Gå til innhold

Kommer det en ny EF 50mm f1.4 ?

Anbefalte innlegg

Mulig det har gått meg hus forbi , men leser tilfeldigvis på dprewiev forumet at en ny versjon av EF 50mm f1.4 er på vei....

Noen som kan si noe mer om dette , eller er det bare rykter?

Hadde tenkt og handle enten Canon eller Sigma 50mm f1.4 snart til min nye kommende 5D MkIII men er det noe i ryktene så kommer jeg til og vente.

Edit: beklager men ser at denne kunne vært postet i ryktebørsen....

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trro ikke jeg ville hatt Sigma 50/1.4 til fullframe - den er soft i fullframe-hjørnene selv om man blender ned, og selv er jeg ikke så veldig glad i fokus shift - fokusplanet flytter seg når man blender opp og ned.

Det kommer nok en ny EF 50/1.4 - før eller senere.

Selv endte jeg opp med en helt annen 50mm, men det er meg, da, og jeg er litt sær. ;)

Lenke til kommentar

Joda , jeg hadde ikke trodd det jeg heller før jeg leste denne mystiske tråden som jeg sikkert misforstod.

Det er jo et eldgammelt objektiv og 50mm er en fin FF brennvidde , og den har jo sine svakheter som kunne blitt forbedret i en ny versjon.

Jeg står akkurat i valget mellom og satse på EF 24-105mm f4 L IS eller en kombinasjon med EF 17-40mm f4 L sammen med EF 50mm f1,4.

Hadde en ny versjon av 50millimeteren vært i anmarsj hadde valget blitt litt enklere.

Foreløpig blir alle de tre objektivene for dyrt i kombinasjon med nytt 5D MkIII.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

canon 50mm1,4 er svært god på 5d3.

Siden du har 5d3 så er det bare å styre unna all sigma.

Så da blir jo spørsmålet; hvorfor vente på noen ny når den eksisterende funker svært bra.

Tror uansett det blir lenge til vi får se en ny versjon av den.

Eneste feilen med dagens versjon er at du må opp på blender 2 før den blir ok. Alt annet med det objektivet er helt topp

• Liker 1
Lenke til kommentar

canon 50mm1,4 er svært god på 5d3.

Siden du har 5d3 så er det bare å styre unna all sigma.

Så da blir jo spørsmålet; hvorfor vente på noen ny når den eksisterende funker svært bra.

Tror uansett det blir lenge til vi får se en ny versjon av den.

Eneste feilen med dagens versjon er at du må opp på blender 2 før den blir ok. Alt annet med det objektivet er helt topp

Har snart 5D MkIII. Jeg har bare lest litt om at EF 50mm f1,4 er dårlig mekanisk sett og at den ikke blir ok før etter b.l 2.0 gjør meg usikker på om det like godt kan være greit og gå for EF 40mm f2,8 som skal være skarp fra b.l2,8 og skal være ok bygget. Dessuten mindre og billigere.

Men selv om 50millimeteren er ok fra 2.0 så betyr det gjerne ikke at den er ubrukelig fra åpen blender?

Derfor hadde valget vært lettere om det kom en ny 50mm f1,4.

Lenke til kommentar

Jeg har både 40mm 2.8 og 50mm 1.4. Ja, byggekvaliteten på 50mm kunne vært bedre, men med solblender montert konstant så unngår man problemet med at autofokusen blir ødelagt. Kjøpte min fra komplett til 1990 kr, de hadde den til den prisen 2 ganger. Trodde det var tegn på at det kom ny, men den gang ei. Den ble lansert i 1993, så skulle tro den stod høyt oppe på listen over linser som skal oppdateres.. Og nei, 1.4 er ikke ubrukelig. Man merker klart at det er bedre fra 2.0 og oppover dog.

Lenke til kommentar

Jeg har både 40mm 2.8 og 50mm 1.4. Ja, byggekvaliteten på 50mm kunne vært bedre, men med solblender montert konstant så unngår man problemet med at autofokusen blir ødelagt. Kjøpte min fra komplett til 1990 kr, de hadde den til den prisen 2 ganger. Trodde det var tegn på at det kom ny, men den gang ei. Den ble lansert i 1993, så skulle tro den stod høyt oppe på listen over linser som skal oppdateres.. Og nei, 1.4 er ikke ubrukelig. Man merker klart at det er bedre fra 2.0 og oppover dog.

Ja jeg mener også at en 50mm er et så viktig objektiv at det burde være på sin plass og fornye med et relativt rimeligere objektiv enn 50mm f1,2 L.

Jeg hadde en gang EF 50mm f1,8 (første versjon) som jeg med en tabbe solgte. Det var også merkbart bedre fra f2,8 , men ikke ubrukelig på åpen blender. Dog kom det an på motivet.

Kan du si noe mer om hvordan du oppfatter forskjellen mellom pannekakeobjektivet og 50mm f1,4?

Og hvorfor du bruker begge deler?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått sammenliknet de to stort ennå. Jeg kjøpte 40mm pancake rett og slett fordi den er kompakt og gjør DSLRen semiportabel. Den er mye mindre enn 50mm + solblender. Du mister såklart lysstyrke, men 40mm er skarp fra 2.8, dog med en del vignettering. Den er fin fra 4.0. Fungerer fint som en bodycap! :) Byggekvaliteten er også veldig solid, MYE mer solid enn 50mm 1.8. Når det gjelder 50mm 1.4 så burde den få oppdaterte optiske egenskaper, mer solid byggekonstruksjon og kanskje til og med IS. Hadde solgt i bøtter og spann hvis priset rundt 4990-5990.

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått sammenliknet de to stort ennå. Jeg kjøpte 40mm pancake rett og slett fordi den er kompakt og gjør DSLRen semiportabel. Den er mye mindre enn 50mm + solblender. Du mister såklart lysstyrke, men 40mm er skarp fra 2.8, dog med en del vignettering. Den er fin fra 4.0. Fungerer fint som en bodycap! :) Byggekvaliteten er også veldig solid, MYE mer solid enn 50mm 1.8. Når det gjelder 50mm 1.4 så burde den få oppdaterte optiske egenskaper, mer solid byggekonstruksjon og kanskje til og med IS. Hadde solgt i bøtter og spann hvis priset rundt 4990-5990.

Hva synes du om kontrast og farger på 40mm.

Jeg har brukt den temmelig mye i sommer og har litt blandet erfaring. Eller kanskje det bare er en følelse. Til og begynne med var jeg veldig happy med 40mm, men etterhvert er jeg mere usikker. Spesielt ift 50mm1,4 så synes jeg den er litt slappere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...