Whinewhisper Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Hey! Skal nå oppgradere (Les: skifte ut) min gamle PC. Sitter på en gammel i7 920 med et radeon 5870 på et HK som suger møkk (fikk feil i min tid, har ikke SATA 3.0 støtte etc etc) så SSDn min samt generell ytelse er meh. PC'n skal hovedsaklig anvendes til gaming, endel programmering og litt frapsing. Prosessoren jeg sannsynlig faller på er I7-3770k (Ser ikke helt poenget med 3930k + 2011socket for prisøkningen det kommer på). Jeg ønsker å OC noe (min første gang) Kjøling: Lukket vannkjølingssystem som H100? Nå er spørsmålet, hvilket hovedkort? Jeg må ha støtte for SLI/xfire for fremtiden, støtte for minst 5 disker (+ ca samtalet USB disker) som gir god ytelse fra SSDn min. 16 Gb ram (Hvilke type og 2x8 eller 4x4?) Skjermkort: GeForce 680 GTX Kabinett: Ingen anelse men jeg ønsker et som har mye rom (5disker+DVDbrenner etc) og har plass til et 680 GTX (+ev sli senere) samt vannkjøling. Jeg har ingen anelse hva slags vifter jeg bør kjøpe til ved siden av. PSU: Ingen anelse. Skjerm, mus, tastatur og disker etc har jeg. Så når dere sier HK+kabinett+ram etc så er det viktig at evt CPU kjøler passer inn =D Jeg er også veldig interessert i et kabinett der bakplata er demonterbar og passer til HK dere velger (gjør det mye lettere om jeg ønsker applikere ny kjølepasta, rense eller whatever). På forhånd takk for hjelpen. Endret 29. august 2012 av Whinewhisper Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Du trenger ikke i7-prosessor. Forskjellen på i5 og i7 er hyperthreading, noe som gir minimale forskjeller når det kommer til gaming. Det er bare når du driver med videoredigering og annet som har veldig tunge prosesser at du faktisk har nytte av i7. Anbefaler derfor i5-3570k. Anbefaler ikke H100. Den bråker en del og kommer ofte med defekt viftestyring. Ville heller ha gått for Noctua NH-D14. Den kjøler litt dårligere (veldig liten forskjell, med god luftstrøm i kabinettet er forskjellene minimale), men er mye mer stillegående og koster mindre. Men hvis det er et poeng å ha vannkjøling, så er nok H100 det beste pre-filled vannkjølingssystemet du får tak i. Du trenger egentlig ikke så dyrt hovedkort. Greit med en Asus P8Z77 Pro. Den kommer med 8 SATA-porter, og du har mulighet til 2x PCI-E 3.0 skjermkort. Skal du ha flere enn 2, så skal jeg finne et annet. Skal du ha NH-D14, så trenger du et stort kabinett. Den er 16cm høy, så kabinettet må være minst 17-18cm i bredden. Skal du ha H100, så trenger du plass til en 240mm radiator. Altså trenger du et kabinett med 2x 120mm viftemontering. DIsse er som regel på toppen av kabinettet. Hva med noe sånt når det kommer til PSU? http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Skal du ha flere enn 2 skjermkort, så er det kanskje greit å skaffe seg noe med enda mer kraft. EDIT: Den har ikke nok kabler for flere enn 2 GTX 680 uansett Endret 29. august 2012 av moby_duck Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Takk for kjapt svar! Så om jeg skal frapse og gjøre noe videoredigering og programmere så er det ikke verdt å bruke 800 mer på en i7? Jeg har en i7 med HT avslått nå og jeg må si Opera/Firefox alene sliter en god del til tider når jeg kjører mye flash/jscript heavy sider. Ærlig talt så bryr jeg meg ikke alt for mye om stillhet, jeg har nesten alltid på noe musikk/film eller ingame uansett. Men om NH-D14 er god nok så kan jeg godt kjøre med den. Asus P8Z77-V pro du tenker på? Har hørt mye bra om det. Når det gjelder PSU tenkte jeg på noe alla: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=758530 Så da er spørsmålet, kan noen foreslå et kabinett der bakplata passer til kjølemonteringen på et p8z77-v, som støtter enten NH-D14 eller H100 og har plass til minst 5 harddisker og har god luftstrøm? + evt ekstravifter jeg må kjøpe til. Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Lurer fortsatt på hvilket kabinett som passer mht. bakplate og et P8Z77-V PRO og en vannkjøler (H100 ev NH-D14) og hvilke ekstra vifter jeg må anskaffe =) Lenke til kommentar
phlake Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Fractal Design R4 er jo fint, luftig og romslig. Har selv R2 og Noctua NH-D14 med 6 interne disker (2 ssd og 4 3,5"). Helt fine temperaturer og da har jeg kun satt i én ekstra vifte i front som suger inn luft. Anbefaler å slenge inn en inntrekksvifte i bunn også for enda bedre kjøling. H100 er skrot i forhold til NH-D14 og bråker minst like mye. Pumpa og radiatorviftene kan generere plagsomme frekvenser. Sjekk Dustinhome så kommer ud nok billigere ut enn Komplett, med mindre du finner det du vil ha på tilbud under timessalget i kveld mellom kl 18 og 19. Forøvrig er forskjellen mellom GTX680 og 670 relativt liten. Et overklokket 670 er billigere og yter omtrent likt som 680. Endret 30. august 2012 av phlake Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Browsere er begrenset av enkelttrådet ytelse, Hyperthreading er null poeng der. Angående kabinett, så lurer jeg på om du skal gå for vannkjøling eller "vannkjøling," H100 er "vannkjøling" i at det egentlig ikke har noen av fordelene med tradisjonell vannkjøling og nesten alle ulempene. GTX 670 er langt mer fornuftig enn GTX 680 ja: http://www.computerbase.de/artikel/grafikkarten/2012/test-amd-radeon-hd-7950-mit-925-mhz/3/ Du betaler skrekkelig mye mer for de 10 prosentene som kommer av ren klokkefrekvens, overklokkingsmessig er det ingen fordeler med GTX 680 heller utenom 3DMark11 (da mener jeg kun 3DMark11, av spill er det ingen forskjell.) Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Det fractal kabinettet var litt "meh" i min verden, men om du går god for det skal jeg se videre på det. Virket litt "klamt" og kjedelig. Hvordan er GTX 690 i forhold da? (Ja jeg vet det er skrekkelig dyrt) Skal se på GTX 670! arni90 for all del jeg kan gå for normal vifteløsning og ja jeg tenker "vannkjøling" alla et lukket ferdigsystem som H100. Jeg var under inntrykket av at det var bedre om jeg skal OC litt, samt mindre vedlikehold med mr. trykkluftpåboks. Endret 30. august 2012 av Whinewhisper Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 GTX 690 er bokstavelig talt 2x GTX 680 på et kort, dog er det litt begrenset av bare 2GB VRAM per GPU, om du har et så høyt budsjett bør du like greit gå for to 4GB-utgaver av 670 eller 680. Om du bare skal ha lukket vannkjøling vil jeg anbefale deg å kikke på Corsair: 550D, 400R/500R og C70. De kabinettene er ikke skrekkelig store og de har store hull for å montere på plass bakplater, de har også monteringsfester for H100 i motsetning til Fractal Design Define R4. Når du snakket om 680 og vannkjøling tenkte jeg automatisk på full custom-loop med skjermkortene inkludert skjønner du. Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Jepp tror du har rett, mht at jeg kun gamer i maks 1920x1200 oppløsning (og ofte i windowmode) og kun på en skjerm så er nok et 670 GTX nok så kan jeg ev. skyte inn et til senere ved behov. Jeg er ganske sikker på at jeg går 3770k over 3570k, det er 800kr forskjell og når HT er disabled nå er PCn min på trynet, jeg betaler gladelig 800kr for at 5xVisual Studio, ev photoshop, 100+ tabs etc kjører bedre. Jeg har ingen planer om å vannkjøle GPU (Har hatt alt for mange GPU som har "brent" opp), tenkte kun vannkjøling for CPU for vedlikehold og litt OC! Kunne du (Sorry for mas/komplisert her), sette opp på komplett en PC med i7 3770k, et godt nok hovedkort, 16gb ram og en god kjøler som passer, et godt GTX 670 og et kabinett (med passende avtagbar bakplate) som har plass til alt dette + alle harddiskene mine? Hadde vært eviiig takknemmelig! På forhånd takk =) Endret 30. august 2012 av Whinewhisper Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Har du prøvd å skru på Hyperthreading og sjekket hvor mye bedre ting er da? Jeg tror nemlig ikke du vil merke store forskjellen, det en i5-3570k ikke vil holde vil heller ikke en i7-3770k holde til. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Hva med Corsair Carbide 500R? Det er en av favorittene mine. Fin størrelse med litt ekstra plass i bredden til kabelsortering. Gode kjølemuligheter med plass til en H100 på toppen om det var det du bestemte deg for. Koster ikke all verdens heller. Endret 30. august 2012 av moby_duck Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Det kabinettet har de ikke på komplett ser det ut som. Ja jeg vet det finnes billigere plasser ev. andre plasser, men jeg har vært stamkunde på komplett i hva 10? år og aldri hatt problemer med dem så holder meg der Mpx kan under nød gå! Om jeg kjøper H100 må jeg kjøpe med noen ekstra vifter etc? Og hva med NH-D14? Og sist men ikke minst, hvilke minnebrikker bør jeg velge (16gb), 4x4, 2x8, merke/pakke etc. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Det kabinettet har de ikke på komplett ser det ut som. Ja jeg vet det finnes billigere plasser ev. andre plasser, men jeg har vært stamkunde på komplett i hva 10? år og aldri hatt problemer med dem så holder meg der Mpx kan under nød gå! Om jeg kjøper H100 må jeg kjøpe med noen ekstra vifter etc? Og hva med NH-D14? Og sist men ikke minst, hvilke minnebrikker bør jeg velge (16gb), 4x4, 2x8, merke/pakke etc. Finnes mange gode kabinetter. Handler mer om designet og hva du synes ser best ut. Så lenge den har plass til CPU-kjøleren din (stort i bredden hvis du velger NH-D14, plass til 2x120mm radiator på toppen hvis du velger H100), så er det bare å velge og vrake. H100 og NH-D14 har det du trenger av vifter og annet utstyr inkludert, og viftene fungerer faktisk ganske bra også. Ang. minnebrikker, så er det egentlig ikke særlig stor forskjell mellom de ulike merkene. Hvis du virkelig trenger 16GB, så kan du vel gå for noe som f.eks. dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618011 Hvis de legger ut noen bra minnebrikker på timessalget om 40 min, så skal jeg slå til selv Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Gjør jeg rett med : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599984 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745264 Må innrømme at det NZXT kabinettet er nydelig! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Hadde gått for NZXT-varianten der. Mindre stygt og faktisk ganske greit for kjøling i likhet med HAF X. Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Ok da tror jeg at jeg har bestemt meg sånn ca =D http://imgur.com/VzFmf Om det ikke er noen som har noe å klage på med den setupen! (Bortsett fra 3770k vs 3570k da =D) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Hvorfor har du lagt ved 8 RAMbrikker når hovedkortet har plass til 4? Lenke til kommentar
Whinewhisper Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Ah feil! Skal kun være 1 pakke @ 16gb, my bad! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå