Andzel Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Hvordan kan mobiloperatører si fri bruk av data når det bare er 5 GB du kan bruke maks? One call, Talkmore, Netcom og telenor har dette. Men jeg synes dette her blir helt feil og prøve å lure kunden også. Hadde jeg hørt om fri-bruk så hadde jeg brukt den mye mer enn 5 GB i mnd da hvis jeg kunne. Hva synes dere om dette? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Du har fortsatt fri bruk etter 5GB, men de skrur ned farten. Endret 28. august 2012 av ^fmj 5 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Dette er noe man alltid har gjort med mobilt bredbånd, og ble i utgangspunktet innført for at ikke 2% av kundene skal bruke 90% av kapasiteten (for å sette det på spissen). Men for fem år siden sto jeg og solgte MBB-abo, og da var taket det samme - 5 GB. Det er neimen ikke mange abo som har endret seg mye i dette tidsrommet annet enn med tanke på pris. Nå har jo riktignok andel smarttelefoner eksplodert de siste årene, og ikke bare er det større sannsynlighet for at folk bruker internett på mobilen - endel apper bruker også datatrafikk passivt, noe som totalt sett kan utgjøre ganske mye tatt i betraktning at 65% av alle telefoner solgt i 2011 var smarttelefoner. Likevel, LTE er på vei inn samtidig som vi allerede har godt etablerte 2G- og 3G-nett. Telenor hevder også de bygger ut mobilnettet i 2012, bl.a. slik at "Du får høyere kapasitet og hastighet". Men sommeren 2008 ga de deg fri bruk for 299/mnd (med 5 GB cap), nå får du 8 GB for samme pris, en bortimot marginal forskjell over fire år. Forøvrig har Telenor gjort akkurat det samme med ADSL. For ti år siden innførte de en grense på ÉN gigabyte per mnd, som de fjernet to år senere pga. påtrykk fra kundene. Men så er også ADSL og MBB to ganske forskjellige ting. Det virker som om operatørene fremdeles anser MBB som en slags "sekundærgreie" for folk på farten, som kun skal brukes sporadisk. Og paradoksalt nok tilbyr de likevel rutere som lar flere koble seg til på det samme MBB-aboet samtidig. For en familie på fem som bruker Telenor-MBB på hytten én mnd i året er det essensielt å ha det abo med høyest cap (20 GB/mnd), men det er jo rimelig døvt å måtte betale 399/mnd året rundt fordi man har behov for det 1/12 av tiden. Alternativet er jo at kunden selv bytter abo jevnlig etter sesongen. Det blir mye penger å spare etterhvert. De har en fin greie på gang med ulik pris for ulik cap - så lenge man uansett skal ha cap ihvertfall - men i tillegg til at cap er for lav for samtlige abo fungerer det heller ikke sømløst nok. man burde absolutt få mulighet til å bli etterfakturert for den faktiske bruken etter flere brukstrinn. Per i dag må man i utgangspunktet betale for 20GB/mnd om man skal ha mulighet til å bruke 20 GB/mnd (før cap), også om man faktisk bare bruker 2 GB/mnd. MBB er jo nettopp en sesonggreie for mange - og en hovedløsning for noen. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 Du har fortsatt fri bruk etter 5GB, men de skrur ned farten. JA, men hvor står dette? Ingen reklamer jeg har sett :s Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Muligens med liten skrift i reklamen, jeg kan ikke huske en sånn reklame. Det står under vilkår på siden til telenor. Ser det er bare 4 gb hos telenor, på 199 kroners abonnementet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Men det er misvisende når andre reklamerer med f.eks 5gb i mnd, og andre sier fri bruk. Begge har samme begrensninger, slik at hastigheten blir kraftig redusert, og begge kan forsatt brukes videre. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 På tven, da står det liten skrift at det er 5 GB. Jeg som kunde hadde jo trodd jeg hadde hatt fri bruk ettersom fri bruk har ingen begrensninger egentlig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Om du mener markedsføring er villedende, så anbefaler jeg å klage til forbrukerombudet, www.forbrukerombudet.no. Disse ser på om reklamen er urimelig, og kan fatte forbudsvedtak osv. 1 Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 På tven, da står det liten skrift at det er 5 GB. Jeg som kunde hadde jo trodd jeg hadde hatt fri bruk ettersom fri bruk har ingen begrensninger egentlig. Moralen: Les liten skrift 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Men det forteller jo litt om hvor seriøst selskapet er og. Når andre informerer tydelig med kvoten, og andre holder taller skjult i liten tekst, det sier litt om selskapet. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg ser ikke noe galt i reklamen. Informerer de i reklamen hvor fort hastigheten er? For hvis ikke kunne de jo hatt det på det laveste fra dag 1, men tross alt med fri bruk! Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 I alle reklameblad og annonser jeg har lest om dette, og ikke minst fra egen erfaring fra Expert, så står det alltid i liten skrift under noe ala: "Hastigheten reduseres til 100kb/s etter 5GB databruk". Og sånn sett er det FRI bruk, da du kan sitte å surfe til du blir grønn, om du blir grønn av at det tar lang tid eller av andre årsaker er noe annet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Feilen er at folk kan bli lurt. Om de ser på to flotte tilbud: - 6 GB for kun kr 299,- (Etter forbruk på 6 GB, blir hastigheten redusert til 100 kbs) - FRI BRUK! SURF SÅ MYE DU VIL FOR KUN KR 349,- (Etter forbruk på 5 GB, blir hastigheten redusert til 100kbs) Prisene er bare et eksempel, bare for å forklare hvordan enkelte mennesker enkelt kan bli lurt. Skal jeg velge den til 299 for 6 gig? Eller bør jeg heller velge den andre som kun koster 50 kr mer, og har fri bruk? Det er en kjempedeal jo. Eller??? Tenk hvis en ny bensinstasjon skulle begynne med slik svindel: Bensin kun kr 4,50 pr liter + avgifter og mva. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Tenk hvis en ny bensinstasjon skulle begynne med slik svindel: Bensin kun kr 4,50 pr liter + avgifter og mva. Håper ikke du mener at det der er sammenlignbart? Det der er ulovlig markedsføring mot privatpersoner. Det mobiloperatørene gjør er verken ulovlig, villedende eller noe annet. De gir deg fri bruk, men sier ikke en dritt om hastighet. Hadde de ønsket, kunne de gitt deg 100 kbits fra første MB. Du har fri bruk. Ingenting som regulerer at en operatør må tilby maks hastighet av hva basestasjon tåler. 3 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Poenget er at mange blir lurt av den store teksten, og ikke alltid får med seg den lille teksten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Poenget er at mange blir lurt av den store teksten, og ikke alltid får med seg den lille teksten. Men det er altså lovfestet at når reklame henvender seg til forbrukere skal priser oppgis inkl alle avgifter, så rettslig sett er det en ganske vesentlig forskjell. Operatørene tilbyr jo faktisk fri bruk, men hastigheten begrenses over en viss grense. Hadde de krevd betalt for forbruk over den grensen ville saken vært forholdsvis klar, men her er altså ikke det tilfellet, og jeg tror operatørene er innenfor så lenge det faktisk opplyses om begrensningen i vilkårene. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Jeg er fullstendig klar over at de ikke bryter noen lov. Men jeg syntes likevel at de prøver å lure mange kunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå