Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hei, Jeg prøver å finne ut om man kan bli advokat, altså om noen advokatfirmaer (gjerne mindre), tar inn kandidater med rundt c-snitt? Altså; jeg er klar over at for å jobbe for de virkelig store, så må du ha A og B; jeg snakker da om de store som Wiersholm, BAHR, Wikborg Rein, Grette osv. Men jeg er ikke interessert i å jobbe med disse; jeg vil helst jobbe innen strafferett, arbeidsrett, familierett osv - ikke forretningsjus. Så spørsmålet er om f. eks advokatfirmaer som f. eks Hestenes og Drammer og tilsvarende firmaer aksepterer kandidater selv om de ikke har bare A og B på vitnemålet... Har lurt på dette lenge, men aldri fått noe klart svar fra noen. Håper noen av dere kan svare på dette, evt om dere kan spørre noen dere kjenner for meg. På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg er verken advokat eller jusstudent, men hva med å høre direkte med advokatfirmaene du kunne tenke deg å være kandidat hos? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Dette er det umulig å gi et fasitsvar på. Enkelte firma har nok "skrevne regler" om dette som de nekter å fire på, andre har en praksis om at de stort sett krever gode karakterer, andre igjen ansetter "på gefühlen". I de fleste firma vil det være en mulighet for å komme inn "bakveien" (pappa er partner, du har ved en tilfeldighet fått deltidsjobb og knyttet kontakter på den måten, du kjenner noen som kjenner noen osv.), men om en ser bort fra slike ansettelser (og da ser man bort fra en betydelig andel) så skjer jo de fleste på ca. følgende måte: 1 Firmaet lyser ut stillinger. (I enkelte tilfeller hopper man over punkt 1) 2 Firmaet får inn en bunke søknader og CVer 3 Firmaet sorterer ut de som ikke er aktuelle og innkaller resten til intervju 4 Potensielle nyansatte får muligheten til å overbevise firmaet om hvorfor de er den beste kandidaten. Karakterene har i all hovedsak betydning i punkt 3 - utsilingen. Har du dårlige nok karakterer vil de fleste ikke ansette deg, helt uavhengig av andre ting. Men for de aller fleste noenlunde oppegående HR-folk handler søknad og CV om en "konkret helhetsbedømming" (som du vel er vant med som jusstudent, evt. blir vant med om du ikke er det ennå) hvor karakterer, deltidsjobb, frivillige verv, språk-kompetanse, annen utdanning, politisk engasjement og ikke minst kvaliteten på søknaden (teksten) samt sikkert en haug med andre ting er momenter som drar i den ene retningen. Alle firmaer gjør dette på forskjellige måte, og det er umulig å svare deg på det du spør om. Ja, man kan bli advokat med dårlige karakterer (særdeles dårlige, faktisk), men jo dårligerere karakterer du har - jo mer må du kompensere med "andre ting". Andre ting kan være alt nevnt over, og ikke minst flaks. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Har du bare lyst til å bli advokat, eller har du lyst til å jobbe med et konkret rettsområde? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Har helst lyst til å jobbe innen strafferett. Tenkte på en karriere innefor påtalemyndigheten i Oslo, men det er utelukket i og med mine karakterer på rundt c-snitt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Karriere i påtalemyndigheten i Oslo er nok ikke utelukket, men dit må du jobbe deg - du kommer ikke dit rett fra studiet med C-snitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå