Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlege "truet" med å ta sykmelding

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Lurer bare på hvordan dere ville forholdt dere til en slik fyr?

Jeg har hatt kroniske plager de siste 5 årene på bakgrunn av yrkesdykking. Jeg er til og med operert for dette det siste året. Har vært under alle typer behandling men ingenting ser ut til å fungere. Diagnosen kalles "Kronisk Sinusitt" og er ekstremt plagsomt i lengden. (ballong inni hodet-ish)

Denne uken har vært spesielt jævlig mht plagene og i dag dro jeg til fastlege for å sykmelde meg. Min egen fastlege var ikke til stede og jeg ble henvist til en annen lege på samme legesenter jeg ikke har møtt før. Alt gikk greit da han gikk igjennom journalen min (Regner jeg med, han kunne lest diskusjon.no for alt jeg vet) og jeg fikk sykmeldingen, vedkommende var aldri vedlig intressert i meg og det virket bare som en kjedlig dag på jobben for han.

Når jeg kom ut oppdaget jeg at jeg hadde glemt kort og penger hjemme, jeg dro umiddelbart hjem for å hente dem. Jeg glemte i min hast å fortelle "sekretærene" hans det men regnet med det gikk greit. Det skal være sagt jeg har faktisk glemt å betale helt noen ganger men da går det vanligvis til inkasso som jo er noe kjipt men iallefall..

..etter en time ringte legen og fortalte meg at om jeg ikke kom å betalte umiddelbart kunne jeg se langt etter den sykmeldingen. Jeg ble ganske sjokkert og fortalte han at klart jeg skulle betale men jeg tror ikke han på noen som helst måte kan frata meg en sykmelding han allerede har skrevet ut og jeg blir ikke akkurat noe mindre syk, jeg er faktisk ikke 14 år lengre men en holden fyr i tredveårene som fint klarer å ta ansvar for mine egne handlinger. Dette ville han ikke diskutere videre og jeg hadde bare å komme å betale. Hele denne samtalen var fattet, fra begge sin side.

Når jeg prøvde å ta opp dette med sekretærene hans da jeg var innom for å betale en halvtime senere svarte de at "det får du ta opp med han selv"... noe som blir vanskelig da han IKKE er min fastlege og er opptatt HELE tiden. De ville ikke ha noe som helst med det å gjøre og det eneste jeg kunne ytre var at jeg synes det var utrolig frekt.

Hvordan ville dere gått fram i en slik sak? Det som forundrer meg mest er hvor respektløst han stilte seg i forhold til diagnosen min som faktisk er kronisk. Jeg vet ikke hvor langt jeg bør orke å ta denne saken.

Har prøvd å ringe fylkesmannen men de hadde ikke kapasistet på linjen for øyeblikket som en email dit blir iallefall første steg. Anonym poster: 896a597bfc5a9780647098be7e9cd6b6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykmeldingen hadde du jo med deg, så ...

Var det ikke framtidige han mente?

Han kunne jo ha hatt en j.. dårlig dag og lot det uprofesjonelt gå utover deg når han fikk anledningen til å 'klikke' på noe. Jeg hadde ikke gått videre med saken foruten å tatt en prat med han ved en senere anledning hvis jeg absolutt ville få sagt hva jeg mente.

Snodig måte de gjør det på er det dog syns jeg. Selv har jeg glemt å betale sikker 3-4 ganger og da sender de bare regning og gjør ingen sak utav det. (betaler alltid mine regninger, så er bare litt distre/syk når jeg går ut fra legen og det er menneskelig å ikke være 100% enkelte ganger)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

"Normal praksis å sende faktura hjem"? Man har aldri noen rett til kreditt -- stikker du av fra regningen, noe som rent faktisk ble gjort her, er tjenesteyter i sin fulle rett til å holde tilbake tjenesten (i dette tilfellet sykemelding) frem til betaling skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Normal praksis å sende faktura hjem"? Man har aldri noen rett til kreditt -- stikker du av fra regningen, noe som rent faktisk ble gjort her, er tjenesteyter i sin fulle rett til å holde tilbake tjenesten (i dette tilfellet sykemelding) frem til betaling skjer.

På ALLE legekontor jeg har vært på så har det vært normal praksis at man får tilsendt en faktura hvis man ikke betaler på stedet (gjort det flere ganger når jeg har hatt dårlig tid eller det ikke er noen i resepsjonen akkurat da). Det er ikke å stikke av fra regninga overhode, hvordan skal man klare det når de har alt av opplysninger om deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
På ALLE legekontor jeg har vært på så har det vært normal praksis at man får tilsendt en faktura hvis man ikke betaler på stedet (gjort det flere ganger når jeg har hatt dårlig tid eller det ikke er noen i resepsjonen akkurat da).

Selvfølgelig får man tilsendt en faktura hvis man ikke betaler på stedet -- betaler du ikke på stedet de fakturere deg, hvordan ellers skal de få betalt? Det betyr ikke at du har noen rett til kreditt, altså rett til å unnlate å betale på stedet. Min lege aksepterer for eksempel ikke slike løsninger.

Det er ikke å stikke av fra regninga overhode, hvordan skal man klare det når de har alt av opplysninger om deg?

Å "stikke av fra regningen" betyr å stikke av uten å betale. At de kan sende regningen i posten er irrelevant - du har fortsatt unnlatt å betale når du hadde plikt til det.

At noen leger yter kreditt ved å sende faktura betyr ikke at alle gjør det, og heller ikke at man har krav på å få det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det ofte uten noen form for problemer. Hos forskjellige fastlegekontor og andre typer leger :)

For all del - mange leger er så serviceorienterte. Men ikke alle. Og loven sier at man skal betale når kreditor krever det -- og kreditor kan kreve at du gjør opp straks.

Lenke til kommentar

Ville ikke brukt tid på å gå noe lenger med denne saken.

Men et relevant spørsmål: Jeg var hos legen for en ukes tid siden, første gang på lenge, så jeg stakk selvsagt derfra uten å betale. Jeg regner med man får en purring før ev inkasso?

Lenke til kommentar

Tjener? Maksimalt erstatningsgebyr for egen purring er 62 kr. Du skal ha rimelig greit volum på purringene dine før du begynner å tjene nok penger på purregebyrer til at det betaler for kostnadene ved purrerutiner og utsendelser og gjør opp for potensiell likviditetssvikt.

Lenke til kommentar

Det er iallefall ikke normalt at legen ringer. Det er en grunn for at man har sekretærer.

Holde tilbake sykemelding? - Mulig det bare er hos min og damens lege man får sykemelding fra legen før man går ut til sekretær og betaler - hvis man formodning ikke glemmer det. Noe som er lett hos legen av en eller annen grunn. Hos min lege er det tydeligvis så vanlig at de har nå slått opp en stor plakat på utgangsdør med "Har du husket å betale". Man 'stikker ikke ifra regning' når man glemmer det - det er ikke en bevist handling når man glemmer. Dette bør legekontor ta høyde for og være litt human - det er tross alt folk som blir behandlet og som i øyeblikket ikke trenger å være på høyde i hverken hukommelse eller form. Det siste man trenger er å få huden full pga de tror man stikker fra regningen når dette ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar

Effekten av en sykemelding inntrer når den gis til arbeidsgiver eller NAV. Legene har elektroniske rutiner for å melde fra til NAV (herunder trekke tilbake), og til arbeidsgivere finnes det telefoner.

Den fysiske sykemeldingsblanketten er rimelig verdiløs hvis legen som skrev den ut ikke vil ha noe med den å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet til TS. Sålenge du fikk sykemeldingen og gjorde opp for deg til slutt ser jeg ingen grunn til å gå videre. Kanskje legen var en tulling men jeg hadde ikke brukt tid og energi på å krangle videre om dette. Det viktigste er jo at du fikk det du hadde behov for medisinsk sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...