screenman Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Flere ganger dette året har jeg vært innlagt på sykehus på gunn av alvorlig dystoni. Jeg har lyst til å ta for meg forrige gang jeg var innlagt på grunn av dystoni: Jeg sitter i stua her jeg sitter nå, og plustelig begynner jeg å kjenne at tunga i munnen min ikke vil holde seg i ro, og begynner å presse seg oppover, noe som er ganske ubehagelig. Etterhvert så klarer jeg ikke å kontrollere hodet mitt lenger, og det begynner på en måte å rotere, noe som er helt forjævlig. Sammen med dette kjenner jeg også økt uro og angst. Etterhvert får jeg også store pusteproblemer der jeg får pustestans i opp til 2 min på det værste, og får ikke puste før jeg får brekninger. Etter at jeg får brekninger klarer jeg puste i alt fra noen sekunder til få minutter til det samme skjer igjen. Til slutt kommer ambulansen som foreldrene mine har ringt etter og jeg klarer å komme meg inn i ambulansen og ned i senga der. Etter en liten stund så begynner sykepleieren å stille meg en del spørsmål om f.eks når jeg er født. Etterhvert får jeg pustestopp igjen og prøver å gi signaler om dette, men alt sykepleieren gjør er å be meg om å prøve å slappe av og ligge i ro. Endelig kommer jeg meg til legevakten der jeg sitter og ser ut som en eller annen funksjonshemmed. Her sitter jeg i omtrent 30min før jeg blir innlagt. Etter jeg da er blitt innlagt går det så mye som 1-2 timer før jeg faktisk får stesolid intravenøst. Jeg bare ligger da her og venter på at det skal begynne å virke, men kjenner ingen virkning. Alt jeg kjenner er total smerte, ubehag, uro, angst og et sterkt ønske om å dø. Etter at jeg da har fått 2 innsprøytinger og jeg fortsatt ikke kjenner noen bedring så sier legen til meg at jeg nå har fått maksdose og kan ikke få mer. Her jeg ligger kan jeg ikke tro det legen nettopp sa, og begynner nesten å gråte. I ettertid har jeg tenkt mye på dette. Hvordan kan det ha seg at mens en pasient ligger der og lider i ekstrem fysisk og psykisk smerte at de nekter å gi mer muskelavslappende av et medikament som er omtrent helt ufarlig og nesten umulig å gi overdose med bare på grunn av at pasienten er gitt en viss "maksdose"? Og hvorfor tar det så lang tid før en pasient som lider får behandling? 2 timer er etter min mening alt for lenge å vente. Jeg forventer ikke at dere skal kunne svare på dette, men jeg vil gjerne høre deres mening Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Siden du har vært inne flere ganger har de jo notater på deg i journalen, og kanskje de der mener at det ikke er smertestillende som er løsningen? Og for alt du vet kan det jo hende at det var folk som trengte hjelp mer enn deg akkurat der og da. De må jo prioritere, og det er jo ikke bare et køsystem de bruker. Vanskelig å si, men jeg har observert lignende ting på sykehuset hvor jeg av og til blir tilkalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå