Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan kommunikasjonen mellom digitalt utstyr foregår?

Anbefalte innlegg

Jeg har en skoleoppgave om datateknologi i IT1. Jeg har valgt en oppgave hvor vi skal forklare hvordan kommunikasjon foregår mellom ulikt digalt utstyr foregår. Jeg er ganske n00b på dette emnet og trenger litt hjelp til å lage en god presentasjon om dette.

Kan dere forklare ganske enkelt hvordan dette funker? Og hvis dere har mulighet å linke til sider som jeg kan lese meg opp på.

(Si fra hvis dette passer i et annet emne i data forumet eller om det skal være på skole og leksehjelp)

På forhånd, takk :)

Edit: En venninne av meg skrev tittelen, og går ikke an å forandre på den nå..

Edit 2: Fikk forandret tittelen til noe mer, passende.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper jeg ikke bommer helt, men les deg opp på Datanettverk (Wiki) og OSI-Modellen (Wiki) kan være lurt da det er en modell for datakommunikasjon.

Ellers det mest grunnleggende for datakommunikasjon er pakker som blir sendt med forskjellige hoder og informasjon.

Tusen takk :) Noen andre i gruppa tok for seg akkurat dette. Jeg skal ta for meg kommunikasjon/overføring mellom forskjellige enheter, f.eks. mobil til mobil, kamera til PC etc.

Lenke til kommentar

Ja skulle ta med det og Firewire og Thunderbolt i samme slengen. Vi jobbet med det over eak2k_no snakket om, og læreren sa vi lå langt over hva som kreves av oss :p Så jeg trenger ikke å snakke så avansert om kommunikasjonen (heldigvis), men takk for NFC, skal se på det! Kan du eventuelt bare si kort hva det er? :)

Lenke til kommentar

NFC står for Near-Field Communication, og er en trådløs standard som blir mer og mer populær i blant annet mobiltelefoner. Den er på en måte en moderne versjon av bluetooth.

NFC kan overføre datainformasjon og kan brukes til f.eks billetter som de gjør i Sveits. Den kan også brukes til betalingsinformasjon. Dette har vært testet i Norge med bl.a Telenor og noen andre firmaer.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...