KapteinFredrik Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Heisann. Dette er ikke en lekseoppgave, men vi kommer innom temaet senere. Jeg går nå R1 på 2. året vgs, så vi skal innom det emnet tror jeg. Jeg fant ikke en annen passelig plass å poste dette, så jeg bare poster det her og håper det går greit Jeg trenger å lese infoen til en sensor, via en Arduino. Jeg har møtt på problemet at grafen ikke er lineær. Her er databladet til sensoren, Og her er det jeg plottet inn i excel(jeg skrev på engelsk for jeg postet det på ett internasjonalt forum også). Så hvordan finner jeg formelen på grafen enkelst mulig? Jeg plottet det også inn i GeoGebra, men "0x⁸ + 0x⁷ - 0x⁶ + 0.00003x⁵ - 0.00309x⁴ + 0.16529x³ - 4.86834x² + 51.07725x + 630" blir overkill for mitt prosjekt. Takk på forhånd Mvh Kaptein Fredrik Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Polynomer trengs nok ikke når man har en graf som er monotont synkende. Kan du tenke deg en funksjon f(x) som har den egenskapen at jo større x blir, jo mindre blir f(x)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå