Dux ducis Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Før sommeren hadde vi en skoleavslutning hvor det blant annet kom en fotograf fra en bedrift. Inne i lobbyen på skolen kunne de som var interessert i bildene skrive seg ned på et blankt ark. Deretter skulle skolen videresende kontaktinformasjon til fotografen. Det ble sagt, av skolens representanter, at vi skulle få anledning til å se over bildene før vi valgte å kjøpe dem. Etter at jeg mottar bildet finner jeg til min overraskelse ut at dette var en slags bindende avtale i følge fotografen, og at det ikke er anledning til å se over bildene før de blir kjøpt. Dette har alltid vært praksis med mine tidligere skole/russe-bilder (4-5 ganger). Rent bortsett fra hva jeg har forklart dere nå, hvilke ting kan jeg slå i bordet med for å vise fotografen at jeg mener alvor? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven)? NB: Blant unntakene ser man i § 2 b) at angreretten ved salg utenfor fast utsalgssted ikke gjelder når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 For at angrerett skal være relevant må bindende avtale være inngått. Det kan jeg ikke se at det er her. Han har skrevet seg på en liste for interessenter, ikke inngått en avtale om kjøp. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Før sommeren hadde vi en skoleavslutning hvor det blant annet kom en fotograf fra en bedrift. Inne i lobbyen på skolen kunne de som var interessert i bildene skrive seg ned på et blankt ark. Deretter skulle skolen videresende kontaktinformasjon til fotografen. Det ble sagt, av skolens representanter, at vi skulle få anledning til å se over bildene før vi valgte å kjøpe dem. Etter at jeg mottar bildet finner jeg til min overraskelse ut at dette var en slags bindende avtale i følge fotografen, og at det ikke er anledning til å se over bildene før de blir kjøpt. Dette har alltid vært praksis med mine tidligere skole/russe-bilder (4-5 ganger). Rent bortsett fra hva jeg har forklart dere nå, hvilke ting kan jeg slå i bordet med for å vise fotografen at jeg mener alvor? Du kan prøve Svinks forslag. Du kan også påpeke at du ikke hadde hørt noe om at signatur på papiret skulle forplikte dere til å kjøpe bildene. Fotografen kan ikke selv bestemme hvilke handlinger som skal gjøre dere forpliktet. Dersom du ikke ønsker å betale, kan du derfor skrive en e-post og si at du ikke kommer til å betale noen faktura siden du ikke mener å ha bundet deg til å kjøpe. Be fotografen bevise / dokumentere at du har forpliktet deg til dette, og vis til at et avtaledokument faktisk må inneholde noe, f.eks. en forpliktelse om kjøp - blanke ark holder ikke. Dersom du KANSKJE ønsker å kjøpe - hvis bildet ble bra - kan du i tillegg si at du vil kunne gå med på kjøp dersom du får tilsendt bildet og kan se det først. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 For at angrerett skal være relevant må bindende avtale være inngått. Det kan jeg ikke se at det er her. Han har skrevet seg på en liste for interessenter, ikke inngått en avtale om kjøp. Godt sett. Hvis Dux ducis kan bruke angreretten, kan han likevel unngå hele diskusjonen om bindende avtale ble inngått eller ikke - han kan si at han uansett angrer på kjøpet og dermed hoppe over gjerdet der hvor det er lavest. Det er ofte flere veier til mål. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Jepp, det vil være enklest, men slike bilder vil vel ofte koste under 300 kroner. Dessuten er det vel mer lojalt mot selger å påpeke at du ikke kommer til å betale noe som helst, så det er lurt av dem å la være å sende deg noe, så de slipper å dekke frakt begge veier osv. Det betyr jo forsåvidt også at dersom man ønsker å påføre slike useriøse drittbedrifter tap, så kan man selvfølgelig velge å benytte seg av angreretten nettopp av denne grunn. Samtidig kan man jo da også bare si at du ikke betaler noe som helst, og om de vil ha varene tilbake får de komme og hente dem - når de sender deg ting i posten uten at du har bedt om det kan de jo ikke godt tvinge deg til å levere det tilbake for egen maskin. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Bildet koster 400 kr, men angrerett er nok dessverre for sent pga. somling fra begge parter. Med bildet fikk jeg for øvrig en faktura med feil spesifisert forfallsdato, slik at betalingen hadde forfalt før jeg engang hadde mottatt bildet i posten. Men det er jo ikke hovedpoenget. Svaret jeg får tilbake er i bunn og grunn at dette er en bestillingsvare uten returrett og at de ansvarlige på skolen visste at signatur på skjemaet var bindene. Akkurat nå er det en slags ord-mot-ord situasjon.. Hvis de ansvarlige på skolen visste dette så burde de gjort det klart for oss. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Hva sto det på arket du skrev under på? Siden du går på skole, er du i det hele tatt gammel nok til at din signatur er bindende? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Dersom de ansvarlige på skolen visste det, og ikke du, så kan muligens skolen holdes erstatningsansvarlig, men du går fri dersom du ikke visste. Dette er grunnleggende avtalerett. For øvrig starter ikke angreretsfristen å løpe før du får informasjon "på et varig medium" ihht. angrerettloven §§ 9 flg, jf. § 11. At det er tilvirkningskjøp (hvilket jeg slettes ikke er sikker på at det er) er irrelevant dersom du ikke har fått denne informasjonen, se. § 16 annet ledd. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Det er altså snakk om en høgskole, hvis noen lurte. Så hvis jeg har forstått deg riktig, Herr Brun, så har ikke den 14-dagers fristen begynt å løpe før jeg mottar et skriftlig dokument hvor det opplyses om min rett til å angre? På lik linje med det som vedlegges når man kjøper varer på nettbutikk? Jeg har bare fått som svar at det ikke er noen returrett på dette produktet da det er en vare som er bestilt på oppdrag med bestillingsliste. Ved at jeg signerte den tomme listen på skolen ble det ansett som en "bindende og frivillig bestilling". Dette var et tomt skjema (med skolens logo) uten noen som helst vilkår. Under signeringen ble det spurt om man fikk anledning til å se over bildene først, og fra skolens side ble dette bekreftet umiddelbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå