mark 2 ble solgt for er veldig mye kamera for pengene. Evt gå for mark 3 som jeg gjorde :)

 

Okei takk :) Det gjorde valgets kval litt enklere :)

Tipper ikke 6D kommer til å ha mye å by på i forhold til prisen som angivelig kommer til å bli så mye høyere enn 5D2.

 

Da får jeg se utover i oktober/november om 5D2 kommer på tilbud igjen til 11 lapper noe sted.

Kjøper meg en Polaris 700 snøscooter nå så da får jeg ikke kjøpt et 5D2 i tillegg for øyeblikket :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Mark 3 er priset på 8x USD av 3500 dollar. Mark 2 er på bunnen siden det er utgående. 6D kommer garantert til å koste mer når det kommer, selv om mark2 ligger på 2000 Usd i USA om dagen.

 

Prismessig er faktisk mark 2 til 10990 i Norge billigere enn det kameraet selges for i USA, selv uten moms.

 

Eneste aberet er vel at 6D ryktes å ha AF fra 7D, noe som vil være mye bedre enn det mark 2 har. Skal ikke være enkelt å bestemme seg, nei. Slet med det samme selv før jeg fant ut at jeg kun lever en gang og visste at mark 3 ikke ville gjøre meg lysten til å oppgradere igjen snart, så klinte jeg til :)

Lenke til kommentar

Da får jeg se utover i oktober/november om 5D2 kommer på tilbud igjen til 11 lapper noe sted.

Det høres ut som en plan.

 

Kjøper meg en Polaris 700 snøscooter nå så da får jeg ikke kjøpt et 5D2 i tillegg for øyeblikket :)

Eller selg scooteren, så har du råd til 5DMkIII :p - regel #1 er å ha kun en dyr hobby av gangen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da får jeg se utover i oktober/november om 5D2 kommer på tilbud igjen til 11 lapper noe sted.

Det høres ut som en plan.

 

Kjøper meg en Polaris 700 snøscooter nå så da får jeg ikke kjøpt et 5D2 i tillegg for øyeblikket :)

Eller selg scooteren, så har du råd til 5DMkIII :p - regel #1 er å ha kun en dyr hobby av gangen ;)

 

Hehe ja du sier noe :D :D

 

Vel, skal nok alltids klare å få endene til å møtes på hobbyfronten. Ingenting er umulig, og det umulige tar bare litt lengre tid :)

 

En tredje løsning hadde jo vært om jeg ble en suksessfull aksjemegler. Tror jeg går for det jeg. Regner med å gjøre suksess i neste uke :dribble:

Lenke til kommentar

Folk som selger 6-12 måneder gamle kameraer med 10 000 eksponeringer og oppover for 8-10 lapper lissom

Helt enig i den kommentaren, blir stadig overrasket over hvor høy bruktpris folk skal ha. Det jeg lurer på er om de virkelig får solgt til prisen de vil ha.

Uansett, hvis jeg forstår det riktig har du mFT (GH2+++) og på mange måter er FF et veldig interessant komplement til mFT (eller var det motsatt) siden det er såpass stor forskjell på sensor, størrelse på hus og optikk at det faktisk er et poeng å ha to system i parallell til ulike typer bruk.

 

Men siden du allerede har mFT burde du også stå ganske fritt når det gjelder når du handler FF (selvsagt gitt nok penger). Hadde det vært meg ville jeg i hvert fall ikke handlet nå før D600 og A99 kommer og du får se hva (om) det betyr for prisingen av FF. Om 5D2 er ute av produksjon og de driver og tømmer lagrene eller ikke vet ikke jeg, men det virker veldig usannynlig at Canon skulle la Nikon "ta over" low end FF markedet med D600 ved å kutte 5D2 uten å ha noen erstatning på plass (eller senke 5D3-prisen radikalt).

 

Så gitt at du har et kamera som funker bra (og hva kommer mFT med nå) ser jeg liten grunn til å gamble på et kjøp nå bare for å få tak i et nytt 5D2. Det ble tross alt lansert for flere år siden og det har skjedd en del siden det kom på markedet. Jeg kan ikke forstå at Canon kan lage noe nytt kamera i dag som ikke matcher eller overgår 5D2 på alle punkter unntatt byggekvalitet. Jeg kan heller ikke tenke meg at de vil lansere et FF uten et visst nivå på huset. Så uansett nytt hus eller fortsatt produksjon av 5D2 kan jeg ikke se noen stor fare ved å vente. Prissvigninger er det alltid, men over tid er det en klar trend at kameraene synker i pris. De vil opplagt ikke ende i null, men dyrere modeller har fortsatt en god del å gå på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...