foenix Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg har skannet inn en del eldre fotos som jeg har tenkt å kopierer opp ved å sende filer videre til en nettbutikk som driver med slikt. Jeg lurte derfor på hva som er et fornuftig antall dpi samt hvilket lagringsformat disse opererer med. Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det står ganske sikkert noen greie retningslinjer på nettsidene til den nettbutikken du skal sende til... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Hvor store skal utskriftene være? Når det gjelder lagring og fargeprofil er det jpg og Srgb som gjelder hvis du ikke kan dette fra før, bare pass på at skjerm, maskin og scanner kjører samme profil. Endret 29. august 2012 av Nautica Lenke til kommentar
foenix Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 Hvor store skal utskriftene være? Når det gjelder lagring og fargeprofil er det jpg og Srgb som gjelder hvis du ikke kan dette fra før, bare pass på at skjerm, maskin og scanner kjører samme profil. Jeg tenkte vanlig størrelse på kopiene dvs 10 x 15 cm. Hva mener du med samme profil? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Oomtrent alle som tilbyr bildetjeneste bruker Srgb, og hvis du har en annen fargeprofil på maskinen kan fargene bli feil, men fra skriveren til maskinen kan du bruke forskjellige fargeprofiler, det enkleste er å bruke Srgb hele veien. 300dpi er mer en nok "210x297mm = A4 med 300 dpi = 2480x3508 piksel", men dette får du opp enten i scanne-programmet eller redigering-programmet sett 300dpi og juster størrelsen i forholdt til det du skal ha. Endret 29. august 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå