ekv Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Jeg skal kjøpe meg terrengsykkel, men har for lite peiling. Akkurat nå står valget mellom Trek Cobia og Scott Scale 50. Jeg har vært aktiv på ski, både langrenn, telemark og alpint. Har spilt aktivt ishockey. Jogget, osv. Men aldri syklet, bortsett fra litt til og fra jobben, og/eller skolen, men dette er mange år siden. Fikk operert et kne for et år siden, legen anbefalte sykling fremfor jogging, så nå har jeg tenkt å prøve. Hvilken av de syklene (Trek/Scott) er best, eller burde jeg se på noe helt annet? ---ekv Endret 30. august 2012 av ekv Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Har du noen tanker om hvor du skal bruke sykkelen. Type underlag distanse etc. Treken er en 29er mens scotten er en 26". Scott har ørlite grann bedre utstyr og veier sikkert litt mindre (29ere veier litt mer), samtidig gir 29" hjul bedre fremkommelighet når terrenget blir litt rufsete. 1 Lenke til kommentar
ekv Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Godt poeng dette med hjul. Jeg tenker å bruke sykkelen på skogsveier samt litt på stier, men ingenting seriøst. Tror jeg . Men av alt hva jeg har gjort før, vet jeg at jeg kan komme å utfordre meg selv etterhvert. Først skal jeg bruke sykkelen kun å komme i bedre form. Kanskje å bli med på Birken om et år ? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Godt poeng dette med hjul. Jeg tenker å bruke sykkelen på skogsveier samt litt på stier, men ingenting seriøst. Tror jeg . Men av alt hva jeg har gjort før, vet jeg at jeg kan komme å utfordre meg selv etterhvert. Først skal jeg bruke sykkelen kun å komme i bedre form. Kanskje å bli med på Birken om et år ? Birken er jo først og fremst et grusritt, til det formålet er disse syklene fine. I teknisk terreng, spesiellt tekniske unnakjøringer er hardtailer noe begrenset, samtidig ser vi jo på en helt annen pris om du går til fulldempere. For stier som ikke har veldig rufsete unnakjøringer er en HT helt grei (Og lettere enn en FS). Når det er sagt så oppnår man gjerne mer SPM i en fulldemper i unnakjøringene. For kjøring på grusvei er en HT helt klart å foretrekke. FS stjeler en del av tråkket. Teknisk sett er begge syklene du ser på fine. Du kan også ta en kikk på Specialized og Cannondale samt de norske husmerkene (Diamant, Nakamura, White). Alle har sykler i dette segmentet. Ett tips, spesiellt om du kikker på nakamanter er å ikke se seg helt blind på vekten. Lette sykler er fine, men noen ganger går det ut over holdbarheten. Noen spekulerer i å sette på überlette dekk som pungterer hvis de får snusen i noe småstein. Andre har hjul som blir skjeve om man ikke behandler de som primadonnaer. Ingen av disse egenskapene er festlige om man tar en stitur. HT=Hardtail FS=Full Suspension SPM=Smiles Pr. Minute 1 Lenke til kommentar
ekv Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Takk, Sverreb, for hyggelige svar. Jeg tror FS er ikke noe for meg. (SPM derimot har jeg ingenting imot). Nå tenker jeg også gå for 29" hjul. Slik at Scott Scale 50 faller ut. Jeg tok en titt på de merkene som du nevnte og fant ut at denne kunne være av interesse: White Pro 29. Men prisen er også nesten 2-3000,- mer enn for Trek Cobia. Spørs om det er verdt det? Endret 30. august 2012 av ekv Lenke til kommentar
ekv Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 En ting til: Trek GCF Cobia koster noen hundrelapper mer enn Trek Cobia. Som den nybegynneren jeg er, lurer jeg på hvorfor. Er det kun de tre bokstavene (GCF), butikkenes prispolitikk, eller fins det noen tekniske finesser som rettferdiggjør prisforskjellen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå