Delvis Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Høres hvertfall ut som det er det som sies, ca 17 sek inn i dette klippet: http://www.youtube.com/watch?v=nAqV9Qzclfk&feature=youtu.be Det dreier seg jo vel om veistrekningen over hardangervidda. Men "Hardanger-flisa", er det et vanlig/kjent uttrykk å bruke, og hvilken betydning ligger egentlig i det i såfall? Om noen vet det Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Jeg får "video unavailable". Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Jeg får "video unavailable". Å? Den skal vise altså. spørs om ikke du må sjekke noen innstillinger Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Hmm. Det at denne tråden har over 30 visninger mens youtubevideoen har 1 kan tyde på at det ikke bare er hos meg, men jeg skal ikke utelukke det siste. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Henger vel sammen slik at han er Oslomann, og hun fra "dalom". Når hun forklarer på sin dialekt at Haukelifjøddn er stengt, flirer Oslomannen og sier omtrent: "Jasså ja, så Haukelifjødden er stengt? Hva da med Hardangerflisa?" Det er altså ikke jenta som bruker uttrykket, men kanskje et som mannen finner på for å latterliggjøre. Haukelifjøddn skal etter alt å dømme bety Haukelifjellet. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Hun sier vel bare Haukelifjell(et), det er han som begynner med "fjødden" Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Henger vel sammen slik at han er Oslomann, og hun fra "dalom". Når hun forklarer på sin dialekt at Haukelifjøddn er stengt, flirer Oslomannen og sier omtrent: "Jasså ja, så Haukelifjødden er stengt? Hva da med Hardangerflisa?" Det er altså ikke jenta som bruker uttrykket, men kanskje et som mannen finner på for å latterliggjøre. Haukelifjøddn skal etter alt å dømme bety Haukelifjellet. Aha.. artig poeng (så dere ser videoen altså?) Mente hun sier liksom "fjødlet", det er samme som de sier rundt hardanger, og det minner "fjøl", så det er sikkert riktig observert det der. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Ser videoen helt fint. Jeg hører at hun sier Haukelifjøll (uten d), ellers tolker jeg det hele slik Frankline gjør. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Mente hun sier liksom "fjødlet", det er samme som de sier rundt hardanger Sier de ikke "fjedl" og "fjedlet" i Hardanger? Ihvertfall den eldre delen av befolkningen. De yngre har kanskje gått over til "fjell". Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Mente hun sier liksom "fjødlet", det er samme som de sier rundt hardanger Sier de ikke "fjedl" og "fjedlet" i Hardanger? Ihvertfall den eldre delen av befolkningen. De yngre har kanskje gått over til "fjell". Det varierer. Noen sier det med "e", mens andre sier det som det høres mer ut som "ø" der også. Har slekt der og vært der mye, og har hørt eldre for det meste da (eldre i dag hvertfall) Lenke til kommentar
Anarkhos Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) I gamalnorsk heitte det eit fjall, mange fjǫll. Den gamle ǫ-en (o med kvist) er ofte vorte til ein ø i moderne norsk (til dømes er bjǫrk det gamalnorske ordet for bjørk). Eg meiner at det i visse målføra framleis finst eit slikt skilje: eit fjell, mange fjøll. Det kan då vera at mangtalsforma fjøll nokre stader har stivna og vorte til ei eintalsform. Brigde: Dette er elles same grunnen til at det heiter et barn - flere børn på dansk. Den gamalnorske ǫ-en vart til andre vokalar òg, og difor heiter det eit barn - mange born på nynorsk, og ikkje som på dansk (men forma børn finst/fanst då truleg i norsk målføre). Dette vokalskiftet gjeld frå gamalt av alle inkjekjønnsord, slik at ein finn forma «andre lond» i Fedraheimen her. Lond er då sjølvsagt mangtal av land. Endret 5. september 2012 av Anarkhos 1 Lenke til kommentar
N* Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Hardangerflis regner jeg med er at hvis du kjører til Hardanger og kjøper deg en flis.. Da har du en Hardangerflis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå