Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lovelig sperre fra ISP?


Anbefalte innlegg

Sant nok, folk tror AV redder dem utav det meste.

Onkelen min tror at han ikke kan få virus, for han bruker windowsupdate hver dag, han bruker den til det står updated på alt (kritiske, drivers osv)

At definisjonen på AV går noe lunde autmatisk er bra for ham, og mange andre.

Det å åpne alt dritt og tro du er reddet er like bra som å kjøre i motsatt kjørebane bare for du har sikkerhetsbeltet på.

 

Men å ikke levere AV til maskinpakker som selges på f. eks Elkjøp er jo bare dumt. Det er jo ikke hardcore PC brukere, de er ikke paranoide til alt som kommer, det er jo andre som kan bruke PC'en.

De som ikke kjører AV har sikekrt sin PC, og har full kontroll med den.

 

Selv om man kjører "safe" på nettet, er faktisk noen virus som kommer gjennom andre veier. Det finnes jo spill og dvd filmer (med PC tillegg) som har inneholdt virus. Den søte blondinen som er i studiegruppa di ber deg sjekke et dokument hun har på denne cd'en/floppy'en.

 

Jeg ser meg for begge veier før jeg krysser gaten, selv om jeg syns fallskjermhopping er gøy, t.o.m i en-veis kjørte gater. Det er ikke en garanti, for jeg ser jo ikke opp. Men det er risiko jeg er villig til å leve med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men å ikke levere AV til maskinpakker som selges på f. eks Elkjøp er jo bare dumt. Det er jo ikke hardcore PC brukere, de er ikke paranoide til alt som kommer, det er jo andre som kan bruke PC'en.

De som ikke kjører AV har sikekrt sin PC, og har full kontroll med den.

 

Sant nok. Heldigvis er det få retail-pc'er som i dag selges uten AV-løsninger. Desverre er det dog mange av disse som kommer fks med en en-måneds demo-lisens.

Kunden tror han er beskyttet, men egentlig sluttet AV-løsningen å oppdatere seg for lenge siden.

Fujitsu Siemens er blant dem som har forstått det og leverer vel nå sine maskiner med 3års lisens på AV-løsning med integrert firewall.

Lenke til kommentar

Personlig synes til en viss grad det burde være ISP'ens ansvar å sørge for at port 25 og port 80 ble real-time scanna for virus. Dvs. 80-90% av dagens virus. Det er ihvertfall gjennomførbart samtidig som hastighetstapet neppe ville vært særlig målbart. (Routere og proxier med AV). Resten av portene vil jeg gjerne ha for meg selv... Videre kunne de pålagt Windows brukere (meg selv inkludert), i abonnements avtalen og aktivere Automatic Updates.

 

Man betaler tross alt endel kroner i måneden får å være på nettet, i det minste kunne de sørge for at det var trygt "der Muttern og Fattern surfer".

 

Det er da sånn med E-verket. De sørger for at spenningen er jevn og trygg. Det ville være for galt hvis alle måtte kjøpe UPS'er (AV) for å være sikret en relativt jevn og sikker spenning. Plugg i stereo-anlegget på eget ansvar! Neppe...

Lenke til kommentar

Det er da sånn med E-verket. De sørger for at spenningen er jevn og trygg. Det ville være for galt hvis alle måtte kjøpe UPS'er (AV) for å være sikret en relativt jevn og sikker spenning. Plugg i stereo-anlegget på eget ansvar! Neppe...

 

Du får ikke noe erstatning fra E-Verket hvis utstyret ditt går dukken

p.g.a feil spenning .

Lenke til kommentar

Selvfølgelig gjør du det hvis E-verket har forsømt oppgaven sin eller åpenbart gitt blaffen. Nå er det ingen ISP'er som er pålagt å sørge for at abonnentene ikke får virus da men... Det ville uansett vært en nice gesture.

 

Foreløpig er det ikke stor nok konkurranse, men om ikke så alt for lenge vil nok de fleste ISP'er tilby slike løsninger i abonnementene sine.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør du det hvis E-verket har forsømt oppgaven sin eller åpenbart gitt blaffen. Nå er det ingen ISP'er som er pålagt å sørge for at abonnentene ikke får virus da men... Det ville uansett vært en nice gesture.

 

Foreløpig er det ikke stor nok konkurranse, men om ikke så alt for lenge vil nok de fleste ISP'er tilby slike løsninger i abonnementene sine.

 

Hehe da må du lese kraft avtalen din en gang til ;)

Lenke til kommentar
Kødder du eller? Kraftavtalen min? Jeg snakker da for fanken om e-verkets forpliktelser pålagt av Staten. Tror du strøm-nettet lever sitt eget liv på lykke og fromme?

 

"E-verket" plikter selvfølgelig å levere "pure juice", men det betyr ikke at de kan garantere dette helt ut til brukeren.

Det er derfor folk selv sørger for beskyttelse i form av fks jordede kontakter og overspennings-vern.

Ryker fks stereoen din pga overspenning er det kun innbo-forsikring som kan hjelpe deg, og da også kun om du faktisk har en innbo-forsikring som ifølge den lille skriften nederst på kontrakten ikke dekker skader grunnet spennings-feil.

 

Ser dog poenget ditt selv om jeg ikke er helt enig i eksemplet :)

Lenke til kommentar

Mitt poeng er bare at E-verket følger faste strenge regler om strøm og spenning. Folk er ikke redde for å plugge i stereo-anlegget sitt på fordi det i 99.9999% av tilfellene ikke er noe galt nettopp fordi det er så strenge kontroll-rutiner. At forekommer feil gjør det helt sikkert. Men det er klare unntak. Jeg snakker ikke om forsikringer eller hvordan E-verket forholder seg til sluttbruker. Men hva de er forpliktet til å forholde seg til fra Staten og fastsatte standarder, nasjonale og internasjonale.

 

På den annen siden er veldig mange redd for internett nettopp pga slike ting som virus, hacking og sikkerhet. Der er det en helt motsatt prosentsats av folk som opplever problemer. Jeg mener bare det at i de forhold en ISP kan bidra med et tryggere internett, så burde de gjøre det. Med f.eks. virus vasking av mail, AV på router og/eller proxy løsninger på de mest brukte portene (21, 25, 80, 110) , osv.

 

Foreløpig så er det så og si ikke eksisterende, men om få år tror jeg det er standard løsninger fra de fleste større ISP'ene.

Lenke til kommentar

Dette må være den tråden som har mest off-topic flaming jeg har sett.

Ganske underholdende faktisk...

 

Problemet med real time scanning av port 25/80 er at store ISP'er måtte hatt mye bra utstyr for å sikre folk den hastighetten de ville hatt. Evt kunne jo Telenor (som bruker PPPoE) hatt egne regel sett for de som logger seg på, de som abn på tjenesten kan få RT scanning osv, dermed ikke kaste bort ressurser på de som f.eks har Trend Gatelock X200 eller noe tilsvarende ellers er det folk som vet at de får _litt_ mindre hastighet på grunn av tjenesten de abn på.

Små ISP'er har ikke råd til de gode løsningene, dermed mer lagg. Har sikkert ikke ressurser til å legge opp bruker pålogg osv.

 

NGT bruker jo bare PPP, der kommer et annet problem inn, enten alle eller ingen? vet ikke om det kan styres via pålogging, til tross for modemet inneholder slik informasjon. Det har jeg ingen kunnskap om.

 

Det enkleste hadde vel vært å prøve å få avtale med AV selskaper og ha en kundepris. (Seff hadde de største kommet best ut igjen, men litt kroner er bedre enn ingen).

 

Forslag til den ISP som denne tråden begynte på, hvis de hadde så store problemer med brukere, kunne de ikke bare slått av port 25 på de brukeren det gjaldt? Slik at de kunne lastet ned nødvendig programvare/hjelp til å fjerne dritten?

Det er jo selvsagt en ekstra service, som betales for. Men å fjerne _alt_ er litt drøyt uten forvarsel.

Lenke til kommentar

jeg har ISDN fra telenor og pleier å koble meg opp til start.no. Både jeg med mine stasjonære og faderen med sin bærbare pleier å koble oss opp. På søndag 7. september satt jeg på nettet med en linje og faderen skulle koble seg opp, men fikk beskjed om at en linje var opptatt. Denne linjen var også opptatt Mandags morgen, og telenor sa det var trafikk på den, selv om alle datamaskiner var totalt avslått, strømmen slått av og telefonrøret lå på. Telenor brøyt samtalen. Så skjedde det rare; klokken 1950 på Mandag kunne vi ikke koble oss til nettet igjen, selv om begge linjene virket. Start påstår at vi har msblast viruset, men ingen antivirus programmer eller removaltools finner noen virus. Hva skjer?

Lenke til kommentar
jeg har ISDN fra telenor og pleier å koble meg opp til start.no. Både jeg med mine stasjonære og faderen med sin bærbare pleier å koble oss opp. På søndag 7. september satt jeg på nettet med en linje og faderen skulle koble seg opp, men fikk beskjed om at en linje var opptatt. Denne linjen var også opptatt Mandags morgen, og telenor sa det var trafikk på den, selv om alle datamaskiner var totalt avslått, strømmen slått av og telefonrøret lå på. Telenor brøyt samtalen. Så skjedde det rare; klokken 1950 på Mandag kunne vi ikke koble oss til nettet igjen, selv om begge linjene virket. Start påstår at vi har msblast viruset, men ingen antivirus programmer eller removaltools finner noen virus. Hva skjer?

 

Dette er nok feil tråd å spørre om dette på, men det er helt klart ikke Blaster.. Er maskinene avslått kan det ikke være noe virus at all, og jeg kan ikke se noen annen årsak enn at det er telenor som sliter med linja deres.

Noe lignende har forresten skjedd med ISDN-linja til foreldra mine.

De fikk ofte ikke koblet opp mot Internett med Linje nr 2 og måtte starte om ISDN-boxen for å få det til å fungere igjen.

Tok mange måneder før Telenor var villig til å innrømme feilen og sende noen for å fixe problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...