Gå til innhold

Fases 5D Mark II ut?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var av det inntrykket at 5d Mark II skulle selges parallellt med Mark III. I alle fall en god stund (er vel først nå tilgjengelighet på mark III begynner å bli alvorlig). Likevel sa Japanphoto idag at det skulle fases ut. De får ikke tak i nok kameraer, og de kameraene de får blir solgt gjennom nettbutikken.

 

Jeg syns ikke Mark III er verdt prisen opp fra Mark II for min egen del, og da er det synd om jeg ikke skulle få tak i et :( Er ikke så interessert i å kjøpe brukt da de fleste selger rundt 10-11 som for meg er altfor nærme nypris til å forsvare det.

 

tl;dr: Fases Mark II ut for mark III?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er standard prosedyre at de sier ting blir solgt parallellt; og det gjør det jo en stund, men trolig mest for å tømme lagrene og i påvente at den nye modellen blir godt lagerført. Det punktet er jo nådd nå så ser ikke bort ifra at 5D2 er fullstendig borte fra hyllene innen året er omme.

FotoVideo solgte 5D2 for 11k i noen dager nå, men ser prisen har gått opp igjen til 13k. De har heller ingen på lager for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Hvor lenge de selges parallelt er avhengig av hvor stort lageret er og når produksjonslinjen er planlagt stoppet samt når linjen skal kalibreres med en nyere modell.

 

Det er flere forskjellige modeller som i utgangspunktet skulle selges parallelt med har blitt "utsolgt".

 

Tror nok at man får se 5D MkII i butikkene et halvt års tid til eller lengere, mye er avhengig om/når Canon introduserer en såkalt billig FF som flere rykter antyder. Nå det begynner og bli utsolgt i butikkene og det ikke står noe forventet "på lager" lengere er det en indikasjon på at det fases ut.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig og si når , men jeg tror helt klart at MKII vil fases ut. Tross alt er jo MKIII det kameraet som overtar navnet 5D etter min mening.

Om det kommer en 6D som noen rykter sier så skal jo det bli en entry level FF modell som sikkert vil ligge på prisnivå med 5D MkII og da vil det være for mange kameraer i samme prisklasse.

Men dette er bare noe jeg tror , og jeg tror mye rart :-)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg husker helt rett, men synes å ha lest at mk2 skal fases ut ved årsskiftet. Mk2 ser ut til å selge godt fremdeles og det har vært en del gode tilbud i det siste. Forskjellen i pris opp til mk3 er enda på viddene, man kan få 2 mk2 til samme pris og i tillegg ha nok til kaviar på skiva etterpå.

 

Om mangel i butikkene har årsak i Canons strategi eller mulighet for nok produksjon blir bare gjetting - det kan og være at butikkene er tatt på senga omkring etterspørselen av mk2 og har bestilt for få.

 

En ny "erstatter" til mk2 og med samme lave pris som i det siste tviler jeg sterkt på at kommer, og skulle den komme tror jeg at prisen blir nærmere 20 tusen enn 10 tusen. Men igjen er det bare synsing, å vite hva produsentene har planlagt er umulig for oss.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er vanskelig og si når , men jeg tror helt klart at MKII vil fases ut. Tross alt er jo MKIII det kameraet som overtar navnet 5D etter min mening.

 

Det er klart det kommer til å fases ut, det gjør MK III og etterhvert :p

 

Kan jo hende at vi får se mer til 6D ettersom det blir mindre av mark ii

Lenke til kommentar

Men for å starte litt mer synsing;

 

Hva vil skille 5D2 og 6D i så fall?

 

5D3 er ikke bedre enn 5D2 på bildekvalitet, og den eneste funksjonen jeg syntes 5D2 mangler er god autofokus. De andre fordelene ved 5D3 er for små til å gidde å oppgradere syntes jeg. Og derfor lurer jeg litt på 6D. Hva skal friste folk til å velge 6D fremfor ny/brukt 5D2?

 

Det bør vel være autofokus? Det er vel ikke stort sett andre ting som kan forbedres ved 5D2, som har betydelige utslag på bildene.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok litt synsing her og mye er nok også subjektivt, men da spør jeg deg:

Har du testet 5D MK III, siden du sier at bildekvaliteten ikke er bedre på denne kontra MK II?

 

At DU synes at evt. fordeler ikke er gode nok til å oppgradere er jo fair, da det er DU som vet hva du selv har behov for.

 

Jeg kan si at MK III leverer "renere" bildefiler kontra MK II og filene fra MK III tåler mer etterbehandling uten å miste detaljer enn filene fra MK II. ISO egenskapene er merkbart bedre på Mk III kontra MK II og dette igjen vil levere mulighet for mer støyfrie bilder i dårligere belysning, og dermed også bedre bildekvalitet.

 

Jeg har hatt dem begge og JEG mener at bildekvaliteten er hakket bedre på MK III. At du vil få noen wow-opplevelse tror jeg neppe, men de er bedre og spørsmålet er hvor mye DU vil betale for den forbedringen som er. Noen synes den er ubetydelig, mens andre (jeg) synes den er såpass mye bedre at det er verdt de ekstra kronene. Med tanke på de andre egenskapene også som autofokus etc.

 

Det kommer vel kanskje litt ann på hvor høyt man legger lista og hvor mye man vil betale.

Noen betaler flere tusen kroner for et par meter lydkabel og mener det er bedre, mens andre kan ikke høre forskjellen på lyden i det hele tatt og velger derfor kabler fra Clas'ern :)

 

Hva 6D kommer til å levere av bildekvalitet er umulig å svare på og blir som sagt bare synsing og vil ikek gi svar på noe som helst. :)

Lenke til kommentar
Hva 6D kommer til å levere av bildekvalitet er umulig å svare på og blir som sagt bare synsing og vil ikek gi svar på noe som helst.

 

Neida, skjønner det, men var bare for å spekulere :)

 

 

Jeg kan si at MK III leverer "renere" bildefiler kontra MK II og filene fra MK III tåler mer etterbehandling uten å miste detaljer enn filene fra MK II. ISO egenskapene er merkbart bedre på Mk III kontra MK II og dette igjen vil levere mulighet for mer støyfrie bilder i dårligere belysning, og dermed også bedre bildekvalitet.

 

Jo ISO ytelsen er det ingen tvil om at er bedre. Og hvorvidt filene tåler mer etterbehandling vet jeg lite om da jeg ikke har researchet noe på dette. Men kan dette kanskje ha noe med å gjøre at lysmåleren på ditt 5D2 gav mer utbrente bilder som du tidligere har nevnt? For da vil man ha mindre å jobbe med :)

 

 

Det eneste jeg har gjort er å sammenligne bildekvalitet på identiske motiver mellom disse to kameraene og det er nesten ikke mulig å pixelpeepe noen forskjeller :) Selvsagt på lav nok ISO til at det ikke utgjør noen forskjell.

 

Selvfølgelig ønsker jeg meg et MK3, men det er bare så jævla dyrt :( Hadde det kostet typisk 17-18k hadde jeg insta-kjøpt det. Men å betale nesten 15k mer for bittelitt bedre ISO ytelse samt autofokus er ikke verdt det for min del. :) (andre fordeler med MK3 også, men ikke av betydning for meg)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Autofokusen er en revolusjon i forhold til Mk II, bare så det er sagt :)

Det er den absolutt største forbedringen og forskjellen er enorm.

 

Hvis dette har liten betydning for deg, samt litt bedre bildekvalitet, bedre ISO ytelse, mulighet for lagring på to minnekort, bedre lysmåler, bedre værtetting etc. så er det så klart tullete å gi 15.000,- ekstra i forhold til Mk II :)

Lenke til kommentar

Det var nok å ta ting litt ut av sammenheng hehe :)

 

For hvis du hadde hatt en tripod med plass til 2 kameraer og tatt bilde av identisk motiv, feks en rusten bil, med samme objektiv, blendertall og brennvidde, så ville forskjellen være så liten, eller ikke være der i det hele tatt gitt at begge kameraer bruker laveste iso. Hadde det vært noen forskjell måtte man i så fall ha pixelpeepet, hvertfall mtp de sammenligningene jeg har sett til nå gjort på denne måten.

 

Men selvfølgelig, det er flere fordeler ved 5D3. Men å ha muligheten til 2 minnekort er ikke av betydning for min del, heller ikke forbedret lysmåler da det ikke er noe problem å undereksponere med ett lite hakk. Men for dem som dette er viktig for er det sikkert verdt det :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Poenget er at det vel er et fåtall som setter kameraet på stativ og tester slik du sier her. Det som gjelder er hvordan kameraet oppfører seg i praksis i de situasjoner man faktisk befinner seg.

 

Setter man alltid kamera på stativ og bruker konsekvent laveste ISO så er uansett autofokus/ISO egenskaper/skuddhastighet og alkens piperier totalt uviktig.

 

Skal man derimot ta bilder som "normale" mennsker og faktisk utfordre kameraet litt så snakker vi om noe helt annet.

 

Og som jeg har sagt så detter man ikke av stolen av begeistring ved en sammenligning mellom disse, da begge kameraene er veldig gode. Poenget er at MK III er LITT bedre på alt, bortsett fra autofokus. Der er den MYE bedre.

 

Om dette er egenskaper du vil betale 15.000,- for er en helt annen sak :)

Lenke til kommentar

Ja jo... Jeg er med på argumentet ditt.

 

Nå har jeg ikke førstehåndserfaring med noen av dem så jeg er absolutt ikke rette person til å uttale meg annet enn det jeg har observert ved pixelpeeping :)

 

Vel, det spørs. Jeg er så vant til den kjempegode autofokusen på GH2 at jeg muligens ville bli skuffet over 5D2. Men jeg lurer litt på følgende; hvor dårlig er egentlig autofokusen til 5D2?

 

Hvis den er mer eller mindre totalt ubrukelig må jeg kanskje vurdere 5D3 istedenfor. Men om den fungerer nogenlunde ok kan jeg fint leve med det :)

 

Finnes det ikke noe støtte for forbedret autofokus via firmware eller magic lantern da?

Og er noen objektiver bedre enn andre på autofokus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...