Gå til innhold

Eivind Pedersen - regnskapsfører kostnad/pris

slart

Anbefalte innlegg

Regnskapsføreren min( Eivind Pedersen - http://www.rolfbirke...art/Forside.htm ) satt inn 3 tall på selvangivelsen min og jeg betalte ham 5700 kroner for jobben.

Forklaring :

Jeg møtte ham en gang for halv time, han sa han skulle ta ca 600 kr per time. I løpet av flere måneder fikk hann alt-inn koder av meg sånn at han kunne føre inn på selvangivelsen min og tre tall(2 intekts og 1 kostnads tall) Jeg har en organisasions nummer og det er sikkert mer komplisert å føre inn en for privat person. To tredje deler av tiden han brukte på jobben tok han 750 kroner per time.

Denne meldingen prøver jeg å sette frem som fakta uten at dømme noe.

Jeg håper at noen som skal søke tjeneste hos regnskapsfører kan finne nytte av denne meldingen.

mvh, Sigurd Holdahl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne meldingen prøver jeg å sette frem som fakta uten at dømme noe.

Jeg håper at noen som skal søke tjeneste hos regnskapsfører kan finne nytte av denne meldingen.

Din fremstilling får det til å se ut som dette var en 5-minutters jobb som du betalte 5700 for. Er du sikker på at du fremsetter alle fakta her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

179

235 000

3524

Sånn, nå har jeg satt inn tre tall her i denne posten. Det tok meg omtrent 15 sekunder. Jeg ville aldri tatt 5700 kr for det.

Jeg har aldri jobbet som regnskapsfører og jeg vet ikke hvilke tall du snakker om, men jeg tror du bør være forberedt på at denne mannen har lagt litt arbeid ned for å finne de 3 tallene. Jeg vet ikke om nøyaktig 5700 kr er en optimal pris, men at du må ut med noen tusenlapper burde ikke overraske noen.

For å kunne gjøre denne jobben har han sannsynligvis studert 3 år, har studielån, osv.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt enig med trådstarter her... regnskapsfører skal ikke finne tall, en regnskapsfører skal få tallene med bilag og deretter sette dem inn på rett plass.

Hvis man ikke har fastpris skal en regnskapsfører ha betalt for den tiden han bruker, ikke den tiden du selv ville brukt.

5-6000 kr for å sette inn 3 tall på riktig plass høres for meg ut som om at kanskje jeg vil bli regnskapsfører selv :)

Lenke til kommentar

Er litt enig med trådstarter her... regnskapsfører skal ikke finne tall, en regnskapsfører skal få tallene med bilag og deretter sette dem inn på rett plass.

Hvis man ikke har fastpris skal en regnskapsfører ha betalt for den tiden han bruker, ikke den tiden du selv ville brukt.

5-6000 kr for å sette inn 3 tall på riktig plass høres for meg ut som om at kanskje jeg vil bli regnskapsfører selv :)

Så det du sier er at en regnskapsfører får alle tallene han trenger ferdig utregnet, det eneste han gjør er å taste dem inn i selvangivelsen?

Om du tror dette er du ikke spesielt skarp, tror du virkelig noen hadde betalt regnskapsførere for å utføre denne jobben om den er så lett?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er at en regnskapsfører får alle tallene han trenger ferdig utregnet, det eneste han gjør er å taste dem inn i selvangivelsen?

Om du tror dette er du ikke spesielt skarp, tror du virkelig noen hadde betalt regnskapsførere for å utføre denne jobben om den er så lett?

Jeg er ihvertfall så skarp at jeg leser førsteposten og svarer ut fra det.

Edit: Fordi om tallene er klare er det i mange tilfeller langt i fra lett å få dem på rett plass.

Edit2: Når en regnskapsfører plasserer tallene han får riktig så plopper de faktisk ut av regnskapsprogrammet som han bruker helt av seg selv.

Så for en regnskapsfører så er det enkelt, hvis ikke bør man finne noe annet å gjøre. Sier derimot ikke at det er enkelt for deg og meg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Edit: Fordi om tallene er klare er det i mange tilfeller langt i fra lett å få dem på rett plass.

Jeg har selv jobbet i bank og har hjulpet privatpersoner og bedrifter med dette. Ingen tar 6000 kr for å føre inn tre ferdig utregnede tall i en selvangivelse, om det ikke foreligger noen spesielle forhold som skaper merarbeid for regnskapsføreren. En regnskapsfører skal ha såpass kontroll at han vet hva han driver med, om han kun skal føre inn disse tre tallene i selvangivelsen så hadde han ikke tatt 6000 kr for det om det er så lett og kjapt gjort som du hevder det er. Da hadde ikke bedriften hans overlevd lenge i markedet, ettersom ingen hadde ansatt ham.

I følge trådstarter har regnskapsføreren brukt over 8 timer på dette, så han har nok ikke bare tastet inn tre tall.

Regner med at TS har motatt en faktura/kvittering der detaljene og priser skal stå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Edit2: Når en regnskapsfører plasserer tallene han får riktig så plopper de faktisk ut av regnskapsprogrammet som han bruker helt av seg selv.

Så for en regnskapsfører så er det enkelt, hvis ikke bør man finne noe annet å gjøre. Sier derimot ikke at det er enkelt for deg og meg.

Men du er ikke så skarp at du ser at trådstarter (muligens) ikke er så skarp? :p

Selv om det er en enkel jobb for regnskapsfører, kan den fortsatt være tidkrevende. Det er helt umulig å si hvor omfattende jobben har vært ut fra førsteposten (uten å basere det på sluttprisen selvsagt).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men du er ikke så skarp at du ser at trådstarter (muligens) ikke er så skarp? :p

Selv om det er en enkel jobb for regnskapsfører, kan den fortsatt være tidkrevende. Det er helt umulig å si hvor omfattende jobben har vært ut fra førsteposten (uten å basere det på sluttprisen selvsagt).

Må dessverre sette tvil på både skarpheten din og trådstarters.

Det er nok veldig sannsynlig at regnskapsfører har gjort en del mer enn å putte inn 3 tall.

Hvis trådstarter har rett, så er ikke det tidkrevende... enkelt å greit!!

Er hverken regnskapsfører eller revisor men har like vel hatt en del regnskap og en regnskapsfører som må bruke flere timer på å finne rett post på 3 tall er rett og slett udugelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må dessverre sette tvil på både skarpheten din og trådstarters.

Det er nok veldig sannsynlig at regnskapsfører har gjort en del mer enn å putte inn 3 tall.

Hvis trådstarter har rett, så er ikke det tidkrevende... enkelt å greit!!

Er hverken regnskapsfører eller revisor men har like vel hatt en del regnskap og en regnskapsfører som må bruke flere timer på å finne rett post på 3 tall er rett og slett udugelig.

Jeg må si det er sjokkerende hvor fort du hopper til en slik konklusjon. "Finne rett post på 3 tall"? Hva pokker prater du om? Du har ingen forståelse for dette regnskapsoppdraget, og det virker det ikke som om trådstarter har heller. Hadde regnskap vært så lett som å "sette inn tall" på nærmest vilkårlig vis så hadde vi ikke hatt behov for regnskapsførere.

Jeg vet akkurat hva dette er: en gjeng med irritable folk som ikke forstår seg på regnskap og som tar ut sin frustrasjon på noen som utfører en lovpålagt oppgave.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si det er sjokkerende hvor fort du hopper til en slik konklusjon. "Finne rett post på 3 tall"? Hva pokker prater du om? Du har ingen forståelse for dette regnskapsoppdraget, og det virker det ikke som om trådstarter har heller. Hadde regnskap vært så lett som å "sette inn tall" på nærmest vilkårlig vis så hadde vi ikke hatt behov for regnskapsførere.

Jeg vet akkurat hva dette er: en gjeng med irritable folk som ikke forstår seg på regnskap og som tar ut sin frustrasjon på noen som utfører en lovpålagt oppgave.

Det er vel nettopp det som det ikke er, det ikke bare å sett inn tall på vilkårlig vis.

Derfor har man regnskapsførere...

Som sagt er jeg ikke noe regnskapsfører men har hatt en del økonomifag og jeg vet nok til at en regnskapsfører skal hvite omtrent uten å tenke seg om hvor de enkelt tall/utgifter/inntekter/etc skal plasseres.

For meg virker det som om du ikke forstår deg veldig mye på regnskap selv.

Kan du komme med ett eksempel på 3 tall en regnskapsfører skal bruke nesten 6000 kr på å få plassert rett sted og hvor mye arbeid det vil ta?

Du skal selvsagt ta utgangspunkt i at regnskapsføreren vet hva han gjør....

Lenke til kommentar

Det er vel nettopp det som det ikke er, det ikke bare å sett inn tall på vilkårlig vis.

Derfor har man regnskapsførere...

Som sagt er jeg ikke noe regnskapsfører men har hatt en del økonomifag og jeg vet nok til at en regnskapsfører skal hvite omtrent uten å tenke seg om hvor de enkelt tall/utgifter/inntekter/etc skal plasseres.

For meg virker det som om du ikke forstår deg veldig mye på regnskap selv.

Kan du komme med ett eksempel på 3 tall en regnskapsfører skal bruke nesten 6000 kr på å få plassert rett sted og hvor mye arbeid det vil ta?

Du skal selvsagt ta utgangspunkt i at regnskapsføreren vet hva han gjør....

"...en regnskapsfører skal hvite omtrent uten å tenke seg om hvor de enkelt tall/utgifter/inntekter/etc skal plasseres."

Er det virkelig noen her som har hevdet at regnskapsførere ikke burde kunne bokføring? Nei.. Selvsagt vet regnskapsførere på hvilke kontoer ting skal føres, og om dersom de er i tvil har de fått opplæring i å søke gjennom lovene for å finne riktig løsning.

Det du ikke ser ut til å forstå er at regnskapsføring handler om litt mer enn bare bokføring. Tallene som bokføres må man nemlig regne seg frem til, og til tider kan det forekomme skjønnsmessige vurderinger. Om en regnskapsfører jobber tilstrekkelig lenge med dette er 6000 kr en helt akseptabel pris. Det er ikke antall tall på selvangivelsen eller møter med kunden som teller - det er totalt arbeid som er lagt ned i å komme frem til riktige tall og deretter bokføre dem.

Min regnskapsforståelse er meget god,takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"...en regnskapsfører skal hvite omtrent uten å tenke seg om hvor de enkelt tall/utgifter/inntekter/etc skal plasseres."

Er det virkelig noen her som har hevdet at regnskapsførere ikke burde kunne bokføring? Nei.. Selvsagt vet regnskapsførere på hvilke kontoer ting skal føres, og om dersom de er i tvil har de fått opplæring i å søke gjennom lovene for å finne riktig løsning.

Det du ikke ser ut til å forstå er at regnskapsføring handler om litt mer enn bare bokføring. Tallene som bokføres må man nemlig regne seg frem til, og til tider kan det forekomme skjønnsmessige vurderinger. Om en regnskapsfører jobber tilstrekkelig lenge med dette er 6000 kr en helt akseptabel pris. Det er ikke antall tall på selvangivelsen eller møter med kunden som teller - det er totalt arbeid som er lagt ned i å komme frem til riktige tall og deretter bokføre dem.

Min regnskapsforståelse er meget god,takk.

Du svarer som om regnskapsfører har gjort ett stort omfattende arbeid, og det ikke det som er saken her. Får man en haug med bilag ser jeg så klart at enkelte saker der kan være litt ekstra jobb med.

Når du derimot får levert 3 bilag/tall så må man også gå ut i fra at det er hele jobben (og ikke en liten del av en stor komplisert helhet) og uansett hvordan man vrir og vender på det vil ett regnskap der man får opplyst 3 tall aldri bli så komplisert at man skal kunne fakturere nesten 6000 kr for jobben basert på timer.

Er prisen forhåndsavtalt blir saken så klart en annen.

Sannheten i hele denne saken er nok at regnskapsfører nok har gjort en del mer enn det TS forstår eller gir uttrykk for i denne tråden så før vi fortsetter vil jeg oppfordre TS til å opplyse om hvilke typer tall disse 3 tallene bestod av og hvordan regnskapsføreren har spesifisert dette på faktura.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det trådstarter sier er jo at resultatet av jobben var 3 tall.

Om det var ett lastebil-lass med ukjente kviteringer som skulle sorteres og føres eller om regnskapsføreren fikk oppgitt de 3 tallene aner vi ingenting om.

Trådstarter har aldri sagt noe om at det er 3 bilag det dreier seg om, kun at sluttresultatet var 3 tall.

Men å kritisere kun pga resultatet blir feil, man burde se på utgangspunkt også.

Men tipper trådstarter selv kunne skrevet inn tallene om han hadde de tilgjengelig...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...