Emaxine Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 På websiden min kan jeg trykke på ett bilde og flytte rundt på det hvis jeg holder museknappen inne. (Det legger seg tilbake når jeg slipper det med musa.) Noen trix for å ungå dette? Kan det ha noe med posisjoneringen til hvert enkelt element? Lenke til kommentar
process Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Kan du ikke det på alle nettsider? Bildet blir aldri faktisk flyttet og orginalen forsvinner aldri? Dersom det er det jeg tenker på så er det noe nettleseren (firefox her) din gjør og ikke noe du kan endre i sideoppsettet. Endret 30. august 2012 av process Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Kan du ikke det på alle nettsider? Bildet blir aldri faktisk flyttet og orginalen forsvinner aldri? Dersom det er det jeg tenker på så er det noe nettleseren (firefox her) din gjør og ikke noe du kan endre i sideoppsettet. Bildet blir ikke fysisk flyttet nei. Men ta f.eks diskusjon.no; jeg får ikke til å flytte rundt på elementene her. Så noe har jo de gjort som ikke jeg har. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Okay, bildene kan man flytte, men ikke rammer, bannere og slik. Lenke til kommentar
eak2k_InnleggNO Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 HÆ? Det går ikke ann å flytte bilder via nettleseren med mindre man har KODET altså laget til noe i selve programvaren du bruker. Dette krever jQuery (Javascript) som gjør at brukere kan flytte rundt på elementer. Er det noe slikt som dette du har, hvor du kan flytte på elementer? Forresten, kjører du noe ferdig programvare som Joomla, Wordpress, Drupal eller bare ren HTML? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 @Emaxine: Prøver du å flytte bilder her også vi det samme skje. Dette er standard funksjonalitet i alle nettlesere, men i IE ser man det ikke før bildet er flyttet ut av nettleservinduet. Grunnen er at bilder er et nedlastbart element, og nedlastbare elementer er laget slik at man kan bruke dra og slipp (ut av vinduet) for å laste de ned. Samme gjelder faktisk også linker. Du kan også gjøre det med et merka testområde, f.eks dra det fra nettleser til Word. Så vi snakker bare om den innbygde dra og slipp funksjonaliteten som er i Windows. Det er med spesiell koding mulighet til å hindre dette, da gjennom en funksjonalitet som hindrer muligheten å lagre fra eller kopiere fra nettsidene. Det var mye brukt en periode, men de siste årene har dette forsvunnet nesten helt. @eak2k_InnleggNO: Du snakker om noe helt annet, hvor man faktisk kan endre bilders plassering innenfor elementet, da lagres bildet på den nye plassen - ikke som hos trådstarter - det ender på den gamle plassen. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 @Emaxine: Prøver du å flytte bilder her også vi det samme skje. Dette er standard funksjonalitet i alle nettlesere, men i IE ser man det ikke før bildet er flyttet ut av nettleservinduet. Grunnen er at bilder er et nedlastbart element, og nedlastbare elementer er laget slik at man kan bruke dra og slipp (ut av vinduet) for å laste de ned. Samme gjelder faktisk også linker. Du kan også gjøre det med et merka testområde, f.eks dra det fra nettleser til Word. Så vi snakker bare om den innbygde dra og slipp funksjonaliteten som er i Windows. Det er med spesiell koding mulighet til å hindre dette, da gjennom en funksjonalitet som hindrer muligheten å lagre fra eller kopiere fra nettsidene. Det var mye brukt en periode, men de siste årene har dette forsvunnet nesten helt. @eak2k_InnleggNO: Du snakker om noe helt annet, hvor man faktisk kan endre bilders plassering innenfor elementet, da lagres bildet på den nye plassen - ikke som hos trådstarter - det ender på den gamle plassen. Jeg har nog formulert meg litt dårlig. Beklager. Slik som diskusjon.no, så har den blandt annet en svart banner helt øverst, flere ulike rammer rundt tekstfeltene osv. Disse flytter ikke på seg. Er det fordi de er lagret som bakgrunsbilder? Jeg har flere rammer/bannere som jeg har satt inn som vanlige jpg/png bilder som jeg har laget i CS6. Opplever da at omtrent alt på siden flytter seg, noe som ikke ser bra ut. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 HÆ? Det går ikke ann å flytte bilder via nettleseren med mindre man har KODET altså laget til noe i selve programvaren du bruker. Dette krever jQuery (Javascript) som gjør at brukere kan flytte rundt på elementer. Er det noe slikt som dette du har, hvor du kan flytte på elementer? Forresten, kjører du noe ferdig programvare som Joomla, Wordpress, Drupal eller bare ren HTML? Bildene blir ikke flyttet permanent. De detter på plass igjen når jeg slipper musa. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Når du setter grafikk som bakgrunnsbilder så vil de ikke kunne flyttes nei Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Jeg har nog formulert meg litt dårlig. Beklager. Slik som diskusjon.no, så har den blandt annet en svart banner helt øverst, flere ulike rammer rundt tekstfeltene osv. Disse flytter ikke på seg. Er det fordi de er lagret som bakgrunsbilder? Jeg har flere rammer/bannere som jeg har satt inn som vanlige jpg/png bilder som jeg har laget i CS6. Opplever da at omtrent alt på siden flytter seg, noe som ikke ser bra ut. Du har ikke formulert deg så dårlig, jeg tror jeg forstod problemet ditt. Nå påvirker dette i realiteten ikke utseendet på nettsida de, vanlige brukere vil nemlig ikke klikke på bilder og dra de hit og ditt. Bildene flyttes heller ikke, det virker bare slik visuelt. Og som nevnt vises ikke denne visuelle "dra-funksjone" i f.eks IE. Men for designelementer (ikke vanlige bilder) er det klart en fordel å bruke grafikken som bakgrunn, dvs CSS background. Da har du mulighet til å legge tekst oppå, dvs menyen kan være tekst oppå et grafisk element. Bruk av css i dette tilfellet vi også kunne gjøre sidene bedre søkbare, bedre å lese for blinde osv. Så jeg prøver å legge alt som ikke er artikkelbilder etc som bakgrunner. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Jeg har nog formulert meg litt dårlig. Beklager. Slik som diskusjon.no, så har den blandt annet en svart banner helt øverst, flere ulike rammer rundt tekstfeltene osv. Disse flytter ikke på seg. Er det fordi de er lagret som bakgrunsbilder? Jeg har flere rammer/bannere som jeg har satt inn som vanlige jpg/png bilder som jeg har laget i CS6. Opplever da at omtrent alt på siden flytter seg, noe som ikke ser bra ut. Du har ikke formulert deg så dårlig, jeg tror jeg forstod problemet ditt. Nå påvirker dette i realiteten ikke utseendet på nettsida de, vanlige brukere vil nemlig ikke klikke på bilder og dra de hit og ditt. Bildene flyttes heller ikke, det virker bare slik visuelt. Og som nevnt vises ikke denne visuelle "dra-funksjone" i f.eks IE. Men for designelementer (ikke vanlige bilder) er det klart en fordel å bruke grafikken som bakgrunn, dvs CSS background. Da har du mulighet til å legge tekst oppå, dvs menyen kan være tekst oppå et grafisk element. Bruk av css i dette tilfellet vi også kunne gjøre sidene bedre søkbare, bedre å lese for blinde osv. Så jeg prøver å legge alt som ikke er artikkelbilder etc som bakgrunner. Skjønner. Hadde håper på at det var en snarvei utenom. men da får jeg nok bare legge de om til bakgrunnsbilder. Tusen takk for hjelpa! Lenke til kommentar
process Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 De bannerene du ikke får flyttet på her er flash elementer og ikke bilder. Rammene her er ren CSS (antar jeg) og heller ikke bilder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå