Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier i kollektiv - typen flytter inn, konflikt med utleier

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har leid et rom i kollektiv i rundt 4 år nå, og det har stort sett fungert greit. Nå har imidlertid jeg skaffet meg en veldig ålreit type, og det har blitt til at han har flyttet inn på mitt rom. Alle de andre i kollektivet synes dette er helt greit.

Nå har det seg slik at utleier har fått vite dette, og krever at han betaler leie han også, utover det jeg allerede betaler. Har tittet litt i husleieloven, og det virker da ikke som dette stemmer? Utleier mener det ikke gjelder, siden det er snakk om rom i kollektiv, og dermed ikke en hel leilighet. Alle vi tre beboerne i kollektivet har separate kontrakter med utleier.

Kan også nevne at depositum står på utleiers konto, noe jeg ikke visste var ulovlig da jeg startet å bo der. Det har også forekommet flere ganger at utleier har låst seg inn i leiligheten uten å ha en avtale med noen av oss. Anonym poster: a1df64bedb96c94864c13cad9fa32d33

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven pgf 7-1 første punktum gir leietaker en ubetinget rett til å etablere samboerskap med kjæreste. Unntak fra denne regelen krever særskilt hjemmel i husleieloven. I praksis betyr dette at samboeren får en leierett som er avledet fra din leierett - han etablerer ikke noen egen leieavtale med utleier, og utleier får ikke et separat krav om leie mot samboeren.

Det er gitt to slike hjemler. Den ene er i pgf 11-1, og gjelder boliger for vanskeligstilte (kommunalboliger), og den andre er i pgf 11-2 og gjelder elev-/studentboliger. Det er ikke gjort noen unntak for kollektiv. Det er imidlertid gjort unntak fra oppsigelsesvernet for enkelte typer kollektiv som nevnt i pgf 9-5 tredje ledd, slik at det ikke er krav om saklig grunn for å si opp en leieavtale.

Lenke til kommentar

Var det jeg trodde, ja. Hun truer selvsagt med å si opp leieavtalen hvis det blir noe mer bråk rundt saken.

Hva går da egentlig 9-5 tredje ledd ut på? Vi deler et felles oppholdsrom, et bad og et kjøkken oss i mellom, har separate kontrakter med utleieren. Det er ikke i samme bygg som utleieren selv bor i. Anonym poster: a1df64bedb96c94864c13cad9fa32d33

Lenke til kommentar

Husleieloven pgf 9-5 tredje ledd lyder som følger:

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd [om at utleier bare kan si opp hvis det foreligger saklig grunn til det, og eksempler på saklige grunner].

Bestemmelsen har to vilkår:

1) Leieavtalen gjelder 'enkelt beboelsesrom'.

2) Leieavtalen gir i tilegg til leie av slikt rom, rett til å bruke 'en annens bolig'. Det er ikke et krav at det er utleiers egen bolig, også kollektiv med andre personer der alle er leietakere kan rammes.

Om vilkåret er til stede kommer an på hva som står i leiekontrakten din - hva er det du faktisk leier? Hvis du leier en eksklusiv bruksrett til ett rom (typisk et soverom), og leieavtalen i tillegg gir bruksrett til resten av leiligheten, vil begge vilkårene være oppfylt. Hvis du har eksklusiv bruksrett til mer enn ett rom vil ikke vilkår #1 være oppfylt, det samme hvis leieavtalen går ut på å leie noe annet enn "enkelt beboelsesrom" (f.eks. hvis det står at du "leier i kollektiv" el.l.). Vilkår #2 vil ikke være oppfylt hvis en bruksrett til "en annens bolig" kan trekkes tilbake når som helst; da er ikke bruksretten en integrert del av leieavtalen.

Her ville det vært en fordel om du kunne poste den relevante delen av leiekontrakten, gjerne anonymisert.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke leiekontrakten for hånden akkurat nå, men skal finne den så fort som mulig. Uansett er jo det jeg faktisk leier eksklusiv bruksrett til ett soverom, samt bruksrett til de andre fellesarealene i leiligheten. Jeg er usikker på nøyaktig ordlyd i kontrakten, men poster en oppdatering så fort jeg finner den i kveld. Anonym poster: a1df64bedb96c94864c13cad9fa32d33

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...