Gå til innhold

21" LED eller LCD skjermer som genererer minimalt med varme


OESSE81

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger totalt 22 skjermer som skal stå i et kontrollrom.

Pga. så høyt antall skjermer i et forholdsvis lite rom er det viktig at de genererer minimalt med varme. Lurer derfor på om det er skjermer som er bedre på dette området en andre?

 

Regner med at antall Watt(forbruk) spiller en stior rolle. Men er det også andre ting? LED skjermer er kanskje også en fordel?

 

Innbrenning er også noe vi må tenke på, siden disse skjermene skal stå på 24/7 med stort settt samme skjermbilde.

 

Mvh.

Øistein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Etter mye om og men har vi endelig funnet ut at 4:3 LED er umulig å få tak i. Å sansyneligvis blir også 4:3 LCD borte om en stund også.

 

Derfor kommer vi til å bygge om alle skjermbildne til 16:9/16:10 format isteden. Noe som er en veldig stor jobb, men som uansett må blitt gjort på et senere tidspunkt.

 

Lurer derfor på om det det finnes bra 16:9/16:10 LED skjermen som er bra på innbrenning. (Ser blinc skriver at dette ikke er et problem på nye skjermer, men er ikke mer en 2 måneder siden jeg byttet en 2 år gammel skjerm med innbrenning)

 

Går ut fra at varme utviklingen er ganske lik(lav) på de fleste LCD skjermene.

Lenke til kommentar

Hei, så dere kan ikke dele en (stor) skjerm mellom 2/flere applikasjoner? Enten direkte, at applikasjonen(e) startes fra samme PC eller at man fra en maskin fjernstyrer to/flere andre og viser flere 'remote desktops' på samme maskin? Da kunne dere ha sluppet unna med færre, større skjermer (f. eks 30" med 2560x1600).

Lenke til kommentar

Hva slags skjermer er det som gir innbrenning i dag? Selv har jeg kun hørt om CRT bilderør skjermer og plasma skjermer sliter med det problemet.

 

Men LCD og LED burde ikke gi de problemene det blir enten pixcelfeil eller at skjermbelysningen blir svakere og skjermen tilslutt blir død (Svart.) og slår seg av og må slås på manuelt.

 

Selv har jeg kun merket det på en Philips TV som foreldene mine hadde ellers har det aldri hent LCD skjermer jeg har vært borti. Så vi må nok snakke om en veldig dårlig skjerm i så fall.

 

Angående strømbruk se på informasjonen om skjermen f.eks NEC 23" OFFICE COOL MULTISYNCEX231W-BK 31 watt er ikke mye men husk det kan gå ut over lysstyrken.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jo, du kan også oppleve innbrenning på LCD-paneler. Dette er mulig med omtrent alle skjermpaneler.

 

Hvorfor må det være 4:3? Er ingenting galt i å vise et 4:3 bilde på en 16:9, selv om det ikke ser helt pent ut.

 

Kan jeg spørre hva dette skal brukes til? :)

 

 

Ofte gjelder regelen effektforbruk = varme. Jeg vil anbefale deg å se på USB-skjermer.

 

Lenovo har en 15-tommer som har grei pris (jeg synes USB-skjermer generelt sett burde være billigere). Lenovo-skjermen klarer seg med èn USB-port, altså 2,5 W teoretisk. Selvsagt kommer dette an på bildet du viser.

 

AOC har en 22-tommer og 24-tommer (kanskje flere) med Full HD. De skal klare seg med 2 stk. USB-porter.

 

Philips har en 22-tommer med Full HD. Samme effektforbruket.

 

Flere alternativer kan du finne på siden til DisplayLink. Dette er altså produsenten som lage brikkesettet som de fleste USB-skjermene idag bruker.

 

 

Må bare beklage for manglende linker og informasjon. Et skikkelig latsabb-innlegg kalles dette, idag er jeg lat, nemlig. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

innbrenning

LCD kan også få "innbrenning". Det er mer snakk om pixler som har hengt seg opp. Ofte løses det ved å bytte skjermbilder eller slå av monitoren for en stund.

Moderne skjermer kan også rotere skjermbildet ørlite for å minke denne faren.

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Det kan ikke kalles et problem på LCD-paneler, men hvis du går inn for å "brenne noe fast" på skjermen, så klarer du det mest sannsynlig.

 

For de som kjøper plasma-TV-er må det brukes med en viss forsiktighet. Men også her kan det som oftest løses med å variere bildet.

 

Men med f.eks. mitt bruk så har jeg bestemt meg for å dessverre gå for en LED-LCD-TV.

 

Dette er forøvrig "helt" utenfor tema, så jeg skal ikke si mer om den saken. :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hva slags skjermer er det som gir innbrenning i dag? Selv har jeg kun hørt om CRT bilderør skjermer og plasma skjermer sliter med det problemet.

 

Men LCD og LED burde ikke gi de problemene det blir enten pixcelfeil eller at skjermbelysningen blir svakere og skjermen tilslutt blir død (Svart.) og slår seg av og må slås på manuelt.

 

Selv har jeg kun merket det på en Philips TV som foreldene mine hadde ellers har det aldri hent LCD skjermer jeg har vært borti. Så vi må nok snakke om en veldig dårlig skjerm i så fall.

 

Angående strømbruk se på informasjonen om skjermen f.eks NEC 23" OFFICE COOL MULTISYNCEX231W-BK 31 watt er ikke mye men husk det kan gå ut over lysstyrken.

 

Hei,

 

Var noen Dell skjermer som hadde blitt innbrent etter ca 1 års bruk. Husk at disse skjermene skal stå med samme skjermbilde 24/7. Skal sjekke ut den NEC skjermen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...