Gå til innhold

Surfcasting / Kystmeite (nybegynner tips ønskes)

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Er i den spede startgropa der jeg ønsker å starte med Surfcasting / Kystmeite. Skal jo ikke garantere hvor stor fisk jeg ønsker å få, det meste kan vel egentlig bite på, men noe over 20kg tror jeg er svært usannsynlig.

Jeg har sett litt på utstyr, men klarer ikke å bestemme meg helt. Jeg ser de store surf snellene og de tunge stengene. Skjønner at Biomaster 8000 og Beastmaster Surf er knallbra utstyr, men i spesifikasjonene på utstyret blir jeg skremt av ting som vekt og tykkelse. Til eksempel, hvorfor skal jeg velge ei Beastmaster Surf 14' over ei Beastmaster 360XH? Slukstanga er 50-100 gram og har 12 ringer, kontra surfstanga sine 6. Og halve vekten, ikke minst. Hvorfor skal jeg velge Biomaster 8000, over en Exage 6000FC?

Nå har jeg tatt utgangspunkt i Shimano utstyr, siden jeg er bortskjemt med det fra før i Speedmaster og Antares serien. Dersom andre produsenter har lik kvalitet eller høyere på stengene sine, kan det naturligvis vurderes også!

Jeg har en 1500yd spole med PowerPro fra før. Trenger vel noe 0,50-0,60 mono til å knyte opphenget med. Der er det vel så enkelt som 150cm mono der jeg knyter på to opphengere med kroker, og noe svakere sene 0,40 mono i bunn som er fast i søkket. Korte opphengere så de ikke kroker hverandre, og så en sånn dings som løser ut kroken når søkket treffer vannet.

Er jeg på rett spor i det hele tatt? Håper det er en ekspert eller to som lunter rundt på forumet som kan gi meg en god utstyrsanbefaling :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke bestilt utstyr før i dag. Rett og slett av frykt for å underdimensjonere utstyret, gikk jeg for en Tribal Long Cast 12ft 3,25lb, parret med den nye Shimano Big Baitrunner XT-A LC.

Siden det ikke eksisterer norske erfaringer med dette utstyret, kan jeg forsøke å oppdatere denne posten med bilder og brukserfaringer så snart jeg har fått utstyret. Leveringstid 3 uker fra idag av, det blir en drøy tid å vente...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Utstyret lot vente på seg, har nettopp fått det i hende. Det ble en Medium baitrunner, ikke Big. Snella er et mesterverk. Amatør kastelengde på 100-110 meter med glidetakkel og 90gr gripesøkke er helt ok. Nå har minusgradene kommet, men venter på godværet så tenker jeg det blir et par turer likevel!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...