Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lovelig sperre fra ISP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyres heilt VILT ut... Kan umogeleg vere lov...

Spesielt i desse tider når alle har virus.

Ring og klag. Bruk ord som TV2 hjelper deg, forbruker rådet osv. Så skal eg løøøva deg at dei får fart på sakene.

På ei anna side er det ein genial måte å "true" ubrukelege folk til å beskytte seg mot virus ;)

Lenke til kommentar

Dette er lovlig, og mange isper gjør dette.

Har gjort dette selv med kunder når vi har med 100% sikkerhet har påvist at de er smittet, og at de kan smitte andre.

Som nevnt ovenfor faller dette innenfor "abuse".

Kunden får 2 advarsler og hvis ikke noen tiltak blir gitt, blir de midertidlig fjernet.

Får å bil åpnet igjen må de love å fjerne viruset fra maskinen innen en hvis tid, og de må også betale standard gjenåpningsgebyr, samme som man betaler hvis man blir stengt av andre grunner.

Synes dette er bare rett og rimlig, og skulle ønske alle gjorde dette.

Folk er rett og slett for lat.

Lenke til kommentar

Helt greit, så lenge ISP'en gir 2 advarsler på forhånd!

Det er fullt lovlig, og skulle vært benyttet oftere.

Folk som ikke klarer å skaffe seg, og holde oppdatert, antivirusprogramvare etter 2 advarsler bør absolutt ikke ha tilgang til internett.

@Ecthelion:

Jeg skjønner ikke hvorfor du syter dersom du tidligere har blitt advart og ikke har foretatt deg noe, du som selv kan ha forårsaket masse trøbbel for andre?

Da skal du være lykkelig for at ISP'en ikke serverer deg en regning på det faktiske merarbeidet du har påført dem.

Hvis derimot ISP'en stenger av alle abbonenter som kommer i skade for å spre virus, eller mistenkes for det, ser jeg heller på det som en måte å sope inn noen ekstra kroner på gjenåpningsgebyrer.

ISP'en bør i første omgang advare abbonenten om at hans maskin er virussmittet, og vedlegge BEVIS for kunden faktisk har spredd viruset.

Det er i de fleste tilfeller ikke mulig å se kun ut fra avsenderadressen hvor viruset egentlig kommer fra.

Ofte blir uskyldige anklaget for å spre virus de aldri har hatt på sin maskin, bare fordi deres mailadresse tilfeldigvis har befunnet seg på en infisert maskin.

Lenke til kommentar

Ring og klag. Bruk ord som TV2 hjelper deg, forbruker rådet osv. Så skal eg løøøva deg at dei får fart på sakene.

:lol: As if! Når man sitter på support får man slike ting slengt i ansiktet 10-20 ganger pr. uke... Slikt blir man lei av!

Slike ting har vært oppe i forbrukerrådet og rettsvesnet, og firmaene har vunnet frem alle gangene, DERSOM DE HAR ADVART PÅ FORHÅND.

Om ISP ikke har advart på forhånd, blir det noe annet, jeg ville i såfall ha klagd HØYT!

Edit: la til litt tekst..

Lenke til kommentar
Fordi at kundene har fått virus, noe som kundene som ofte ikke kan noe for, så blir vi belastet med 500(!) kroner for å få åpnet internet igjen?

Jo, kundene kan noe for at de har virus (vel og merke gamle virus) nå. Greit at enkelte hadde virus når signaturene til antivirus programmene ikke tok virusene. Men de som spre klez, bearbug, sobig.f nå har jeg ikke så mye sympati for at internett forbindelsen har blitt kuttet, siden dette er virus som alle antivirus programmer tar.

Lenke til kommentar
At de stenger internett tilgangen høres jo bare positivt ut, men det var litt unødvendig å ta gebyr for å åpne det igjen. I hvert fall så mye.

Må si meg helt ening der. Det at ISP'er begynner å stenge internett for folk som har virus synes jeg er bra. Det oppfordrer til å ha et Antivirus program som er oppdatert! Synes dette er veldig positivt fra ISP'ens side. Men at de skal ta 500,- i gebyr er litt vel mye. Synes egentlig 3 dager unten internett er gebyr i seg selv jeg ;)

Lenke til kommentar

Jo, kundene kan noe for at de har virus (vel og merke gamle virus) nå. Greit at enkelte hadde virus når signaturene til antivirus programmene ikke tok virusene. Men de som spre klez, bearbug, sobig.f nå har jeg ikke så mye sympati for at internett forbindelsen har blitt kuttet, siden dette er virus som alle antivirus programmer tar.

Selv om mitt AV-programm tar virusene, får jeg allikevel godt over 50 slike mails i døgnet, noe som er VELDIG irriterende! Jeg mener det er rett å stenge slike spammere ute!

Lenke til kommentar
Artig at de tar internett tilgangen så du ikke får oppdatert virusdefinisjonene og deretter fjernet viruset. Da får du jo på en måte aldri internett tilbake.

Hvis man ikke greier og fikse slike ting selv så får man levere maskinen til service og få dem til og rense den, oppdatere den og innstallere et passende AVP.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt villt..

Hvordan kan noen påstå at det ikke er deres ansvar at deres egen maskin har fått virus? Hvem andre er det som har ansvar for dette da mener dere?

Høres drastisk ut å stenge forbindelsen uten advarsel først, men noe må gjøres.

Klarer man ikke å ta ansvar for å holde sin egen maskin virus-fri har man ingenting på Internett å gjøre.

Lenke til kommentar
Dette er jo helt villt..

Hvordan kan noen påstå at det ikke er deres ansvar at deres egen maskin har fått virus? Hvem andre er det som har ansvar for dette da mener dere?

Folk læres jo opp til og peke på alle andre enn seg selv når de gjør dumme ting, dette gjelder omtrent alle områder i samfunnet.

Lenke til kommentar
01 September 1030

Kunder med virus vil bli umiddelbart sperret uten forvarsel hvis 3. part blir rammet direkte av virusets aktivitet. Tilgangen til Internett vil heller ikke bli åpnet før virus er fjernet. De som blir sperret vil også kunne bli belastet med et gebyr på 500,- for åpning av tilgangen til Internett.

- Stig

Ser her at han skriver uten forvarsel, og det skurrer litt i mine ører når de kan gjøre dette uten å gi kunden mulighet til å "rense" pc-en sin. I de tilfeller dette gjøres uten å varsle først, bør ikke isp'en ta gebyr for gjenåpning. Uhell kan ramme alle, man kan være så uheldig å få et nytt virus som virusprogrammet ikke takler/gjenkjenner ennå.

Lenke til kommentar
01 September 1030

Kunder med virus vil bli umiddelbart sperret uten forvarsel hvis 3. part blir rammet direkte av virusets aktivitet. Tilgangen til Internett vil heller ikke bli åpnet før virus er fjernet. De som blir sperret vil også kunne bli belastet med et gebyr på 500,- for åpning av tilgangen til Internett.

- Stig

Ser her at han skriver uten forvarsel, og det skurrer litt i mine ører når de kan gjøre dette uten å gi kunden mulighet til å "rense" pc-en sin. I de tilfeller dette gjøres uten å varsle først, bør ikke isp'en ta gebyr for gjenåpning. Uhell kan ramme alle, man kan være så uheldig å få et nytt virus som virusprogrammet ikke takler/gjenkjenner ennå.

Det kan jeg være enig i.

Greit nok at brukere blir stengt uten varsel, da er man sikre på at kunden faktisk gjør noe med problemet.. Men da burde det virkelig ikke være noe gebyr for gjenåpning.

Lenke til kommentar

80-90% av all virus som en vanlig pc bruker får kommer via e-post. ISP'ene kan lett sett opp et filter som fjerner alle vedlegg som kan inneholde virus. Jeg er klar over at dette vil skape litt ekstra arbeid for de som jobber med b.la. programering.

Dette med å stenge linja og kreve penger av den personen som har fått virus blir bare helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...