Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lovelig sperre fra ISP?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvem skal betale for lisenser og maskinvare for en AV-tjeneste på mail?

Jeg har ingen ønsker om ekstrakostnader fordi endel tullinger er totalt ignoranter.

 

Det er ærlig talt noe ISP'ene burde ta på egen skulder.

Slik det er nå er det kun initiativ fra ISP'ens side som kan bremse virus-spredningen..

Kanskje flere ISP'er burde vurdere Normans NVCnet-løsning? :wink:

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om en AV-tjenste fra ISP'en! Det er snakk om et enkelt sentralt filter som tar bort visse vedlegg. F.eks de som har Telenor som internett leverandør, bør kunne kreve at de kjører et sentralt filter som fjerner potensielle virus vedlegg.

 

hæ?

 

Et filter som fjerner potensielle virus-vedlegg kan du bare glemme. En av årsakene til at ISP'ene ikke bruker AV-løsninger i dag er nettopp det at de plikter å levere en brukers mail uten endringer.

En løsning hvor man faktisk fjerner vedlegg som detekteres som en spesifikt virus kan forsvares, men om man starter å filtrere legitime vedlegg blir det bråk.

Lenke til kommentar
80-90% av all virus som en vanlig pc bruker får kommer via e-post. ISP'ene kan lett sett opp et filter som fjerner alle vedlegg som kan inneholde virus. Jeg er klar over at dette vil skape litt ekstra arbeid for de som jobber med b.la. programering.

 

Dette med å stenge linja og kreve penger av den personen som har fått virus blir bare helt feil.

 

Det er da brukerens ansvar, kan du ikke kjøre så skaffer du deg ikke bil, kan du ikke å bruke nett så skaffer du deg ikke nett, mange virus skaper latterlig mye trafikk på nettet, og alle er LETT å unngå med ett minimum av datakunnskap, det er rett og slett slurv eller sløvhet fra din side om du får virus. (nå er kanskje jeg ikke helt nøytral siden jeg er møkklei av å åpne utallig internetttilkoblinger hos folk som har fått virus i det siste ;))

 

AtW

Lenke til kommentar

OK! Her på forumet er det mange dataguruer.... enkelte data guruerhar kanskje kjennskap til en eller annen som lager virus eller snder spam.

Gjør oss all/hele verden en tjeneste og anmeld disse eller meld fra til internettleverandøren deres!! Dette ser ut til å være eneste mulighet å bli kvitt denne dritten! :yes:

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om en AV-tjenste fra ISP'en! Det er snakk om et enkelt sentralt filter som tar bort visse vedlegg.

 

Visse vedlegg?

Som exe, doc, pif, com m.f som_kan_ inneholde virus?

Hva med det juridiske?

Mange ville med en slik tjeneste bli totalt ukritiske fordi den snille ISP-en beskytter dem mot alt vondt....

Lenke til kommentar
...nå er kanskje jeg ikke helt nøytral siden jeg er møkklei av å åpne utallig internetttilkoblinger hos folk som har fått virus i det siste ;) ......

 

AtW

 

Hehe, kjenner meg igjen. Det er utrolig hvor mye en usb-thumbdrive med MSBlaster Removal Tool kan imponere uvitende mail-vedlegg-åpnende windows-uppdate-hvaforno?-spørrende menn i gata....

 

Er forøvrig enig i det de fleste sier her, altså at maskinen som står hjemme i stua er EIERS/BRUKERS ansvar, og at ISP bør ha mulighet til å stenge linja ETTER å ha advart EIER av pcen om de problemer EIERS IGNORANSE påfører ISP/ANDRE på nettet.

 

Ikke meningen å drive å rope, men jeg følte det var på sin plass.

 

DrErling

Lenke til kommentar

En ting; hvordan kan ISPen vite SIKKERT at det er virus?

 

Om de overvåker trafikken, føler jeg meg rimelig sikker på at de foretar ulovlig overvåkning. Se på avsender adresse er fåfengt, finnes vel ikke virus lenger med korrekt avsender, scanner de utgående trafikk for virus er det vel igjen overvåkning?

 

Og det finnes ISPer som tilbyr AV på mailserverene sine. Vet telenor har dette.

 

Greit at det er sykt irriterende å få masse virus mail, men stengning uten advarsel er helt på tryne.

 

(Men jeg er kanskje heldig :) Ingen virusmailer siden klez herjet som verst )

Lenke til kommentar
En ting; hvordan kan ISPen vite SIKKERT at det er virus?

 

Om de overvåker trafikken, føler jeg meg rimelig sikker på at de foretar ulovlig overvåkning. Se på avsender adresse er fåfengt, finnes vel ikke virus lenger med korrekt avsender, scanner de utgående trafikk for virus er det vel igjen overvåkning?

 

De får abusklager med headeren til virusmailen og så sjekker de IP til avsender mot sine egne logger, du tror vel ikke at de er så lavpanner at de "tror" på avsenderadresse?

Lenke til kommentar

Den som nevnte at ISP-en får ta dette på egen kappe er litt naiv mener jeg. Alle kostnader en ISP har må nødvendigvis bli belastet kundene i en eller annen form.

 

Så til noe annet:

 

En morsom tanke er dette: Har du bindingstid hos ISP-en din og ønsker å avslutte abonnementet uten noe problem, skaff deg et virus, send dette videre til så mange du kan, ISP bryter linja, du er fri :)

Jeg anbefaler selvfølgelig ikke å gjøre ovennevnte.

 

Wolverine aka Kitten

http://ccat.adh.no

Lenke til kommentar
80-90% av all virus som en vanlig pc bruker får kommer via e-post. ISP'ene kan lett sett opp et filter som fjerner alle vedlegg som kan inneholde virus. Jeg er klar over at dette vil skape litt ekstra arbeid for de som jobber med b.la. programering.

 

Dette med å stenge linja og kreve penger av den personen som har fått virus blir bare helt feil.

 

Det er da brukerens ansvar, kan du ikke kjøre så skaffer du deg ikke bil, kan du ikke å bruke nett så skaffer du deg ikke nett, mange virus skaper latterlig mye trafikk på nettet, og alle er LETT å unngå med ett minimum av datakunnskap, det er rett og slett slurv eller sløvhet fra din side om du får virus. (nå er kanskje jeg ikke helt nøytral siden jeg er møkklei av å åpne utallig internetttilkoblinger hos folk som har fått virus i det siste ;))

 

AtW

 

Jadda. Ta personen, ikke ballen...

Personlig har jeg aldri hatt virus, men kjenner en del personer som hadde hatt god nytte av et sentralt system. De som kjøper en el-kjøp pc(i det siste har jo disse blitt ganske ok) får jo ikke akkurat god informasjon om hvordan man skal beskytte seg mot virus. Mange av de vet ikke engang hvordan de oppdaterer OS'et.

 

Legg merke til at det ikke snakk om deg/du/din osv.

Lenke til kommentar
En ting; hvordan kan ISPen vite SIKKERT at det er virus?  

 

Tja hvis det er blaster så kan du jo se litt på trafikken, "hmm, denne brukeren har jo prøvd å kontakte 30 000 andre brukere via port 135 den siste timen, lurer på om det er legitim bruk montro, neppe, er nok blaster" Denne metoden er vel rimelig sikker.

 

AtW

 

Når det gjelder blaster fordrer det jo at ISP faktisk da overvåker trafikken fra en kunde. Bortsett fra at det neppe er lovlig er det vel neppe praktisk mulig for en ISP å overvåke trafikken på en stor mengde kunder på denne måten.

Lenke til kommentar

Tviler på om det er juridisk hold i at en ISP normalt kan stenge en konto uten en advarsel/forvarsel. I en nødsituasjon, der nettet kan være truet, så kan det tenkes at dette kan være nødvendig. Men da kan de nok ikke kreve penger for å åpne kontoen igjen. Jeg forutsetter da at ISP ikke har tatt inn denne muligheten i kontrakten da kundeforholdet ble opprettet. Men en ensidig erklæring fra ISP's side, eller å regne dette automatisk som abuse, holder nok neppe. For å regne det som abuse, må det normalt være et element av bevisst hensikt eller grov uaksomhet inne i bildet.

 

Eller som Telenor Norge Abuse Response Team i en tilsvarende sak sier der jeg mottok virus:

Saker som gjelder virus eller ormer, er ikke noe vi i utgangspunktet ser som misbruk, og vi anser dette som en sak mellom Telenor Internett og deres kunde.

 

Dette bringer meg frem til noe jeg har skrevet før, at ISP'er er altfor passive når det gjelder å beskytte brukerene sine. Vi vil aldri komme i en situasjon der alle brukere har tilstrekkelig beskyttelse mot virus og innbrudd. Derfor burde alle ISP'er rutinemessig virusscanne alle mail som går igjennom deres servere. Dette er eneste måten man kan kvele angrep av typen Sobig o.l. i fødselen. I forbindelse med msblaster, så snart de 20 IP-adressene var kjent, kunne alle ISP'er filtrert all trafikk til disse. De kunne da samtidig logge alle IP'er som prøvde å kontakte disse adressene, og gjort disse kundene oppmerksom på problemet sitt. Ikke sitte, vente og bite tenner til eventuelt de 20 maskinene var lokalisert og stengt av. Jeg ville ikke være overrasket om kostnadene ved slike rutiner ville i store deler bli dekket opp ved besparelser i opprydding i etterkant, support og mindre belastning på nettene.

 

Det har blitt hevdet at hvis ikke brukeren ikke har tilstrekkelig kunnskap eller evne til å beskytte seg selv, så har de ingenting på nettet å gjøre. Dette slår like mye tilbake på ISP'ene. De burde da sørge for at de ikke leverer produktet til de om ikke har denne kunnskap/evne. Ingen har plikt til å levere oppkobling til Internet. De får da arrangere eksamen for potensielle kunder.

Lenke til kommentar
Tviler på om det er juridisk hold i at en ISP normalt kan stenge en konto uten en advarsel/forvarsel. I en nødsituasjon, der nettet kan være truet, så kan det tenkes at dette kan være nødvendig. Men da kan de nok ikke kreve penger for å åpne kontoen igjen. Jeg forutsetter da at ISP ikke har tatt inn denne muligheten i kontrakten da kundeforholdet ble opprettet. Men en ensidig erklæring fra ISP's side, eller å regne dette automatisk som abuse, holder nok neppe. For å regne det som abuse, må det normalt være et element av bevisst hensikt eller grov uaksomhet inne i bildet.

 

Tror du er inne på noe der. I tillegg tror jeg at kontrakten som Totalnett har med sine privat kunder ikke dekker det de har gjort. Les kontrakten her

 

De burde slik jeg leser kontrakten gitt en advarsel med tidsfrist til å rette opp forholdene. Men jeg er jo ingen jurist.

Lenke til kommentar
Da skal du være lykkelig for at ISP'en ikke serverer deg en regning på det faktiske merarbeidet du har påført dem.

Og hva er dette? Du har trolig sendt ut et par mailer som har stjelt lite og ingenting båndbredde. Jeg ser ikke hvordan ISP'en kan ha store utgifter på dette?

 

...hvis 3. part blir rammet direkte av virusets aktivitet.

Hva innebærer ordet "rammet" i denne sammenhengen? Outlook lagde en lyd? Maskinen ble "smittet" av et virus fordi denne personen var dum nok til å bruke outlook? Personen brukte 1 min lengre tid enn vanlig fordi det var 20 ekstra mailer idag?

 

Hva har "3.part" gjort for å få linjen din stengt? Sendt klagemail til din ISP og sagt at "denne personen sender virus til meg"? Og dette er nok til at linjen din blir stengt ned, og at du må betale 500,-

 

 

Og til dere som elsker AV programmer:

AV har mye av grunnen til at SoBig brukte så mye båndbredde.

Jeg fikk kun to (2) mailer infisert med SoBig på "spamadressen min", men 40-50 mailer fra &¤#&¤#& antivirus programmer som sa "hei, jeg leste i from-feltet at du har sendt mail med SoBig, og derfor sender jeg en mail til deg hvor det sår at du er infisert"

 

Altså viruset har latet som om den sender mail fra min adresse, og siden AV programmer ikke sjekker opp header'en så tror den på dette og sender en ¤¤ mail til meg. Ergo BÅNDBREDDEBRUK X 2

 

 

Og jeg vil også legge til at det er mitt valg om jeg vil ha virus på maskinene min, så er det mitt valg, og min rett. Jeg bruker ikke AV, og har aldri gjort det, og jeg har aldri hatt problemer med virus heller. Det som jeg merker er problemet på min fars maskin er at AV+Norton-crap+Popupkiller+FW stjeler mye ressurser. Det er ikke virus i verden som kunne ha gjort en så god jobb med å trege ned maskiner som AV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...