-Yngin- Skrevet 1. september 2012 Forfatter Del Skrevet 1. september 2012 Ok, da prøver jeg på nytt i kveld med den innebygde Win7 Image Recovery-greia. Spørs om jeg har plass til imaget da, blir ikke det veldig stort når 120gigs-disken er full? Skal det lagres på en minnepinne eller en ekstern disk, eller kan det brennes på en DVD? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Ekstern eller intern disk kan brukes. Lenke til kommentar
-Yngin- Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Takk for all hjelp Hårek Ser ut som OS-flyttingen er i boks nå, jeg brukte Win7 sitt innebygde System Image Recovery-opplegg. For de som måtte lure, gjør man følgende: [0. Lag et System Restore Point før du starter, just in case] 1. Koble fra alle harddisker utenom den med OS'et på og den interne/eksterne som du skal lagre Imaget på 2. Gå til Control Panel -> Backup and Restore, og klikk på "Create System Image" i menyen til venstre 3. Velg hvor du vil lagre Imaget. Du kan ikke flytte imaget etterpå, det må lagres der det skal gjenopprettes fra. (Du kan få advarsel om at disken kan være for liten, men jeg klemte 111 gig inn i en 91 gig Image-fil, så litt komprimering er det) 4. Velg hvilken disk du skal lage Image av (som regel C:\) og confirm valgene dine 5. Len deg tilbake og vent (kan ta en halv til to timer, avhengig av størrelse på OS-disken og om den er SSD eller ikke) 6. Success! Du har laget et System Recovery Image. Du får da spørsmål om du vil brenne en System Repair Disc hvis du ikke har Windows installasjons-CD'en 7. Sett inn Windows-CD'en og slå av PC'en 8. Bytt den gamle OS-disken med den nye. Den trenger ikke være formatert eller partisjonert 9. Når PC'en starter opp, trykk knappen for å velge optisk som boot device (hvis det ikke skjer automatisk). I vinduet som kommer opp velger du foretrukket språk og trykker Next, deretter "Repair", og i neste vindu får du bare ett valg - "Restore your computer using a system image" 10. Velg "Use the latest available system image" siden du nettopp lagde ett, og trykk Next, Next og Finish 11. Len deg tilbake og vent (tar litt lengre tid enn det tok å lage imaget) 12. Success! Etter en kjapp restart er du nå good to go! [13. Om du vil koble til den gamle disken og bruke den til noe annet, må du formatere den fra en live-disk. Fordi den nye OS-disken er en eksakt kopi av den gamle, vil den gamle (såfremt den nye er den du har bootet fra) være "offline" om begge kobles til samtidig] ___ Så over til neste problem: Når jeg nå kobler opp min eldgamle IDE-disk via SATA-converteren, så blir både den og OS-disken borte fra systemet. De vises ikke i Gparted, ikke i BIOS og ikke i Windows recovery-vinduet. Hva skjer? Endret 6. september 2012 av -Yngin- Lenke til kommentar
RealSpZ Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Morsomt å lese, gøy å høre det ordnet seg, men ville det ikke vært lettere om den gamle disken din hadde vært frakoblet fra starten av, og du hadde klonet fra SSD 1 til SSD 2 med en gang? Personlig har jeg benyttet meg av Paragon Migrate OS to SSD. Alt foregår i Windows. http://www.dinside.no/855714/test-paragon-migrate-os-to-ssd. Lenke til kommentar
-Yngin- Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Jo, prøvde å klone først med Gparted, men da starta ikke Windows med den nye disken, selv etter flere runder med System Repair. Og Paragon er gratis? EDIT: Koster 20 dollar. Ellers ser det jo ut som det ville gjort susen Endret 5. september 2012 av -Yngin- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå