Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lovelig sperre fra ISP?


Anbefalte innlegg

Og jeg vil også legge til at det er mitt valg om jeg vil ha virus på maskinene min, så er det mitt valg, og min rett. Jeg bruker ikke AV, og har aldri gjort det, og jeg har aldri hatt problemer med virus heller. Det som jeg merker er problemet på min fars maskin er at AV+Norton-crap+Popupkiller+FW stjeler mye ressurser. Det er ikke virus i verden som kunne ha gjort en så god jobb med å trege ned maskiner som AV.

 

Med den holdningen håper jeg oppriktig at din ISP klipper ledningen din

og tar med seg kabelen din og deler den ut til fattige barn i Afrika.

Maken til egoist har jeg ikke hørt om før.

 

Fatter du ikke at hvis alle klarte og beskytte seg så hadde alle virus

vært vekke etter de 12 første timene ?

 

Jeg blir så forbannet når jeg leser slik "dritt" at jeg holder på og sprekke .

Hadde jeg begynt og skrive hva jeg mener om den holdningen din

hadde jeg blidt bannet hær fra forumet. '

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger er det litt for lett å ta folk for høy inkompetanse...

 

Og hva er dette? Du har trolig sendt ut et par mailer som har stjelt lite og ingenting båndbredde. Jeg ser ikke hvordan ISP'en kan ha store utgifter på dette?

Jeg har mottatt over 5000 e-post fra samme IP-adresse i løpet av et par dager, og til sammen har vi fått 4 gig med logfiler fra AV-programmet på e-postserveren etter sobig.f. Hvis du ikke ser at dette tar båndbredde og koster penger, innsats og fører til irritasjon bør du vurdere sterkere briller.

Hva innebærer ordet "rammet" i denne sammenhengen? Outlook lagde en lyd? Maskinen ble "smittet" av et virus fordi denne personen var dum nok til å bruke outlook? Personen brukte 1 min lengre tid enn vanlig fordi det var 20 ekstra mailer idag?

Som sagt over: Det er forskjell på 20 ekstra og 120.000 ekstra. Dum nok til å bruke Outlook? Outlook slipper ikke igjennom denne typen vedlegg og har ikke gjort det på en lang stund. Hvis man skal ta imot denne typen vedlegg med Outlook (eller Outlook Express) må man selv installere ekstra programmer (Outlook) eller trosse mange advarsler for å få tilgang til slike vedlegg (OE). Det er ikke programmets feil at folk er dumme og gjør ting de vet de ikke burde, like lite som det er veienes skyld at folk kjører som griser.

Hva har "3.part" gjort for å få linjen din stengt? Sendt klagemail til din ISP og sagt at "denne personen sender virus til meg"? Og dette er nok til at linjen din blir stengt ned, og at du må betale 500,-

Suverent og på tide. Kjører du som en idiot og plager andre må noen stoppe deg og du får en bot. Forhåpentligvis lærer du noe.

AV har mye av grunnen til at SoBig brukte så mye båndbredde. Jeg fikk kun to (2) mailer infisert med SoBig på "spamadressen min", men 40-50 mailer fra &¤#&¤#& antivirus programmer. Altså viruset har latet som om den sender mail fra min adresse, og siden AV programmer ikke sjekker opp header'en så tror den på dette og sender en ¤¤ mail til meg. Ergo BÅNDBREDDEBRUK X 2

Ja, det er irriterende med disse varslene men de bruker liten båndbredde. En e-post med sobig.f er på drøyt 72 kB om jeg ikke husker feil. Varslene blir alltid sendt med i ren tekst-format og er på bare noen få byte. Det er forskjell på trafikken om alle kjører trailer og om alle kjører sykkel. Det bør ikke være vanskelig å forstå.

Og jeg vil også legge til at det er mitt valg om jeg vil ha virus på maskinene min, så er det mitt valg, og min rett. Jeg bruker ikke AV, og har aldri gjort det, og jeg har aldri hatt problemer med virus heller. Det som jeg merker er problemet på min fars maskin er at AV+Norton-crap+Popupkiller+FW stjeler mye ressurser. Det er ikke virus i verden som kunne ha gjort en så god jobb med å trege ned maskiner som AV.
Ja, det er like irriterende som sikkerhetsbelte, kondom og hjelm til motorsykkel, og så lenge det bare går utover deg selv får du gjøre hva du vil. Er du koblet til nettet går det imidlertid utover andre og da må du regne med at noen stopper deg og at du må betale. Sånn er livet.
Lenke til kommentar
Det har blitt hevdet at hvis ikke brukeren ikke har tilstrekkelig kunnskap eller evne til å beskytte seg selv, så har de ingenting på nettet å gjøre. Dette slår like mye tilbake på ISP'ene. De burde da sørge for at de ikke leverer produktet til de om ikke har denne kunnskap/evne. Ingen har plikt til å levere oppkobling til Internet. De får da arrangere eksamen for potensielle kunder.

 

Det er ikke selgers ansvar hvordan en person velger å bruke et produkt. Når du kjøper bil vil ikke selgeren sjekke om du faktisk er i stand til å kjøre den på en fornuftig måte. I disse tilfellene er det samme firma som både leverer "veiene" og som sjekker at du kjører etter reglene. Allikevel får du fri tilgang til veiene helt til du viser at du ikke behersker trafikken, og sånn må det være.

Lenke til kommentar
Ja, det er irriterende med disse varslene men de bruker liten båndbredde. En e-post med sobig.f er på drøyt 72 kB om jeg ikke husker feil. Varslene blir alltid sendt med i ren tekst-format og er på bare noen få byte. Det er forskjell på trafikken om alle kjører trailer og om alle kjører sykkel. Det bør ikke være vanskelig å forstå.

 

I tillegg har AV-leverandørene og bedriftene forstått at en hyggelig info mail med advarsel om at du har fått virus er utdatert. Grunnet at moderne virus utgir seg for å være en annen enn den du er. Slik at disse meldingene kommer sikkert til å forsvinne med tiden, om jeg ikke tipper feil.

Lenke til kommentar
Med den holdningen håper jeg oppriktig at din ISP klipper ledningen din

og tar med seg kabelen din og deler den ut til fattige barn i Afrika.

Maken til egoist har jeg ikke hørt om før.

 

Fatter du ikke at hvis alle klarte og beskytte seg så hadde alle virus

vært vekke etter de 12 første timene ?

 

Jeg blir så forbannet når jeg leser slik "dritt" at jeg holder på og sprekke .

Hadde jeg begynt og skrive hva jeg mener om den holdningen din

hadde jeg blidt bannet hær fra forumet. '

Hvorfor skal min ISP klippe ledningen min? Jeg bruker ikke outlook, men web basert mailklient, så jeg har ikke vært med å spre noe virus. Men ditt AV har sikkert brukt sin mengde BW. Hvorfor er jeg egoist? Fordi jeg vet hva jeg driver med? Fordi jeg ikke sender ut masse ukontrolert mail? Fordi jeg greier å holde pølsefingrene borte fra spam med tittelen "Screensaver with nude girls" osv? Fordi jeg ikke bruker AV programmer som er så dumme at de ikke sporer opp hvem som egentlig har sendt mailen før de sender en advarsel ut til den adressen? Fordi jeg ikke bruker AV programmer som forwarder hele mailen "tilbake" til meg så den tar MER plass enn den orginale meldingen? Jeg håper ikke at du er så naiv at vi kunne bli kvitt et virus på 12 timer bare dersom alle har nyeste versjon av sitt AV programm. For der ligger også en til del av "viruset". Alle brønebbene skal for død og liv oppdatere AV programmet med patcher på mange MB hver ¤%#%¤ dag. Tror du dette hadde noe å gjøre med BW bruken under SoBig?

 

I tillegg har AV-leverandørene og bedriftene forstått at en hyggelig info mail med advarsel om at du har fått virus er utdatert. Grunnet at moderne virus utgir seg for å være en annen enn den du er. Slik at disse meldingene kommer sikkert til å forsvinne med tiden, om jeg ikke tipper feil.
Det var da ikke for sent heller at de har forstått dette. Jeg håper også at det begynner å sjekke opp den egentlige senderen også i fremtiden.

 

Noen ganger er det litt for lett å ta folk for høy inkompetanse...

 

Som sagt over: Det er forskjell på 20 ekstra og 120.000 ekstra. Dum nok til å bruke Outlook? Outlook slipper ikke igjennom denne typen vedlegg og har ikke gjort det på en lang stund. Hvis man skal ta imot denne typen vedlegg med Outlook (eller Outlook Express) må man selv installere ekstra programmer (Outlook) eller trosse mange advarsler for å få tilgang til slike vedlegg (OE). Det er ikke programmets feil at folk er dumme og gjør ting de vet de ikke burde, like lite som det er veienes skyld at folk kjører som griser.

 

Åhh....sorry, jeg har en annen mening enn deg om tåpelige programmer, så derfor er jeg inkompetent. Greit nok, ikke at jeg bryr meg om den 5000-mailer-kompetente kroppen din mener at jeg er inkompetent. Faktisk, så drar jeg faktisk en liten latter her nå, fordi du tror jeg er inkompetent fordi jeg ikke bruker latterlige programmer.

 

At du ikke kan ta imot slike filer i outlook er noe av det dummeste jeg har vært borti. Programmet blir jo ofte ubrukelig, og fører bare til frustrasjon.

Og Outlook har vært grunnen til at mange virus har spredd seg. At "kompetente" folk som deg ikke vet dette gjør at jeg tviler på at du er så kompetent som du mener du er. Kansje du er like inkompetent som meg som ikke bruker AV program til 600,- som bruker ressurser og sender ut spam til uskyldige mennesker på verdensveven.

 

Og i tillegg var det er spørsmål til b-real, ikke noe du kan svare "20 og 120 000 er ikke det samme" på. Takk, jeg vet at 20 og 120 000 ikke er det samme, jeg ble ferdig med barneskolen.

 

Hva har "3.part" gjort for å få linjen din stengt? Sendt klagemail til din ISP og sagt at "denne personen sender virus til meg"? Og dette er nok til at linjen din blir stengt ned, og at du må betale 500,-

Suverent og på tide. Kjører du som en idiot og plager andre må noen stoppe deg og du får en bot. Forhåpentligvis lærer du noe.

Igjen var dette et spørsmål til b-real, og ikke en invitasjon til å (igjen) kalle alle (inkompetente) som ikke bruker AV programmer for idioter.

Kan ikke du sende meg en (1) mail, så kan jeg kontakte ISP'en din og gi deg en bot på 500,-

Det jeg lurte på er om det er alt som må til, eller må du politianmelde før dette skjer. Hvor er grensen? (og jeg husker forsatt forskjellen mellom 20 og 120 000 takk, det svaret trenger du ikke skrive igjen med de kompetente fingrene dine)

 

 

Det er forskjell på trafikken om alle kjører trailer og om alle kjører sykkel. Det bør ikke være vanskelig å forstå.

Takk for at du forklarte det til lille inkompetente meg. Det er bra at det finnes kompetente folk som deg som kan gå rundt oss inkompetente og alltid forklare oss hva en kompetent person hadde gjort, og forklare oss logiske ting, og spørre mattestykker. Hvor hadde verden vært uten kompetente personer som deg, som hisser seg opp over at resten av verden ikke bruker penger på programmer skrevet av enda mer kompetente personer. Uten disse (dyre) programmene hadde jo hele verden knekkt sammen under SoBig.

 

Ja, det er like irriterende som sikkerhetsbelte, kondom og hjelm til motorsykkel, og så lenge det bare går utover deg selv får du gjøre hva du vil. Er du koblet til nettet går det imidlertid utover andre og da må du regne med at noen stopper deg og at du må betale. Sånn er livet.

Hah! Hvorfor skal jeg betale? Dersom du ikke har lest begynnelsen på denne posten, så kan du gjøre det. Jeg trør ikke i salaten som tydeligvis mange andre (kompetente) personer har gjort med å bli infisert av SoBig. Jeg har ikke sendt ut mailer (hverken med virus eller "virus"). Fordi "tilbakemeldingenen" fra kjente AV programmer kan gå under definisjonen "datavirus".

Lenke til kommentar
Skrev mye rart og klarte ikke helt å sitere riktig

 

Poengene mine er at du bruker en del argumenter som ikke er gyldige og da blir det ganske meningsløst å diskutere. Kan godt være med å diskutere ut fra en virkelighet som stemmer men ikke utfra faktiske feil. Outlook sprer ikke mer virus enn noen andre programmer. Ja, de gjorde det før, nei, de gjør ikke det nå lengre. At det finnes dumme brukere som sprer virus og trosser advarsler i Outlook/OE, det vet vi alt om. Men det er ikke programmets skyld. Du kan ikke laste ned disse typene vedlegg fra nyere versjoner uten å vite hva du gjør og trosse advarslene. Du står forøvrig fritt til å mene hva du vil om Outlook/OE selvfølgelig. Jeg har selv brukt det i mange år uten problemer.

 

Trafikken fra AV-programmene tar svært liten båndbredde selv om du hevder det motsatte. Det er bedre å innrømme at det var et dårlig argument enn å forsøke å ro seg bort. Forøvrig bruker jeg ikke begrepet "du" som i JohnDOE men som i "de som lager problemer". Det tror jeg du skjønte.

Lenke til kommentar

Selvsagt skal du få lov til å stikke bort fra denne diskusjonen, ikke noe problem.

 

De mailene jeg fikk tilbake fra AV programmer forwardet faktisk mailen med viruset. Det er snakk om en hotmail konto her, og den ble fullt helt opp med disse advarselene. Dette er bare en av de tingene som gjør at jeg blir trist. En av de andre tingene er at jeg blir plaget av at andre skal på død å liv bruke disse programmene. For meg er det AV programmene som har stått for 99% av virus-trafikken, og alt dette bare fordi AV programmene ikke leser headeren og finner ut hvor mailen egentlig kommer fra.

 

Din bruk av "du" eller "de" fikk jeg med meg midt i flamingen om hvor inkompetent jeg er, at jeg er en idiot, og hvor mye noen har lyst til å sprekke (for all del, sprekk) når de leser hva jeg skriver. Så det går bra det.

 

En ting til: Hvor mange personer tror du jeg har i "kontakter" på min web baserte POP3 leser? Ingen, fordi det finnes ingen "kontakter" der, slik at ormer kan forsyne seg av aktive adresser.

Lenke til kommentar

Ta det med ro, jeg tror nok inkompetansenivået ditt var avslørt lenge før jeg påpekte det. Det at du fortsatt ikke klarer å begrunne meningsløse påstander om Outlook sier jo sitt. Og du hevder at du fikk en virus-varsel fra et antivirus program som sendte med viruset, er det slik å forstå? Det skulle jeg likt å se. Send meg gjerne en pm så skal du få adressen du kan sende til. At AV-programmene har stått for 99 % av trafikken hos deg sier lite om hvordan det er ellers. Hos de aller fleste er det motsatt. Jeg er helt enig i at de er irriterende og unødvendige som jeg har nevnt før her og i andre tråder, men å påstå at de fører til voldsom bruk av båndbredde er rett og slett feil.

Lenke til kommentar

Et lite eksempel:

 

Person1 laster ned en .exe fil med virus. Denne personer bruker OE aktivt. I det han/hun kjører filen, så finner viruset frem hans adressebok og sender ut mailer til alle i listen. Men ikke nok med det, den sender også ut mailer "fra" personene i listen. Og når denne blir "bounced" tilbake til "senderen" (som egentlig er en av personene i Person1 sin adressebok) så tror denne personen at han/hun har virus. Han/hun laster da i full fart ned oppdateringer til alle AV programmene han/hun noen gang har eid. Som gjør at det blir enda flere bouncede mailer, som fører til at enda flere tror de er smittet, og vil gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Ta det med ro, jeg tror nok inkompetansenivået ditt var avslørt lenge før jeg påpekte det. Det at du fortsatt ikke klarer å begrunne meningsløse påstander om Outlook sier jo sitt. Og du hevder at du fikk en virus-varsel fra et antivirus program som sendte med viruset, er det slik å forstå? Det skulle jeg likt å se. Send meg gjerne en pm så skal du få adressen du kan sende til. At AV-programmene har stått for 99 % av trafikken hos deg sier lite om hvordan det er ellers. Hos de aller fleste er det motsatt. Jeg er helt enig i at de er irriterende og unødvendige som jeg har nevnt før her og i andre tråder, men å påstå at de fører til voldsom bruk av båndbredde er rett og slett feil.

 

Inkompetansenivået mitt er min egen privatsak, og ikke noe du trenger å dra frem som noe du kan kalle meg når jeg ikke har samme meninger som deg. At outlook er "the source off all evil" gidder jeg ikke dra frem, for det regner jeg som common knowlege.

 

Og ja, virusprogrammet "bouncet" mailen til meg. (25 sider med skrabbel), men som jeg skrev tidligere fikk jeg 2 SoBig mailer og 40-50 boucede SoBig mailer, så 95-96 % blir mer rett. Og som jeg også skrev tidligere, så var dette nok til å fylle hele hotmail kontoen min. Jeg slettet da disse mailene så jeg har ingen å vise deg på PM. (Selv om jeg sikkert hadde mistet nettet, og fått 500,- i bot ved å gjøre akkurat det, ikke sant b-real? )

Lenke til kommentar

At en person får virus er en ting, men at en person har virus er en annen ting.

 

Om du har virus, kan ISP stenge deg fra nettett om dette fører til problemer for andre kunder.

 

De som har "bittelitt" peiling på bruk av en PC, får ikke virus. Har man fått et virus har man åpnet en av de mailene som viruset ligger i. Dette er mailer som "lyser" virusmail lang vei. Noen svært hjelpsomme personer i USA sender et program til deg som skal fjerne den farlige ormen, jadajadajadajada, om du bare installerer det vedlagte programmet. Om du har installert et virusprogram vil nok dette gi en beskjed om at ormen jadajadajadajada er funnet, men dette er bare fordi den er forvirret når du forsøker å installere programmet. Det er bare å trykke ignorer på disse.

 

OK om det er noen som er så tjukk i hue at de installerer det programmet, så må de bare bli stengt av nettet permanent. De fleste e-post virus gjennomskuer man lett.

 

Dermimot er jeg ikke helt enig i prosidyren denne ISP'en bruker her. Får man virus, og dette skaper problemer i nettett, skal man enten få en advarsel om stenging pr. e-post, brev eller så må noen ringe deg og gi beskjed om dette. De kan ikke uten forvarsel bare stenge deg, og forlange at du betaler for at de skal gjennåpne deg etterpå.

 

Problemet er jo igjen at dette mest sansylig står at de har lov til i deres vilkår, og da kommer man ikke langt. For de vilkårne har man godkjent ved å ta i bruk den tjenesten de leverer til deg.

 

Synes likevel det er svært dårlig kundebehandling.

 

Litt usikker på hva andre ISP'er har av rutiner der. Jeg vet at NextGenTel har en avdeling som tar seg av disse sakene, og de ringer rundt til kunder som spammer, har virus og den slags og informerer de hva som ligger an, og at de blir stengt i en periode til de har fått fikset opp i problemet. Dette koster heller ikke kundene noe, om de fikser det med en gang. Noe annet er jo om kundene bryter regler, og blir fysisk stengt. Dette koster penger å få gjenåpnet, og i mangen tilfeller er det ikke mulig å gjenåpne pga. misslighold fra kundens side.

 

Regner med alle de store leverandørene har seriøse avdelinger som tar seg av dette. Det er bare de små wannabe ISP'ene som gjør det på denne måten.

 

Uff, nå må jeg legge meg... plutselig var vist klokka 05:30.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Fordi jeg ikke bruker AV programmer som forwarder hele mailen "tilbake" til meg så den tar MER plass enn den orginale meldingen? Jeg håper ikke at du er så naiv at vi kunne bli kvitt et virus på 12 timer bare dersom alle har nyeste versjon av sitt AV programm. For der ligger også en til del av "viruset". Alle brønebbene skal for død og liv oppdatere AV programmet med patcher på mange MB hver ¤%#%¤ dag. Tror du dette hadde noe å gjøre med BW bruken under SoBig?

 

Du har ikke peiling på hva du driver med , utfra at du bruker

Hotmail og at du ikke har den fjerneste ide om hvordan Av software

virker så antar jeg at du er fra 13-16 år.

 

En vanlig oppdatering til feks Norman AV er på 150-250k dette skaper

ingen stor trafikk på nettet . Ingen Av program returnerer Viruset

til avsender , de inkluderer boddy som text og en advarsel.

Dette kan lett deaktiveres.

Mange virus har sin egen smtp server inkludert og trenger ingen

Outlook , så det argumentet er barnslig.

 

Du kan ha fått virus da du lastet ned uber super gay cs bot v2 ,

eller igjennom MSN . Hvliken browser bruker du ? IE ?

kansje du bare surfet forbi en side og IE innstalerte viruset

automatisk til deg sor og hjelpe deg .

 

Kansje du er like inkompetent som meg som ikke bruker AV program til 600,- som bruker ressurser og sender ut spam til uskyldige mennesker på verdensveven.

 

Er du fattig så bruk et gratis av programm da , det fines gratis

gode av programmer ute på nettet .

(der slike som deg ikke burde være)

http://www.free-av.com/

 

Nei gutt lær deg og ta ansvar .

jeg ansetter deg ikke i IT-Avdelingen min med den holdningen dær .

(det gjør ingen andre heller)

Lenke til kommentar
Du har ikke peiling på hva du driver med , utfra at du bruker

Hotmail og at du ikke har den fjerneste ide om hvordan Av software

virker så antar jeg at du er fra 13-16 år.

Haha, så det er derfor jeg er en inkompetent idiot? Fordi jeg er 13-16? Deresom du har lest alt jeg har skrevet, så har du sikkert fått med deg min web baserte pop3 mailklient, og sist jeg sjekket så var ikke hotmail pop3. Jeg har en hotmail adresse som jeg regget tidlig på ungdomsskole. Dette er den adresssen jeg f.eks signer opp på forum som dette med. Og så har jeg flere adresser som jeg bruker til "seriøse" ting. På disse har jeg aldri fått hverken spam eller virus, så det er ingen vits å snakke om de kontoene.

 

Mange virus har sin egen smtp server inkludert og trenger ingen

Outlook , så det argumentet er barnslig.

For det første:

Du sier mange som gjør at du ikke mener alle som betyr at det er virus som bruker outlook til å sende seg videre, sant? Det betyr at du har skutt deg selv i foten.

 

For det andre: At programmene leser ut adresselisten din trenger ikke å ha noe med at det bruker outlook til å spre seg videre. Og at en inkompetent 13-årig idiot er barnslig når jeg har en annen mening enn det, det vet vi vel alle.

 

Du kan ha fått virus da du lastet ned uber super gay cs bot v2 , eller igjennom MSN . Hvliken browser bruker du ? IE ?

kansje du bare surfet forbi en side og IE innstalerte viruset

automatisk til deg sor og hjelpe deg .

 

Ta litt ansvar.,

Uber super gay cs bot v2 trenger jeg ikke, takk.

Og MSN bruker jeg ikke, og opera er browseren jeg bruker.

Hvorfor spør du meg om dette? Det er ikke jeg som sender ut tusenvis av mail til personer i outlook adresseboken min.

 

Ta litt ansvar? hmmm...det bør isåfall være veldig lite.

 

Nei gutt lær deg og ta ansvar .

jeg ansetter deg ikke i IT-Avdelingen min med den holdningen dær .

(det gjør ingen andre heller)

Jeg ansetter ikke det til å vaske det inkompetente idiotiske gulvet mitt så lenge du har den holdningen, så der er vi like langt.

Lenke til kommentar

Etter å ha fulgt valgkampen de siste ukene blir man jo i tvil om så mangt. Men noen ganger våkner jeg med et håp om at tja, kanskje det fortsatt er noen her i verden som baserer sine argumenter på fakta, og som er villige til å ta fakta innover seg og på den måten revurdere argumentene sine og kanskje finne mer fornuftige ståsteder. At det er noen som ikke bare må tvilholde på sine feilaktige slutninger og komme med dårligere og dårligere argumenter inntil folk ikke orker mer og gir opp håpet om at det er mulig å få vedkommende til å faktisk tilegne seg elementære kunnskaper om det de uttaler seg om.

 

Og noen ganger bare gir jeg opp.

Lenke til kommentar
Nei gutt lær deg og ta ansvar .

jeg ansetter deg ikke i IT-Avdelingen min med den holdningen dær .

(det gjør ingen andre heller)

 

Så du leder en IT-avdeling?

 

Det betyr jo at du har rett i alt du sier. Derfor er jeg veldig interessert i hva du mener om dette:

Forutsatt at en person aldri laster ned kjørbare vedlegg, og ikke bruker email-klient fra VirusSoft, hvor mange virus som en brannmur + patcha OS (og HjallaExplorer) slipper igjennom, vil en virusskanner finne?

 

Kanskje du også kan fortelle meg hvor lenge nettopp din bedrift er sårbare for nye virus, gitt X antall timer før ett virus blir oppdaget av AV-software folka dere benytter, Y antall timer før skanneren deres har blitt oppdatert, og Z antall timer mellom nedlastingene + deployment'en deres av signaturene.

 

*venter i spenning på å bli kalt dum*

Lenke til kommentar
...Men noen ganger våkner jeg med et håp om at tja, kanskje det fortsatt er noen her i verden som baserer sine argumenter på fakta, og som er villige til å ta fakta innover seg og på den måten revurdere argumentene sine og kanskje finne mer fornuftige ståsteder.

 

Hmm... *tenke* - næh, jeg liker å "kose" litt på det intellektuelle egoet mitt, for jeg har ingen venner.

 

Uh... Did I say that out loud? :lol:

Lenke til kommentar

Det er ikke selgers ansvar hvordan en person velger å bruke et produkt. Når du kjøper bil vil ikke selgeren sjekke om du faktisk er i stand til å kjøre den på en fornuftig måte. I disse tilfellene er det samme firma som både leverer "veiene" og som sjekker at du kjører etter reglene. Allikevel får du fri tilgang til veiene helt til du viser at du ikke behersker trafikken, og sånn må det være.

 

Dette må være den tynneste sammenligningen jeg har sett på noen år. Det er to forskjellige ting å kjøpe en bil og faktisk kjøre bilen på veien. Det er faktisk krav til kompetanse for å kjøre bil på offentlig vei. Du får finne bedre eksempler.

 

I dette tilfelle er det ISP som regulerer hvem som får lov til å slippe til på nettet. Hvis de forutsetter at et visst kompetansenivå er tilstede, så er det deres ansvar å sikre seg at de som kjøper produktet også har dette kompetansenivået. Hvis ikke får de gi kunden litt "slack" for å rette opp i eventuelle overtredelser, hvis ikke overtredelsen er grov. Slik norske ISP'er selger produktene sine, VET de at de selger til et stort antall mindre kompetente kunder. De ISP'er som ikke har organisatoriske og/eller systemiske rutiner for å takle dette på en fair måte overfor sine kunder, fortjener alle problemer de måtte få. Merk at jeg sier IKKE at kunden er uten ansvar, bare at ISP'ene er for passive. Det at mange ISP'er i dag selger virusscanning som et tilleggsprodukt, viser at de har den tekniske muligheten til å fjerne det meste av virusspredningen. Men de velger å prioritere økonomi over sikkerheten i eget nett. Jeg sier ikke at ISP'ene ikke skal ha mulighet til å tjene penger, men når de klart prioriterer på denne måten så har de ikke mye sympati fra meg når de må bruke ressurser på denne typen problemer.

 

I dette tilfelle ser det ut som at ISP har tatt forbehold om umiddelbar stenging i kontrakt:

Dersom hensynet til sikkerheten og/eller funksjonaliteten i nettet, straffeloven eller tredjemanns vern krever det, kan stengning likevel foretas uten forhåndsvarsel. Kunden skal i slike tilfeller snarest mulig varsles om stengningen. Ved slik stenging vil administrativ gebyr påløpe.

 

Det som slår meg ut fra beskrivelsen til Ecthelion, er at de ikke har overholdt punktet om at kunden skal varsles snarest mulig. Greit, det kan ta en dag å få gjort dette, men 3 dager er urimelig. En annen ting er at dette virker som en betingelse som skal ramme de groveste overtredelsene. Normalt vil vel en virusinfeksjon rammes av bestemmelsen:

Kunden forplikter seg til å sikre seg mot inntrengning med de nødvendige tiltak, blant annet ved å deaktivere fil og skriverdeling.

 

I så tilfelle skal følgende rutiner følges:

Før stengning iverksettes etter denne bestemmelsen skal Kunden varsles skriftlig, og gis anledning til å uttale seg om forholdet. Varselet skal opplyse om årsaken, og fastsette en frist for å rette opp forholdet.

 

Tror nok at en (ny) bestemmelse om at ALLE virusinfeksjoner vil føre til stenging av abonnement vil rammes av lovens bestemmelser om urimelige avtalevilkår og ensidig bindende disposisjoner. Slik denne saken ser ut her, så kan det virke som Totalnett kan få problemer med bestemmelsene i Avtalelovens §§ 36 og 37.

 

Vi har i dette tilfellet ingen opplysninger om hva slags virus, eventuelle advarsler/varsler og hvor lenge denne overtredelsen har pågått. Dette blir derfor en diskusjon mye på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Og andre ganger, så kan du bare flame personer med at de er en tretten år gammel inkompetent idiot.
Ja, jeg har kalt deg inkompetent.

 

Fra Caplex:

inkompetanse [-tangse] el. inkompetens, av fr. incompétence, udugelighet, uskikkethet; mangel på kvalifikasjoner.

 

Utfra alt det du har skrevet ville jeg ikke nøle med å kalle deg det en gang til. Vel å merke innenfor det du uttaler deg om nå. Hva du kan om andre ting vet jeg ikke noe om. Tretten år gammel idiot var dine egne ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...