ea-9 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Min elendige Dv7 1080-eo tok plutselig kvelden for en liten stund siden. Skulle slå på maskinen, men det skjedde intet. Strømforsyningen leverte ikke strøm, og det luktet svidd av hele systemet. Fikk sjekket PC-en over disk hos Mamoz, og der kom de frem til at hovedkortet hadde røket, mest sannsynlig pga. problemer med strømforsyningen/adapteret (kall det hva du vil). Fikk vite at det kan være mulig å få dekket hardware-feil under den 5-årige reklamasjonsretten. Kan dette stemme? Har ved én anledning åpnet maskinen for å blåse vekk støv. Kan det ha innvirkning på om jeg får dekket skaden min under garanti? Må nesten uansett åpne maskinen for å redde det jeg har på harddisken da Deltaservice ikke tar ansvar for tapte data. Om det ikke foreligger reklamasjonsrett må jeg uansett betale 500 kr for å få den undersøkt hos Deltaservice, så det hadde vært greit å vite om det er noe vits å sende den inn. Så, hva tror dere? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Så lenge du ikke har skyld i skaden, har du 5år reklamasjonsrett og skal får reparert skaden. Om du har åpnet maskinen har du høyst sansynlig brutt alle muligheter for å få dekket den av garantien. Det at garantien er brutt trenger derimot ikke bety at du ikke skal få reparert skaden under reklamasjonsretten. Egentlig er ikke garanti verdt mer enn papiret det er skrevet på ved flere anledninger, et av salgstriksene til produsenten. Garanti er det med andre ord hver enkelt produsent som styrer. Du har nå en HP, så det er HP som bestemmer hvor lenge garantien skal vare, hva garantien dekker og vilkårene for at garantien skal være gyldig. Reklamasjonsrett derimot går under Norsk lov. Lenke til kommentar
ea-9 Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Takk for svar! Da prøver jeg på en reklamasjon. Lenke til kommentar
ea-9 Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Fikk denne hyggelige e-posten fra Deltaservice: "Hei. Hardwarefeil/softwarefeil vil ikke bli dekket av verken garanti eller reklamasjon dessverre." Dette kan da umulig stemme? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Høres ut som enten en tulling som ikke vet hva han snakker om, eller en sleiping som prøver seg. ikke godta det svaret. Lenke til kommentar
ea-9 Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Kan ikke gjøre det nei. Har svart, får se om de gir etter. Veldig irriterende at det skal være så vanskelig å få ordnet et produkt som ikke holder mål. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Merk at jeg ikke sier at skaden nødvendigvis dekkes 100% sikkert - det skal fremdeles påvises at det ikke er selvforskylt e.t.c., men at man heller ikke kan avvise reklamasjonen på den måten. Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Fikk denne hyggelige e-posten fra Deltaservice: "Hei. Hardwarefeil/softwarefeil vil ikke bli dekket av verken garanti eller reklamasjon dessverre." Dette kan da umulig stemme? Dette stemmer ikke og er praktisk talt ulovelig å si fra kundebehandlers sitt ståsted. Du har 5 års garanti ja, Norsk lov! Men.... Dersom hovedkortet er OVER 1 år, så får du ikke dekt 100% av hovedkortets verdi i gjennom garanti, pga verditap. Verditap kan ikke regnes på produkter under 1 år, dette vet jeg veldig mye om siden jeg selv har hatt problemet og Mamut måttet tatt inn hovedkort flere ganger. Snakk med din lokale databutikk, de kan garantert hjelpe deg med reglene om dette blir et problem. Eventuelt kan du anmelde de for brudd på Norske lover :-) Du har uansett krav på det samme hovedkortet eller tilsvarende. Er verdt å kommentere at dersom du har gjort noe galt med hovedkortet eller fått lynnedslag så vil det trolig ikke dekkes av garanti... Det er da innboforsikring er kjekt å ha. Endret 30. august 2012 av epos85 Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) " Du har 5 års garanti ja, Norsk lov! Men.... Dersom hovedkortet er OVER 1 år, så får du ikke dekt 100% av hovedkortets verdi i gjennom garanti, pga verditap. Verditap kan ikke regnes på produkter under 1 år." dette stemmer ikke: Man har 2 år garanti og 5 år reklamasjonsrett ! Selv leverte jeg en 3 1/2 år gamle bærbare til Elkjøp med defekte harddisk, ingen problem sa de pga 5 års reklamasjonsrett. ( uten verdi tap) og her er en annet tilfelle ( en 4 1/2 år gamle fjernsyn ) en utskrift fra philips kundeservice: Jeg prøvde nettopp å ringe deg. Jeg har fått beskjed fra våre servicepartnere Infocare om at de ikke får tak i panel til TVen din, så de får ikke reparert den. Vi vil derfor tilby deg en helt ny TV istedet. Dette er en 37 tommers TV fra våre helt nye 2012 modeller i full HD LED med smarttv funksjoner, samt mye bedre bilde enn på den forrige TVen din. Modellen heter 37PFL4007T/12 Med vennlig hilsen, Gry Svensrud Philips Kundetjeneste så dette er nok en dårlige kundeservice fra Delta sin side. Endret 31. august 2012 av p@ge Lenke til kommentar
ea-9 Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Takk for svar alle sammen! Sendte en e-post til Deltaservice der jeg understreket at jeg har 5 år reklamasjonsrett. Fikk i dag en e-post med fraktseddel, så det virket som at de tok til fornuft. Så får en bare se hva som skjer når maskinen kommer frem. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Man har så mye garanti som produsenten gir deg. Ikke mer, det er ikke noen form for lovfestet garanti. Man har derimot lovfestet 2 års reklamasjonsrett (ikke det samme som garanti), som utvides til 5 år hvis produktet forventes å vare vesentlig lengre enn 2 år. http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå