Gå til innhold

Verdens råeste mobil?

Anbefalte innlegg

Potensielle eiere av denne vil nok ikke få JB før 2014, tidligst ..

Hørt om custom ROMs?

Androidutviklere kan fint låse opp bootloaderen og legge inn nyeste versjon av Android selv som regel, så det går fint.

Det er nok ikke så lettvindt. For det første, det tar tid før ROM-utviklere (som de som lager CyanogenMod) får gitt ut ROMS for siste versjon av Android. Riktignok har de ofte vært ganske raske, men det kan man ikke basere seg på at de er. Tidlige versjoner av ROMs for nye Android-versjoner er gjerne ustabile og enkelte funksjoner kan ikke fungere (som for eksempel video-opptak eller video-aksellerasjon). Spesielt som utvikler er dette lite positivt. På enkelte telefoner er det veldig problematisk å få installert nye versjoner av Android fordi det simpelthen ikke finnes stabile ROMs for den nye versjonen (jeg ser på deg Optimus 2X). Alle Android-telefoner er dessverre ikke like på verken maskinvare eller firmware, og således må det noe tilpasninger til. Disse tilpasningene baserer seg ofte på software-releases og OSS-releases fra produsentene.

Um, for det første er jeg selv CyanogenMOD-utvikler og CM10 for de første telefonene kom ut etter et par dager etter at JB-koden ble frigitt av Google, så å påstå at det tar tid før vi får lagt ut ROM basert på siste versjon av Android er nå å være fryktelig kresen. Men jeg vet at enkelte telefoner har hatt uflaks, men One S, som jeg har jobbet på fungerer strålende, og dette til tross for at One S er den eneste med Krait, og at HTC er svært lite behjelpelig med kernel sources for annet enn det som er absolutt nødvendig, ergo ikke ImageSense-brikken sin.

Hvor stabile de er avhenger av utviklerne for de forskjellige telefonene. Populære modeller som One X og S3 lider virkelig ingen nød, mens mindre populære telefoner nok ikke alltid har like flaks.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørt om custom ROMs?
Androidutviklere kan fint låse opp bootloaderen og legge inn nyeste versjon av Android selv som regel, så det går fint.
SNIP
Um, for det første er jeg selv CyanogenMOD-utvikler og CM10 for de første telefonene kom ut etter et par dager etter at JB-koden ble frigitt av Google, så å påstå at det tar tid før vi får lagt ut ROM basert på siste versjon av Android er nå å være fryktelig kresen. Men jeg vet at enkelte telefoner har hatt uflaks, men One S, som jeg har jobbet på fungerer strålende, og dette til tross for at One S er den eneste med Krait, og at HTC er svært lite behjelpelig med kernel sources for annet enn det som er absolutt nødvendig, ergo ikke ImageSense-brikken sin.Hvor stabile de er avhenger av utviklerne for de forskjellige telefonene. Populære modeller som One X og S3 lider virkelig ingen nød, mens mindre populære telefoner nok ikke alltid har like flaks.

Joda, for mange modeller tar det få dager før det kommer noe. Men nå er altså dette en artikkeltråd om en LG-telefon, og LG-telefoner har enda ikke fått CyanogenMOD10 i stabil og fungerende versjon! Nyeste versjon tilgjengelig, selv for experimental build, er CM7.2. Nå skal jeg ikke være for bitter her, men historien sier sitt. Så å ha forventninger til å få nye ROMs til denne modellen ved nye Android-versjoner er nok ikke veldig lurt. Og det er ikke slik at Optimus 2X (og for den saks skyld Optimus 3D) ikke er en populær telefon akkurat.

Lenke til kommentar
Hørt om custom ROMs?
SNIP
Um, for det første er jeg selv CyanogenMOD-utvikler og CM10 for de første telefonene kom ut etter et par dager etter at JB-koden ble frigitt av Google, så å påstå at det tar tid før vi får lagt ut ROM basert på siste versjon av Android er nå å være fryktelig kresen. Men jeg vet at enkelte telefoner har hatt uflaks, men One S, som jeg har jobbet på fungerer strålende, og dette til tross for at One S er den eneste med Krait, og at HTC er svært lite behjelpelig med kernel sources for annet enn det som er absolutt nødvendig, ergo ikke ImageSense-brikken sin.Hvor stabile de er avhenger av utviklerne for de forskjellige telefonene. Populære modeller som One X og S3 lider virkelig ingen nød, mens mindre populære telefoner nok ikke alltid har like flaks.

Joda, for mange modeller tar det få dager før det kommer noe. Men nå er altså dette en artikkeltråd om en LG-telefon, og LG-telefoner har enda ikke fått CyanogenMOD10 i stabil og fungerende versjon! Nyeste versjon tilgjengelig, selv for experimental build, er CM7.2. Nå skal jeg ikke være for bitter her, men historien sier sitt. Så å ha forventninger til å få nye ROMs til denne modellen ved nye Android-versjoner er nok ikke veldig lurt. Og det er ikke slik at Optimus 2X (og for den saks skyld Optimus 3D) ikke er en populær telefon akkurat.

Vi får se, men etter det jeg har erfart er det tilnærmet aldri hardware som hindrer utvikling, det er mangel på interesse og utviklere. Optimus G er den første LG-telefonen som har fanget min interesse, så vi får se :)

Lenke til kommentar

Vi får se, men etter det jeg har erfart er det tilnærmet aldri hardware som hindrer utvikling, det er mangel på interesse og utviklere. Optimus G er den første LG-telefonen som har fanget min interesse, så vi får se :)

Det kan godt hende at du har rett. Jeg har ikke detaljerte kjennskaper om miljøet. Jeg kommer selv til å gå for "offisielle" Nexus-telefoner fremover. Men jeg tror Optimus-telefonen min skal få leve litt til. Om LG klarer å slippe Ice Cream Sandwhich til telefonen slik de har lovet nå skal den nok kunne brukes en stund til.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at du har rett. Jeg har ikke detaljerte kjennskaper om miljøet. Jeg kommer selv til å gå for "offisielle" Nexus-telefoner fremover. Men jeg tror Optimus-telefonen min skal få leve litt til. Om LG klarer å slippe Ice Cream Sandwhich til telefonen slik de har lovet nå skal den nok kunne brukes en stund til.

Mitt store håp er på de fremtidige Nexus-telefonene ja, da Google har gitt klar beskjed om at de skal lage dem selv istedet for å gi oppdraget til Samsung som ender opp med å lage en helt grei telefon men med en kvalitetsfølelse på linje med en plastikkleke fra Nille. Nexus Q var første skudd fra Google's egenproduksjon, og kvalitetsmessig lover det godt for fremtidige produkter.

Lenke til kommentar

Bare så synd at god maskinvare ikke er alt.. Og hva er greia med misvisende og villedende, for ikke å snakke om idiotiske navn på skjermpaneler til mobiltelefoner disse dager?

TrueHD IPS+-skjerm med 1280x768 oppløsning, virkelig? Så 1280x768 er "TrueHD" når 1920x1080 er "FullHD", det er jo ikke misvisende eller forvirrende i det hele tatt. Greit nok at vi her snakker om en mobiltelefon på 4.7" så 1280x768 er en relativt sprek oppløsning, men disse navnene går jo over stokk og stein.. Og hva innebærer "IPS+"? Er det en ny super form for IPS som er bedre enn både H-IPS, S-IPS osv..?

Ellers så er det jo frisk maskinvare og snasent design på denne. Hvordan er Adreno 320? Har aldri hatt inntrykket av at disse Adreno GPU-ene fra Qualcomm har vært allverdens tidligere og lurer litt på hvordan denne legger seg i forhold til PowerVR SGX 543 MP2 osv..? Også er det jo det evige spørsmålet om denne gode maskinvaren vil bli brukt på noen fornuftig måte da? Det hjelper jo fint lite med imponerende maskinvare om programvaren og applikasjoner optimaliseres mot svakere maskinvare så det meste vil gå til spille..

Litt synd at alle slike toppmodeller nå skal være 4.6"++, det har vell noe å gjøre med at det er lettere å få inn god maskinvare og tilstrekkelig kjøling jo større telefonen er men personlig blir alt over 4.0-4.2" for stort for meg med relativt små hender og som ønsker en portabel telefon og ikke en mini nettbrett.

Lenke til kommentar

Ja, den blir sikkert en topmodell i en dag til i morgen når Samsung Galaxy Note 2 kommer ut :-)

Er en vesentlig forskjell på annonsering og når en telefon faktisk er i salg. Nå er Samsung Galaxy Note uansett et produkt som er å bli sett på som et nisjeprodukt da størrelsen er alt for stor for over 90% av markedet.

Lenke til kommentar

"skal kunne lades opp inntil 800 ganger, mot 500 ganger som ifølge LG er normalt for vanlige mobilbatterier"

Huh?

Mulig du ikke er klar over det, men batterier har faktisk ikke ubegrenset levetid...

Batterier er jo ferskvare, men er det noe hold i den påstanden om antall ladinger? Begynner batteriet å bli litt dårligere etter 800 ladinger, eller er det kaputt?

Jeg har nå telefoner som har blitt ladet godt over 500 ggr, og de holder bra fortsatt...

Lenke til kommentar

Slitasje på batteri avhenger jo av mange faktorer som varme, kulde og ikke minst hvorvidt du lader det fullstendig ut eller ikke.

Vi snakker nok 500-800 fulle sykluser, det vil si at du lader det fullstendig ut og så helt opp til 100% igjen, de færreste gjør det i dag og det sliter mye mindre på batteriet om du lader ned til 35-50% og deretter opp til 100%, ned til 35-50% for så opp til 100% igjen kontra det å la batteriet gå ned til 0% før du lader opp igjen.

Lenke til kommentar

Bare så synd at god maskinvare ikke er alt.. Og hva er greia med misvisende og villedende, for ikke å snakke om idiotiske navn på skjermpaneler til mobiltelefoner disse dager?

Det eneste som funker for å bedømme en skjerm er å ta en titt på den ;)

Ellers så ser jo spesifikasjonene imponerende ut, men jeg tror jeg skal klare meg med S3 en god stund til :)

Lenke til kommentar

Slitasje på batteri avhenger jo av mange faktorer som varme, kulde og ikke minst hvorvidt du lader det fullstendig ut eller ikke.

Vi snakker nok 500-800 fulle sykluser, det vil si at du lader det fullstendig ut og så helt opp til 100% igjen, de færreste gjør det i dag og det sliter mye mindre på batteriet om du lader ned til 35-50% og deretter opp til 100%, ned til 35-50% for så opp til 100% igjen kontra det å la batteriet gå ned til 0% før du lader opp igjen.

Tja. Nye Lithium-ion-batterier har ikke problemet med å måtte lade batteriet fullstendig ut før det lades opp igjen (memory effect, src: Wikipedia). Dette var vel heller et problem på NiCd-baserte batterier. Men for høye oppbevarings- og operasjonstemperaturer kan forkorte levetiden til batterier (fint at vi bor i kalde Norge).

Edit: Det er jo noen som putter batterier (f. eks laptop-batterier) de ikke bruke i fryseren så holdbarheten på batterier skal være best mulig. Jeg vet ikke om dette kan være skadelig for batterier dog siden temperaturen i frysern kan være ganske kjølig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Litt info

Lithium-ion is a low maintenance battery, an advantage that most other chemistries cannot claim. There is no memory and no scheduled cycling is required to prolong the battery's life. In addition, the self-discharge is less than half compared to nickel-cadmium, making lithium-ion well suited for modern fuel gauge applications. lithium-ion cells cause little harm when disposed.

Despite its overall advantages, lithium-ion has its drawbacks. It is fragile and requires a protection circuit to maintain safe operation. Built into each pack, the protection circuit limits the peak voltage of each cell during charge and prevents the cell voltage from dropping too low on discharge. In addition, the cell temperature is monitored to prevent temperature extremes. The maximum charge and discharge current on most packs are is limited to between 1C and 2C. With these precautions in place, the possibility of metallic lithium plating occurring due to overcharge is virtually eliminated.

Aging is a concern with most lithium-ion batteries and many manufacturers remain silent about this issue. Some capacity deterioration is noticeable after one year, whether the battery is in use or not. The battery frequently fails after two or three years. It should be noted that other chemistries also have age-related degenerative effects. This is especially true for nickel-metal-hydride if exposed to high ambient temperatures. At the same time, lithium-ion packs are known to have served for five years in some applications.

Manufacturers are constantly improving lithium-ion. New and enhanced chemical combinations are introduced every six months or so. With such rapid progress, it is difficult to assess how well the revised battery will age.

Storage in a cool place slows the aging process of lithium-ion (and other chemistries). Manufacturers recommend storage temperatures of 15°C (59°F). In addition, the battery should be partially charged during storage. The manufacturer recommends a 40% charge.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Tja. Nye Lithium-ion-batterier har ikke problemet med å måtte lade batteriet fullstendig ut før det lades opp igjen (memory effect, src: Wikipedia). Dette var vel heller et problem på NiCd-baserte batterier. Men for høye oppbevarings- og operasjonstemperaturer kan forkorte levetiden til batterier (fint at vi bor i kalde Norge).

Edit: Det er jo noen som putter batterier (f. eks laptop-batterier) de ikke bruke i fryseren så holdbarheten på batterier skal være best mulig. Jeg vet ikke om dette kan være skadelig for batterier dog siden temperaturen i frysern kan være ganske kjølig.

Tror du misforsto meg litt her, det jeg mente var at det faktisk sliter mer på batteriet om du lader det helt ut, og at det er bedre å lade det ut til sirkus 35-50% istedenfor å lade det hele ut da fulle sykluser vil slite batteriet ut raskere.

Jeg mente at dette dog ikke burde være et så alt for stort problem i dag da de færreste lader batteriene sine helt ut uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en 2x liggende som fortsatt har Android 2.3.4, kjøpte derfor en S3 i sommer som i følge ryktene når som helst skal få Jelly Bean, blir nok ikke flere LG på meg heller selv om HW er bra.Leste på en nettside her om dagen om en ny quadcore LTE variant av S3 som skal lanseres i Tyskland i nær framtid. USA versjonen av S3 har en dual core Snapdragon. Den europeiske S3 versjonen med LTE støtte vil få 2GB RAM som den amerikanske. Er vel stor sannsynlighet for at europeisk S3 LTE vil få samme prosessor som Optimus G.

Ser at Korea skal få en Quad Core Galaxy S3 med LTE. Men denne skal kjøre Exynos 4412 og en egen chip for å støtte LTE. Er vel mere trolig at en LTE variant i Tyskland også vil bruke denne løsningen.. desverre.

Lenke til kommentar

Tror du misforsto meg litt her, det jeg mente var at det faktisk sliter mer på batteriet om du lader det helt ut, og at det er bedre å lade det ut til sirkus 35-50% istedenfor å lade det hele ut da fulle sykluser vil slite batteriet ut raskere.

Jeg mente at dette dog ikke burde være et så alt for stort problem i dag da de færreste lader batteriene sine helt ut uansett.

Aaah. Jeg beklager. Du har selvfølgelig helt rett. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Opprett ny...