Kutler Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg søkte litt generelt på dette og fant ingenting på nettet. Som tittelen sier, hvorfor lages spillene "helt like"? Kompabilitet? Arkitekturen er vel til dels svært forskjellig uansett? Jeg vet ikke hvor like de er, men flere og flere spill har akkurat de samme menyene på PC som på XBox360 og PS3. Jeg spiller bare PC-spill, og man ser hvor håpløst jævlige menyene er å navigere i, da de er laget for konsollkontroller. Eksempler kan være: Hitman: Blood Money, Portal 2, Skyrim (verste menyene jeg har kommet over), GTA 4. Flere har egne skraverte felt hvor du kan konfigurere XBox-kontrollen. Er det så mye ork å ta dette bort for PC-varianten? Jeg synes det virker uproft å ha det med, som om de ikke gidder å spesialisere seg en smule. I GTA 4-mappene ligger det egne introfiler for PS3 og XBox360. Hva er vitsen med det? Bare kaste bort ekstra lagringsplass, selv om det ikke tar så mye? Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det åpenbare svaret er tid og penger. Men jeg opplever ofte det at det er noe annerledes GUI mellom xbox360 og pc på diverse spill. I tillegg er det mulig å benytte 360-controlleren på PC, så det har kanskje noe med det å gjøre? Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 På hvilken måte sparer man penger? De tre systemene har da ikke mye til felles når det gjelder oppbygning? I tillegg er menysystemene, også in-game, alltid tilpasset kontroller. Å bytte våpen i Max Payne 3 eller Saints Row 3 er et helvete med pc. Man må rulle igjennom menyen, mens man med konsoll trykker en knapp og vipper stikka i rett retning. Burde ikke kravet til et skikkelig gjennomført spill gå foran 20 $ i produksjonskostnader? (Hypotetisk sum; jeg aner ikke hva det koster å gi en ansiktsløfting til en meny, men spesielt vanskelig kan det ikke være.) Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Spillene lages først og fremst til 360 fordi det selges mest der, så portes de til PS3 og PC fordi de også selger en del der. Utviklere har litt ulike praksiser på dette, men de problemene du skisserer kommer fordi utviklerne velger å bruke minst mulig penger på selve portingen. Slik maksimerer de profitt - som jo er derfor alle selskaper eksisterer - og de gir samme opplevelse til spillere på de ulike plattformene. Det suger vel ofte for de som primært er PC-brukere, men slik er det nok blitt Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 Okay Synd å se at å lage kvalitets pc-spill blir sett ned på/slengt på søppelhaugen. I og med at alle de store titlene er slik. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 På hvilken måte sparer man penger? De tre systemene har da ikke mye til felles når det gjelder oppbygning? I tillegg er menysystemene, også in-game, alltid tilpasset kontroller. Å bytte våpen i Max Payne 3 eller Saints Row 3 er et helvete med pc. Man må rulle igjennom menyen, mens man med konsoll trykker en knapp og vipper stikka i rett retning. Burde ikke kravet til et skikkelig gjennomført spill gå foran 20 $ i produksjonskostnader? (Hypotetisk sum; jeg aner ikke hva det koster å gi en ansiktsløfting til en meny, men spesielt vanskelig kan det ikke være.) Nå lages ikke spillene helt fra bunnen av for hver plattform. Koden blir konvertert fra en plattform til en annen så lang det lar seg gjøre og dermed blir designet det samme. Skal det gjøres endringer i userinterfacet er dette en ekstra jobb. Hvor mye det koster vet jeg ikke, men noen produsenter velger å gå minste motstands vei grunnet økonomi og tid antar jeg. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Okay Synd å se at å lage kvalitets pc-spill blir sett ned på/slengt på søppelhaugen. I og med at alle de store titlene er slik. Ja hvorfor tror du det er slik? ubisoft sa akkurat nå noe om at det er ca 95% piratkopiering av deres spill til pc. Da prosentandelen er svært mye lavere til konsoll så kan du vel tenke deg hvorfor spill først og fremst blir utviklet til 360, å pc porten om den i det heletatt blir utgitt, bare er en direkte kopi. Du må nesten 15 år tilbake i tid for å finne at situasjonen var motsatt. Tidlig på 90 tallet var situasjonen som i dag, spill ble piratkopiert over en lav sko. Men på midten av 90 tallet begynte cdrom spill å bli vanligere. Cdbrenner var fremdeles ikke noe mannen i gata hadde råd til eller tilgang til. Dette førte til en renesans i pc spill. Piratkopiering var ikke eksisterende å solgte veldig bra. Spill ble dermed først og fremst laget til pc. Konsoller som ps1 holdt følge en stund, men fort måtte den ta til takke med nedgraderte versoner av pcspillene, med dårligere grafikk å ofte tungvine menyer laget for pc. men så kom cdbrennere i stadig billigere utgaver. Men det var ingen ting i forhold til situasjonen vi har i dag, med super raske internett linjer, hvor en dvd kan lastes ned på minuttet. Med spill og filmer lett tilgjengelig to klikk unna, hvorfor betale. Ja hvorfor indeed. Nå ser man resultatet, pc spill markedet kneler. Heldigvis er nåværende konsoll generasjon så gammel og utadert at pc spill salget har fått ett lite oppsving. Men neste generasjon er rett rundt gjørnet. Vi som pc spillere har ett ansvar for fremtiden, betal! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå