Gå til innhold

[Løst] Betale ned ekstra på huslån hos Nordea, eller?

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har ett huslån hos Nordea som jeg egentlig betaler realtivt lite på, men liker å holde de faste utgiftene nede.

Men, kan jeg betale inn ekstra hos Nordea mot kortere nedbetalingstid?

Eller vil bare månedlig beløp bli lavere og nedbetalingstidend et samme?

Og, burde jeg egentlig betale ned?

Fikk lånet i november i fjor om det har noe å si, ser det meste av pengene jeg betaler inn er renter, ved ett "lite" innskudd i lånet kommer jeg til å betale en del mer ned på selve lånet og mindre i rente.

Nå vurderer jeg å pusse opp også da, burde jeg spare til det, eller betale ned på lånet for så øke lånet igjen etterpå?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her vil jeg tro en rådgiver i Nordea vil kunne gi deg betydelig bedre hjelp enn noen på forumet, på alle spørsmålene.

Men jevnt over så er svaret på det andre pørsmålet ja: Det lønner seg så å si alltid å betale ned mest mulig tidligst mulig.

Forbered deg litt, altså lag et grovt budsjett med inntekter og utgifter, og så prater du med en rådgiver og forklarer at du ønsker å holde de faste nedbetalingene lave for fleksibilitetens skyld, men at du gjerne vil ha mulighet til å betale ned mer "når det går bra". Ofte påløper det gebyrer eller lignende om man vil endre nedbetalingsplanen, og det gjør man hver gang man betaler inn for mye, så mest sannsynlig vil du bli anbefalt å gjøre dette sjeldnest mulig, typisk årlig, halvårlig eller kvartalsvis.

Kan du forresten spare i BSU?

Lenke til kommentar

BSU har jeg dessverre brukt opp, kjipt, men var verdt det mtp. å få noe eget.

Ellers har jeg et budsjett ut fra gjennomsnittet de siste månedene, det har forresten rådgiveren min i Nordea også, tror hun har bedre oversikt over økonomien min enn det jeg har. Men, hun spiller på begge lag, hun skal jo tjene penger for banken også, er nattulig skeptisk til slikt.

Men en fleksibel nedbetalingsplan hadde sikker vært greit,. Jeg trenger ikke så stor buffer heller, i følge rådgiveren min har jeg ett forhåndsgodkjennt lån på 100 000 jeg kan få med en enkel signatur.

Så det meste av spare-pengene kan faktisk gå til lånet...

Lenke til kommentar

Aner ikke åssen renten er på det, men antok at det ble lagt på boliglånet, men det stemmer kanskje ikke.

Har forresten en buffer på ca 3 månedslønner nå, men ser egentlig ikke helt hva jeg skal bruke det på, bil er den ene store utgiftene jeg kan få, men er ikke avhengig av bil, så ryker den kan jeg fint være uten...

Men, ja, er jo sikkert lurt å ha det.

Lenke til kommentar

Ja, du kan betale ekstra og dermed innfri lånet raskere. Hør med banken hvordan du gjør det i praksis.

Jeg tror det er lurt å betale ekstra, men sørg først for å ha en god krisebuffer (typisk et par månedslønner, men akkurat hvor mye er opp til deg) på konto. Så fort boliglånet er på et "behagelig" nivå ville jeg vurdert å spare jevnlig i aksjefond samtidig som du fortsetter å betale ekstra på lånet.

Lenke til kommentar

Eg kan legge inn ekstra avdrag i nettbanken (DNB), så det må jo gå an. Både manuelt ved behov og automatisk.

Kortare nedbetalingstid = mindre renteutgifter

Eg har alltid ein buffer på sparekonto, men sparar ved å betale ned bustadlån kjappare.

Lenke til kommentar

Jeg har oversikt over lånet og kontonr huslånet har, så jeg kan i teorien bare overføre penger dit.

Men, er usikker på om jeg bare skal droppe planene med å betale ned lånet og heller satse på å bygge nytt bad.

besluttningsvegring som alltid :confused:

Lenke til kommentar

Har betalt forholdsvis lite på lånet, men lånte mye mindre enn jeg kunne og fikk leiligheten til 150k under takst, så jeg er litt usikker på hvordan banker stiller seg.

Uansett ser det ikke ut til at Nordea har flexilån heller...

Lenke til kommentar

Joda, Nordea har fleksilån. Er selv kunde der og vurderer å konvertere til det snart.

"Rammelån, fleksilån eller boligkreditt – kjært barn har mange navn."

http://newsroom.nordea.com/no/2011/12/13/nordea-i-toppen-i-fleksilan-nm/

http://www.nordea.no/Privat/L%C3%A5n/Boligl%C3%A5n/Boligkreditt/877762.html

Hvis du kan få takst på boligen såpass høy at belåningsgraden din er 75% eller under, så skal du kunne få boligkreditt/fleksilån.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, kjører samme løpet men betaler ikke ned.

Har bruks -og lønnskonto i en annen bank enn lånet, lånet er i Sparebank1 og jeg overfører hele tiden ca 1000 kr ekstra til trekkskonto enn hva som trekkes i lån.

I tillegg sparer jeg litt på egen sparekonto, 1000 kr ekstra vil i mitt tilfelle bety ca 5 år kortere nedbetaling.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det kanskje, om jeg får bestemt meg, blir utvidelse og totalrenovering av badet i stedet, for så betale inn 1000-2000 eller noe ekstra på lånet etterpå.

Har fått ett grovt estemat på 70 000+ :confused:

Skremmende avgjørelse å ta synte jeg...

Har hatt en i overkant rotete økonomi etter jeg kjøpte bolig, sammen med noen uforutsette inntekter og alt for mye utgifter til møbler osv

Boligkjøpet var også egentlig lite planlagt og skapte lettere kaos i økonomien min, men kjøpet var absolutt riktig valg...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Ser ut til at det kanskje, om jeg får bestemt meg, blir utvidelse og totalrenovering av badet i stedet, for så betale inn 1000-2000 eller noe ekstra på lånet etterpå.

Har fått ett grovt estemat på 70 000+ :confused:

Skremmende avgjørelse å ta synte jeg...

Har hatt en i overkant rotete økonomi etter jeg kjøpte bolig, sammen med noen uforutsette inntekter og alt for mye utgifter til møbler osv

Boligkjøpet var også egentlig lite planlagt og skapte lettere kaos i økonomien min, men kjøpet var absolutt riktig valg...

Heisann, lurt å spørre andre til råds om økonomi på et forum som dette. Og så ser det ut til at du har funnet løsningen, med å bruke pengene til å pusse opp badet.

Sånn for ordens skyld, du kunne fint ha betalt ned ekstra på boliglånet, og enten fått lavere månedlig innbetaling eller kortere nedbetalingstid. Det velger du selv, så lenge du har et lån med flytende rente.

Du kan også få det vi i Nordea kaller en Boligkreditt. Som en annen debattant sier, så har disse produktene litt ulike navn i de ulike bankene. Noen kaller det flexilån.

Lykke til med badet, og skulle det være noe så hør gjerne med rådgiveren din i Nordea. Han eller hun vil helt sikkert kunne gi deg gode råd. Som en annen skriver så skal vi tjene penger på det vi driver med, men det er også slik at om vi gir dårlige råd, så vil vi veldig fort miste kunder. Derfor har vi alltid kundens beste i fokus når vi gir råd. Det er det vi på sikt tjener mest på.

mvh

Rune Kibsgaard Sjøhelle

Kommunikasjonsdirektør Nordea

Lenke til kommentar

Nå er ikke boligkreditt ett alternativ da jeg skylder ca 87% på lånet. Kravet til Nordea er 75%.

Mulig jeg må søke ett eller annet lån for å ha i bakhånd om det blir alt for dyrt, men regner med å klare å betale alt fra egen lomme.

Det er riktig at vi krever 75%. En variant der er jo å sjekke om boligen din har blit mer verdt ved å ta en ny takst/verdivurdering. Det bør du i hvertfall gjøre etter at du har pusset opp badet. Lykke til!

Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...