ThaHoward Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Jeg har en skoleoppgave om datateknologi i IT1. Jeg har valgt en oppgave hvor vi skal forklare hvordan kommunikasjon foregår mellom ulikt digalt utstyr foregår. Jeg er ganske n00b på dette emnet og trenger litt hjelp til å lage en god presentasjon om dette. Kan dere forklare ganske enkelt hvordan dette funker? Og hvis dere har mulighet å linke til sider som jeg kan lese meg opp på. (Si fra hvis dette passer i et annet emne i data forumet eller om det skal være på skole og leksehjelp) På forhånd, takk Edit: En venninne av meg skrev tittelen, og går ikke an å forandre på den nå.. Edit 2: Fikk forandret tittelen til noe mer, passende. Endret 30. august 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
eak2k_InnleggNO Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Håper jeg ikke bommer helt, men les deg opp på Datanettverk (Wiki) og OSI-Modellen (Wiki) kan være lurt da det er en modell for datakommunikasjon. Ellers det mest grunnleggende for datakommunikasjon er pakker som blir sendt med forskjellige hoder og informasjon. 2 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Håper jeg ikke bommer helt, men les deg opp på Datanettverk (Wiki) og OSI-Modellen (Wiki) kan være lurt da det er en modell for datakommunikasjon. Ellers det mest grunnleggende for datakommunikasjon er pakker som blir sendt med forskjellige hoder og informasjon. Tusen takk Noen andre i gruppa tok for seg akkurat dette. Jeg skal ta for meg kommunikasjon/overføring mellom forskjellige enheter, f.eks. mobil til mobil, kamera til PC etc. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Da er det teknologiene Blåtann (bluetooth), USB og WiFi du må ta for deg. Skal du være litt fremtidsrettet så kan du ta med NFC i tillegg. 1 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Ja skulle ta med det og Firewire og Thunderbolt i samme slengen. Vi jobbet med det over eak2k_no snakket om, og læreren sa vi lå langt over hva som kreves av oss Så jeg trenger ikke å snakke så avansert om kommunikasjonen (heldigvis), men takk for NFC, skal se på det! Kan du eventuelt bare si kort hva det er? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 NFC står for Near-Field Communication, og er en trådløs standard som blir mer og mer populær i blant annet mobiltelefoner. Den er på en måte en moderne versjon av bluetooth. NFC kan overføre datainformasjon og kan brukes til f.eks billetter som de gjør i Sveits. Den kan også brukes til betalingsinformasjon. Dette har vært testet i Norge med bl.a Telenor og noen andre firmaer. Mvh Faller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå