Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et småbruk på Møre, og det er mange oppgaver å ta fatt på, bl a vedlikehold som har vært forsømt, så jeg snekkerer og maler hele dagen.

Nå som høstmørkeret har falt på, legger jeg merke til at tunet og bygningene omtrent ikke har utebelysning. Det er så trist. På mønet på redskapshuset brenner en 500W lyskaster, men huset ligger bak de andre husene og er til liten nytte. Alt utelys består derved av en liten lampe ved hver av de to inngangene. Her må noe gjøres!

På tunet står et stabbur og jeg ser for meg at dette er en bygning som kan ta seg meget bra ut i riktig belysning, men hva? Jeg vil ikke ha nor glorete "amerikansk" juggel, belysningen skulle helst ha fulgt norsk tradisjon, og her er mitt problem for det var ikke vanlig med utelys på stabbur, tror jeg.

Så hva kan jeg gjøre for å lyssette et stabbur og få belysningen til å se ut som "ekte norsk"? Noen her med glupe og spennende forslag?

Jeg skal prøve å få tatt et bilde av stabburet og legge ut i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne lamper er det jo en viss tradisjon for å montere på fjøsvegger og andre uthus:

198x198_8614_mal-orust-3135226_25.11.2010010705.jpghttp://www.lampetorg...st-3135226.aspx

Antar den vil spre lyset alle veier unntatt opp, vil det funke om du setter en sånn over stabbursdøra eller høyt i gavlen på stabburet?

Ellers kan du jo vurdere lys som ikke er montert på stabburet, men f.eks en stolpelykt eller flere i tunet, det vil riktignok kunne virke litt mer som "by" enn "land". Eller diskrete flomlyskastere på/nedfelt i bakken som brukes ved endel kirker. :D Men for all del, ikke tenk på spotter under takutspringet. Jeg har sett det på noen eldre hus, og det ser like feil ut som blå lysdioder under en bil, særlig hvis spotene er så konsentrerte at hele bygningen ser sebrastripete ut i mørket. :nei2:

NB: Å montere lys på steder det ikke har vært før krever autorisert elektriker, og han/hun vil sannsynligvis også kunne gi gode råd.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Sånne lamper er det jo en viss tradisjon for å montere på fjøsvegger og andre uthus:

198x198_8614_mal-orust-3135226_25.11.2010010705.jpghttp://www.lampetorg...st-3135226.aspx

Antar den vil spre lyset alle veier unntatt opp, vil det funke om du setter en sånn over stabbursdøra eller høyt i gavlen på stabburet?

Ellers kan du jo vurdere lys som ikke er montert på stabburet, men f.eks en stolpelykt eller flere i tunet, det vil riktignok kunne virke litt mer som "by" enn "land". Eller diskrete flomlyskastere på/nedfelt i bakken som brukes ved endel kirker. :D Men for all del, ikke tenk på spotter under takutspringet. Jeg har sett det på noen eldre hus, og det ser like feil ut som blå lysdioder under en bil, særlig hvis spotene er så konsentrerte at hele bygningen ser sebrastripete ut i mørket. :nei2:

NB: Å montere lys på steder det ikke har vært før krever autorisert elektriker, og han/hun vil sannsynligvis også kunne gi gode råd.

Lyssette tunet er kanskje en bedre løsning, men er redd det vil koste...

Her kommer i alle fall bilder.

Det jeg har lurt litt på er om det går an å gjøre noe kreativt med lys i det utspringet, men er litt redd det lett kan bli alt for "kommerst" og gi "plastikkjul"-assosiasjoner.

post-280630-0-12379600-1346271840_thumb.jpg

post-280630-0-45707600-1346271871_thumb.jpg

post-280630-0-06776800-1346271898_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...