Gå til innhold

16 gb ram - nødvendig?

knut1234

Anbefalte innlegg

Jeg har nå 8 gb 1333 mhz brikker.

skal oppgradere til Corsair Vengeance DDR3 1600MHZ men lurer på om jeg burde ha 8gb eler 16 gb.

jeg bruker maskinen til spill, musikk, internett (max 10 faner), skolearbeid, og av og til diverse java og slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp noe.

Mengden ram har ingen ting å si for ytelsen så lenge du har nok. Sjekk oppgavebehandling, hvis du til en hver tid har flere GB ledig tjener du ingen ting å å ha mer ledig. Hvis du derimot ligger tett oppunder grensen putter OSet ditt minne på harddisk, og da går ting tregt. (lite sjanse for dette med 8GB til vanlig bruk)

Er sannsynligvis også liten vits å oppgradere typen minne, dette kommer du ikke til å merke!(med mindre det er noe GAlt med minnet du har i dag)

Lenke til kommentar

Riktig som alle har sagt her. Er så mange som har altfor mye RAM i PC-en sin. For noen uker siden streiket RAM-brikkene mine, så jeg kjøpte meg en billig 2GB 1333MHz brikke på Clas Ohlson for å sjekke om resten av PC-en fungerte som den skulle. De dagene det tok før jeg fikk nye brikker, brukte jeg bare den ene brikken på 2GB, og jeg kjørte alt av spill uten problemer.

Lenke til kommentar

Tull og vas at man har for mye RAM. Man kan ikke ha FOR MYE RAM. Har du 8 gig fra før så bør du se på forbruket ditt om du trenger mer, men det er ikke feil med 16GB ram. Har det selv og da er det i hvertfall ikke fare for at du går tom for minne. Har selv ligger helt i grenseland tett opp under 8GB i forbruk ved spilling (med diverse andre programmer kjørende), og med et par hundrelaper i prisforskjell så var det ikke noe vansklig valg for min del. Jeg syntes det var verd å sikre seg , og kjøpte 16 Gig når prisforskjellen var så liten. Men stort sett holder det for folk flest med 8 Gig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig som alle har sagt her. Er så mange som har altfor mye RAM i PC-en sin. For noen uker siden streiket RAM-brikkene mine, så jeg kjøpte meg en billig 2GB 1333MHz brikke på Clas Ohlson for å sjekke om resten av PC-en fungerte som den skulle. De dagene det tok før jeg fikk nye brikker, brukte jeg bare den ene brikken på 2GB, og jeg kjørte alt av spill uten problemer.

Kabal og Minesweeper teller ikke...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spilte BF3 uten å merke forskjell.

EDIT: Vel å merke at jeg ikke hadde mer enn BF3, et par Chrome tabs og Skype åpen da. Men uansett, poenget er at man ikke trenger så mye RAM som alle har i "vanlige" PC-er. Det er i servere og slikt at man trenger så mye RAM, og i en vanlig gaming-PC klarer man seg fint med 4GB.

Men RAM koster jo ingenting. Skaffet meg 16GB for 200kr på komplett sitt timesalg i går :p

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

BF3 uten problemer? Med 2GB RAM?

Hva slags maskin spiller du på, og i hvilken oppløsning?

Skal jeg gjette, tipper jeg på at BF3 bruker ~1.5GB RAM i 1080p, da begynner det å bli lite igjen til resten av systemet...

Men for all del, kult for deg at det virket :)

Lenke til kommentar

BF3 uten problemer? Med 2GB RAM?

Hva slags maskin spiller du på, og i hvilken oppløsning?

Skal jeg gjette, tipper jeg på at BF3 bruker ~1.5GB RAM i 1080p, da begynner det å bli lite igjen til resten av systemet...

Men for all del, kult for deg at det virket :)

Oppløsning er irrelevant for systemets RAM-bruk ettersom framebuffer blir lagret i videominne, og ikke i systemminnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Spilte BF3 uten å merke forskjell.

EDIT: Vel å merke at jeg ikke hadde mer enn BF3, et par Chrome tabs og Skype åpen da. Men uansett, poenget er at man ikke trenger så mye RAM som alle har i "vanlige" PC-er. Det er i servere og slikt at man trenger så mye RAM, og i en vanlig gaming-PC klarer man seg fint med 4GB.

Men RAM koster jo ingenting. Skaffet meg 16GB for 200kr på komplett sitt timesalg i går :p

hoho, jeg kjøpte gainward gtx 660 ti phantom for 2200 kr! :D

jeg var så oppslukt i det graffikkortet at jeg så vidt så på noe annet i listen :p

hadde planlagt å kjøpe det lenge så det tilbudet var jo supert!!

OT: kjørte en liten "test". hadde relevant mye ting og tang åpent i bakgrunnen, og kjørte gta iv på max grafikk og med icenhancer. ram-forbruket oversteg ikke 60% engang.

Lenke til kommentar

Tull og vas at man har for mye RAM. Man kan ikke ha FOR MYE RAM. Har du 8 gig fra før så bør du se på forbruket ditt om du trenger mer, men det er ikke feil med 16GB ram. Har det selv og da er det i hvertfall ikke fare for at du går tom for minne. Har selv ligger helt i grenseland tett opp under 8GB i forbruk ved spilling (med diverse andre programmer kjørende), og med et par hundrelaper i prisforskjell så var det ikke noe vansklig valg for min del. Jeg syntes det var verd å sikre seg , og kjøpte 16 Gig når prisforskjellen var så liten. Men stort sett holder det for folk flest med 8 Gig.

Riktig, i likhet med hardisk plass kan du ikke ha for mye, på den andre siden har de fleste ikke særlig bruk for 5*3GB :)

Har selv 16 og vurderer å bytte hovedkort for å få mer men jeg driver med rendering og mange scener sluker ram.

Hadde det ikke vært for det hadde jeg ikke giddet å kjøpe mer en 8.

Ja det gir noen andre fordeler som mer cache og prefretch men er liten forsjell til vanlig bruk.

Imidlertid ville jeg kjøpt 2*4 og ikke 4*2GB så det bare er å stappe inn mer senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...