Bjerknez Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Hehe passe crazy Håper jeg får tid til å ta noen flotte bilde i kveld når jeg slutter på jobb kl 20. Tok med kameraet i bilen så jeg kunne ta bilder rett etter jobb Ble det ikke noe bilde i dag? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Nei jaggu... Det pøsregnet når jeg gikk fra jobb i går. Hadde såvidt en tynn jakke på meg og ingen regndekning til kamerautstyret så jeg kjørte heller hjem bare. Må se om jeg får tatt noe i dag hvertfall Frædda å greier 1 Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Får bidra med et bilde jeg også, selv om det ikke kan måle seg med de andre flotte bildene her. Er nybegynner innen fotografering og bilde er et ressultat av mitt nye objektiv. EXIF Kamera: Canon 600D Optikk: Canon 16-35mm f/2.8L II Lukkertid: 1/4000 Blender: f/2.8 ISO: 100 Brennvidde: 16mm Teknikk: Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Ahh... flaut at jeg ikke har bidratt mer i min egen startede tråd, men har mye å gjøre for tiden, så jeg kommer sterkt tilbake Flott bilde frecjoha Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hah samme her. Men ble glad når jeg så tråden bli dratt opp igjen. Nå må jeg seriøst begynne å outputte noen bilder fra mitt kamera. Vært altfor opptatt for tiden, og merker jeg nesten har litt kjærlighetssorg, får jo aldri fotografert noe men tenker mye på det Bånn gass igjen da bjerknez Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Holder for tiden med et fotoprosjekt til den lokale fotoklubben hvor månedens tema er "glass", så det spørs om jeg får tid til å poste noe her de første dagene, men jeg følger med på ditt og evt. andres bidrag IceBlitz Lenke til kommentar
polljen Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 En anelse supervidt! Fra bydelen La Defense i Paris. Brennvidde 8mm på crop. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Flott bilde polljen, men hvorofr er det så uskarpt? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Holder for tiden med et fotoprosjekt til den lokale fotoklubben hvor månedens tema er "glass", så det spørs om jeg får tid til å poste noe her de første dagene, men jeg følger med på ditt og evt. andres bidrag IceBlitz Er det fotoklubb her i Fredrikstadområdet altså? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Flott bilde polljen, men hvorofr er det så uskarpt? Du spør godt, det såg skarpt ut på skjermen min inntil jeg nå startet å zoome inn. Her må jeg undersøke litt. Objektivet er normalt svært skarpt, så det er nok en brukerfeil. Men hva må jeg finne ut av. Endret 21. september 2012 av polljen Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Holder for tiden med et fotoprosjekt til den lokale fotoklubben hvor månedens tema er "glass", så det spørs om jeg får tid til å poste noe her de første dagene, men jeg følger med på ditt og evt. andres bidrag IceBlitz Er det fotoklubb her i Fredrikstadområdet altså? Ja, det er det også, men jeg holder til på Fokus Fotoklubb i Sarpsborg Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Flott bilde polljen, men hvorofr er det så uskarpt? Du spør godt, det såg skarpt ut på skjermen min inntil jeg nå startet å zoome inn. Her må jeg undersøke litt. Objektivet er normalt svært skarpt, så det er nok en brukerfeil. Men hva må jeg finne ut av. Vel, gitt at du ikke har brukt stativ kan jo kombinasjonen med Blender F10 Lukker 1/125 ISO 800 -være litt av årsaken? Vet ikke hvordan ditt objektiv fungerer på F10? Kanskje en fokus feil også? Ellers var det en kjempetøff komposisjon Lenke til kommentar
polljen Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Flott bilde polljen, men hvorofr er det så uskarpt? Du spør godt, det såg skarpt ut på skjermen min inntil jeg nå startet å zoome inn. Her må jeg undersøke litt. Objektivet er normalt svært skarpt, så det er nok en brukerfeil. Men hva må jeg finne ut av. Etter å ha studert bildet på nytt, både original og bildet som er lagt ut, og jeg sitter egentlig med flere spørsmål enn svar. Originalen av dette, og andre bilder, som er tatt i skumringen synes for meg å være noe mer uskarpe enn de som er att i dagslys. Det er mulig at min Sigma 8-16 ikke klarer å fokusere like godt i dårlig lys. Jeg har ikke fått sjekket fokuspunkt, må vel legge inn Canon software for å gjøre det, men jeg bruker normalt sett å finne et fokuspunkt (med joystick) som ligger "passelig" til. Jeg trodde også at f/10 skulle gi en brukbar dybdeskarphet, men jeg har testet et anne av samme motiv med f/13 som ser en anelse bedre ut uten å være perfekt det heller. Et annet problem kan være at jeg gjør en feil, når jeg eksporterer bilder, fra Lightroom, som skal brukes på forumet. Det aktuelle bildet er resized til 1200 pix (lengste side), oppløsning står standard som 240 ppi. Man må forvente en forringelse av kvalitet når en går fra en raw-fil på 21.7 mb til en jpg på 0.5 mb, uten at jeg vil legge all skyld der. Siden det blir litt ut på viddene så har jeg prøvd å legge et annet eksempel i spoileren under. Nedenfor har jeg tatt med et bilde tatt ved Sacre Coeur, dagen før, på sen ettermiddag med sollys. Med mine øyne så ser dette skarpere ut enn det opprinnelige bildet jeg la ut. Bildet er fra LR exportert med samme innstillinger som det første bildet jeg la ut. Jeg kan ikke legge ut originalfil her, p.g.a. av størrelse, men jeg har "oppdaget" et par punkt som viser meg forskjellen på raw og stor/liten jpg fil. På banneret over inngangen til kirken står det skrevet noe og i denne vedlagte filen er teksten uleselig. Siden jeg tar bilder i raw/jpg, så har jeg fått gjort noen flere sammenligninger. På original jpg så klarer jeg å lese en god del av teksten og på rawbildet er det enda ørlite bedre å lettere å lese teksten. Som sagt så kan jeg ikke legge skylden på LR for mitt første bilde, men hvis noen ser åpenbare feil med måten jeg eksporterer bilder fra LR så hadde en tilbakemelding vært hyggelig. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Flott bilde polljen, men hvorofr er det så uskarpt? Du spør godt, det såg skarpt ut på skjermen min inntil jeg nå startet å zoome inn. Her må jeg undersøke litt. Objektivet er normalt svært skarpt, så det er nok en brukerfeil. Men hva må jeg finne ut av. Vel, gitt at du ikke har brukt stativ kan jo kombinasjonen med Blender F10 Lukker 1/125 ISO 800 -være litt av årsaken? Vet ikke hvordan ditt objektiv fungerer på F10? Kanskje en fokus feil også? Ellers var det en kjempetøff komposisjon Joda jeg har tenkt problemstillingen. Mye av "vitsen" med bildene tatt i skumringstimen var å teste kamera/objektiv i slike forhold. Bildet er tatt håndholdt og jeg trodde at F10 ville gi meg en såpass dof at fokuspunktet ikke ville bety altfor mye, men jeg har nok tatt feil der. Så det må nok endel mer testing til. Fokusfeil (generelt) er jeg mer usikker på siden jeg har mange skarpe bilder tatt med dette objektivet, vel og merke i godt lys. Det kan kanskje være noe "dårligere" i dårlig lys. Endret 21. september 2012 av polljen Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Det jeg mente med om objektivet ditt fungerer greit på F10 var egentlig diffraksjon og slikt, i kombinasjon med de andre tingene. Men jeg vil tro at problemet kommer av manglende kalibrering av autofokusen. Er nok fasedetekteringen som ikke er ordentlig justert for det objektivet vil jeg tro. Dette er nok det første jeg ville testet Det kan du vel forsåvidt teste med å skrive ut nummererte streker på feks 2 A4 ark som du teiper sammen. Så stiller du bare fokuspunktene inn på midten så kan du se hvor mye feil det eventuelt fokuserer og stille det inn deretter Sånn kjapt og enkelt hvertfall, bare for å teste. Ellers kan det rett og slett være kun lukkertiden som ødela bildet i tilfelle du har fått en kraftig shake i det du knipset. At bildet fremkalles fra RAW og ned til en liten jpeg skal ikke sette kanter så veldig mye ut av fokus eller gjøre de spesielt uskarpe. Du vil vel heller få effekten av forskjellige aritifakter og dårlig farge og detaljgjengivelse om du velger lav kvalitet tenker jeg Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Nikon D700 m/14-24mm endelig fått brukt ett av de råeste objektivene i Think Tank'n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå