Gå til innhold

Eivind Pedersen - regnskapsfører kostnad/pris

slart

Anbefalte innlegg

Det trådstarter sier er jo at resultatet av jobben var 3 tall.

Om det var ett lastebil-lass med ukjente kviteringer som skulle sorteres og føres eller om regnskapsføreren fikk oppgitt de 3 tallene aner vi ingenting om.

Trådstarter har aldri sagt noe om at det er 3 bilag det dreier seg om, kun at sluttresultatet var 3 tall.

Men å kritisere kun pga resultatet blir feil, man burde se på utgangspunkt også.

Men tipper trådstarter selv kunne skrevet inn tallene om han hadde de tilgjengelig...

Regnskapsføreren min( Eivind Pedersen - http://www.rolfbirke...art/Forside.htm ) satt inn 3 tall på selvangivelsen min og jeg betalte ham 5700 kroner for jobben.

Tolker det ikke helt slik men kan hende du har rett...

Fint om TS ga litt klarhet i dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trengs ikke. Jeg stiller spørsmålet en gang til og hjelper deg med å utheve det sentrale.

Sier du at du etter å ha lest førsteposten tolker det slik at regnskapsfører ut fra 3 bilag har ført 3 tall inn i selvangivelsen til TS? Og deretter tatt 5700 for det?

Enkelt ja/nei spørsmål..

Lenke til kommentar

Det trengs ikke. Jeg stiller spørsmålet en gang til og hjelper deg med å utheve det sentrale.

Sier du at du etter å ha lest førsteposten tolker det slik at regnskapsfører ut fra 3 bilag har ført 3 tall inn i selvangivelsen til TS? Og deretter tatt 5700 for det?

Enkelt ja/nei spørsmål..

Det er ikke enkelt å svare på ett spørsmål om ett en tråd når spørsmålet er vridd?

Trådstarter nevner ikke tall ut i fra bilag så du uthever noe som ikke engang er med i utgangspunktet, så da kan jeg ikke svare.

Regnskapsføreren min( Eivind Pedersen - http://www.rolfbirke...art/Forside.htm ) satt inn 3 tall på selvangivelsen min og jeg betalte ham 5700 kroner for jobben.

Ut i fra det så tolket jeg det slik ja... ikke ut fra spørsmålet ditt!!

Så du skjønner, det er greit å lese det man stiller spørsmålet ut i fra.

Lenke til kommentar

Så svaret ditt er nei?

I dette sitatet ser det ut som du tolket det slik:

Du svarer som om regnskapsfører har gjort ett stort omfattende arbeid, og det ikke det som er saken her. Får man en haug med bilag ser jeg så klart at enkelte saker der kan være litt ekstra jobb med.

Når du derimot får levert 3 bilag/tall så må man også gå ut i fra at det er hele jobben (og ikke en liten del av en stor komplisert helhet) og uansett hvordan man vrir og vender på det vil ett regnskap der man får opplyst 3 tall aldri bli så komplisert at man skal kunne fakturere nesten 6000 kr for jobben basert på timer.

Lurer på hvilken type bilag som gir deg fiks ferdige kostnads- og inntektstall, klar for selvangivelsen og som samtidig oppfyller dokumentasjonskravene i bokføringsloven.

Poenget mitt er at man kan ende opp med 3 tall i selvangivelsen etter å ha ført en "haug med bilag". Hva er det som gjør deg så sikker på at dette ikke er caset her?

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

Jeg prøver å lese innlegget ditt. Men forstår at skriftlig kommunikasjon ikke er din sterkeste side. Først skriver du at det ikke er så enkelt å svare på hvordan du tolker caset. Så sier du at du tolket det slik likevel (men da ut fra førsteposten, ikke mitt spørsmål). Fint det.

Svar på resten av innlegget da? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

2 innlegg fra folk som krangler om hvem som har sterkest pappa er fjernet fra tråden. Vi kan fortsette å hjelpe trådstarter fra og med nå :).

Virker som om det er fakturert for 1 dagsverk.

Hadde så klart vært veldig nyttig om TS hadde gitt litt mer informasjon så taushet fra den kanten blir litt vanskelig.

Om TS har fremstilt dette helt feil fordi fakturaen ble litt høyere enn han trodde vil også sette regnskapsføreren som gjorde arbeidet i dårlig lys.

PS. Min pappa er sterkest :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

2 innlegg fra folk som krangler om hvem som har sterkest pappa er fjernet fra tråden. Vi kan fortsette å hjelpe trådstarter fra og med nå :).

Virker som om det er fakturert for 1 dagsverk.

TS postet ikke for å få hjelp. Tydelig at han bare har blitt overrasket over kostnaden ved å bruke regnskapsfører og følte behov for å dele sin opplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

WOW... for en reaksjon :) takk for det.

jeg hadde trodd at jeg ville få melding pa epost hvis de hadde vært noen svar, så jeg trodde de ikke var noen. Her er spørsmål fra noen av dere og mine svar :

1) aklla waits for alice : "Hvordan kom han frem til disse 3 tallene da?"

Jeg : intekts tallene 2 var fra to fakturaer jeg hadde sent til min kunde og kostnadstallet var kjøp av en jobb telefon.

2) TEE : "Er du sikker på at du fremsetter alle fakta her?"

Jeg :Han Eivind gjorde noe med disse 3 tallene jeg ikke har pæling på og kan ikke skrive om.

3) Dux ducis : "..mannen har lagt litt arbeid ned for å finne de 3 tallene..."

Jeg : Nei, han fikk dem fra meg. men han var open for mer arbeid ... Han spurte meg til og med om han skulle ta tid til å kjøpe kvitterings bok for meg.

4) Slutsky : "Selv om det er en enkel jobb for regnskapsfører, kan den fortsatt være tidkrevende"

Jeg : Helt sikkert! Det hadde vært greit å få synespunkt fra en uavhengig regnskapsfører?

5) aklla waits for alice : "Om det var ett lastebil-lass med ukjente kviteringer som skulle sorteres og føres eller om regnskapsføreren fikk oppgitt de 3 tallene aner vi ingenting om."

Jeg : De tre tallene sto sikkert på hver sin papir, så 3 papirer. så var intektene i utlansk valutta, så de måtte regnes til NOK.

6) aklla waits for alice : "Men tipper trådstarter selv kunne skrevet inn tallene om han hadde de tilgjengelig"

Jeg : Jeg har ingen tvil om at det er mer arbeid enn bare sette inn de 3 tallene!

7) Jarmo : "Tipper også at de 5700,- er inkl. MVA."

Jeg : ja.

mvh Sigurd

Lenke til kommentar

Så du mener at du gav han tre tall og deretter satte han disse tre tallene inn på et skjema for deg? Uten noe som helst mer arbeid?

Hvis jobben var sååååå enkel så kunne du vel gjort den selv.

Jeg har aldri sagt at jobben bare bestod av bare av aa sette 3 tall paa et skjema :-)

Lenke til kommentar

Så du mener at du gav han tre tall og deretter satte han disse tre tallene inn på et skjema for deg? Uten noe som helst mer arbeid?

Hvis jobben var sååååå enkel så kunne du vel gjort den selv.

Jeg har aldri sagt at jobben bare bestod av bare av aa sette 3 tall paa et skjema :-)

Sånn virker det.

Du er uansett fast bestemt på at dette er en jobb som umulig kan være særlig komplisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det bare er 3 tall, så har trolig regnskapsføreren din utarbeidet næringsoppgaven, selvangivelsen og årsregnskapet med noter. Når regnskapsførere i tillegg har noen lovpålagte avstemminger, så virker ikke 4.500 kr (eks mva) som en helt urimelig sum. Se på det som en "start-takst" a la taxiene. Det koster litt så fort en setter seg inn, selv om turen ikke har begynt.

Jeg kan forstå at det virker urimelig å måtte betale 5 700 kr for føring av 3 bilag, men du har også fått en tjeneste hvor regnskapsfører har gjort "ting" du ikke nødvendigvis kan se. Ut i fra dine opplysninger så virker det som han har brukt et dagsverk, 7.5 timer * 600 = 4500 + mva = 5700.

Kanskje noe over det jeg ville ha brukt, men dersom du er "førstegangs"kunde så er det jo litt tid å legge inn alle opplysninger og sette opp årsoppgjørsprogrammet etc før tallene kan plugges inn. Forhåpentligvis bruker han mindre tid til neste år.

Det koster å drive butikk i Norge med den papirmølla staten har lag topp til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...