Arve28 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hvordan er overspenningsvern som er satt i sikringsboksen i forhold til slike man har løst i støpselet ( som en skjøteledning med flere kontakter på? http://www.bowe.no/Default.asp?ItemID=1930 Hva koster et overspenningsvern til å ha i sikringsskapet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Strømnettet leder svært mye elektrisk støy, små transistorer eller spiker, som ligger under overspenningsnivå. strømnett med transistorer og spiker! Tror nok dette fungerer like bra så sant du kobler det i en jordet kontakt, fordelen med å ha det i skapet er jo at det dekker hele huset. Ring elektriker så får du fort vite hva det koster. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Det du setter i skapet er jo vanligvis bare et grovvern mens det du setter i stikkontakten er et finværn Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Må man sette den i en jordet kontakt? Vi hadde nemlig en mann fra Telenor da ISDN boksen ble tatt av lynet. Han satte på et overspenningsvern så ikke boksen skulle ryke neste gang, men det var ingen jorda kontakt han brukte. Han mikkedilla litt i telefonkontakten også, men han kan vel ikke ha fått til jording inni den, vel? Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Hva er forskjellen på govvern og finvern? Fåes det ikke finvern i sikringskapet? Hvis det bare er grovvern i sikringskapet. Er det da bedre å ha en fintvern i kontakten ved PC? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Slik får man en god del informasjon (takk for nøkkelordene, Yoshy) http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-...rovvern+finvern Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Sikker på at du ikkje har det alt? E ein veldig standard del av ein strøminstalsjon. OV pleie for den del å stå der inntaket treffer veggen og ikkje i sikringskapet. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Vet at jeg ikke har dette. Har bare jordvaslingsfeil bryter. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Her fant jeg endelig svaret. Man må ha både grovvern og finvern http://it-avisen.no/art/1292722.html Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Må man sette den i en jordet kontakt? Vi hadde nemlig en mann fra Telenor da ISDN boksen ble tatt av lynet. Han satte på et overspenningsvern så ikke boksen skulle ryke neste gang, men det var ingen jorda kontakt han brukte. Han mikkedilla litt i telefonkontakten også, men han kan vel ikke ha fått til jording inni den, vel? Niks, han har ikke funnet jording i telefonkontakten, da må han ha tryllet godt Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Må man sette den i en jordet kontakt? Vi hadde nemlig en mann fra Telenor da ISDN boksen ble tatt av lynet. Han satte på et overspenningsvern så ikke boksen skulle ryke neste gang, men det var ingen jorda kontakt han brukte. Han mikkedilla litt i telefonkontakten også, men han kan vel ikke ha fått til jording inni den, vel? Niks, han har ikke funnet jording i telefonkontakten, da må han ha tryllet godt Så det overspenningsvernet er ikke verdt en dritt? Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Er ikke helt sikker på om det er nødt for å stå i jordet stikkkontakt, men dersom det er deres utstyr de skal beskytte, så er det jo også deres problem dersom det går galt.. ISDN-boksen i huset deres er Telenor sin, den skal ikke tas med dersom du flytter, og også deres ansvar og holde i orden... (graver langt inn i hjernebarken, og tror at den hjelper selv om den ikke står i jordet stikk.. men er ikke helt sikker desverre) Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Nei, for han Telenor mannen sa at jeg kunne koble til data'n og det jeg skulle ønske å beskytte, men hvis den må stå i jorda kontakt, så trur jeg at jeg skal finne en annen løsning. Boksen driter jeg i, men jeg stoler ikke på den når det gjelder data'n min... Lenke til kommentar
fredster Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Nei, for han Telenor mannen sa at jeg kunne koble til data'n og det jeg skulle ønske å beskytte, men hvis den må stå i jorda kontakt, så trur jeg at jeg skal finne en annen løsning. Boksen driter jeg i, men jeg stoler ikke på den når det gjelder data'n min... Kjøpe en UPS, så er du sikker.... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Nei, for han Telenor mannen sa at jeg kunne koble til data'n og det jeg skulle ønske å beskytte, men hvis den må stå i jorda kontakt, så trur jeg at jeg skal finne en annen løsning. Boksen driter jeg i, men jeg stoler ikke på den når det gjelder data'n min... Kjøpe en UPS, så er du sikker.... Funker UPS som overspenningsvern også? Men den trenger vel jorda kontakt den også? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Nei, for han Telenor mannen sa at jeg kunne koble til data'n og det jeg skulle ønske å beskytte, men hvis den må stå i jorda kontakt, så trur jeg at jeg skal finne en annen løsning. Boksen driter jeg i, men jeg stoler ikke på den når det gjelder data'n min... Kjøpe en UPS, så er du sikker.... Funker UPS som overspenningsvern også? Men den trenger vel jorda kontakt den også? Ja, de fleste UPS`er (jeg har sett i hvertfall) har innebygget vern, men uten god jord er enhver installasjon av overspenningsvern unødvendig ! De UPS`ene jeg solgte der jeg jobbet tidligere har innebygget overspenningsvern for 1 stk. telefon eller Ethernet linje, men jeg vet ikke om det er standard hos andre.... Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 Hva er egentlig forskjell fra 1 uttak til 4? Altså kan man ta et uttak å koble på en skjørteledning med 4 uttak? Vil dette bli det samme? Hvor mye klarer et uttak av strøm? Hva gjør en slik boks egentlig? Blir det for høy spenning så får en sikring inni boksen eller noe slikt? For jord eller ikke les her: http://www.bowe.no/Default.asp?ItemID=1929 Overspenningsvern med innebygget strømfilter som fjerner skadelig elektrisk støy fra nettet. Kan brukes på alle typer strømnett (m/uten jord) Beskytter enheter som Datautstyr, HiFi, TV og Video. Beskyttelse på 4 kontakter. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 litt off topic kanskje, men poenget med UPS er at den virker som et overspenningsvern og selv om strømmen skulle gå vil du fremdeles ha strøm nok til å kunne skru av PC'n på vanlig måte. men om du ikke bruker en jordet stikkontakt og lynet skule slå ned vil den mest sansynelig bli helt grillet siden den ikke har noe sted å lede overspenningen. den vil mest sansynelig fungere fint uten gjording også, men den vil i såfall mest sannsynelig kun fungere bare en gang, siden alt av lademekanisme og spenningsvern er blitt grillet. så når batteriet er blitt tomt kan du kaste den i søpla, for å si det sånn. uansett vil jeg anbefale en UPS til PC'n, de fleste har både grovt og fint filter (i allefall de litt dyrere UPS'ene har det) samt at du ikke mister strømmen til de tilkoblede apparatene om strømmen skulle gå. selv bruker jeg en Stediwatt 750 turbo UPS som hovedfilter og strømforsyning for hele rommet mitt og en PC star 500RAT UPS til PC'n, i tilfelle det skulle den sndre skulle gå tom for batteri (den skal jo tross alt drive hele rommet mitt). må si at det er ganske gøy innimellom når strømmen går over hele ommerådet her og jeg sitter her med lys, musikk, PC og internett. :-) har aldri hatt neon problemer verken med strømbrudd eller lynnedslag. her finner du alt du trenger å vite om UPS: http://www.repairfaq.org/filipg/LINK/F_UPS.html Lenke til kommentar
fredster Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 litt off topic kanskje, men poenget med UPS er at den virker som et overspenningsvern og selv om strømmen skulle gå vil du fremdeles ha strøm nok til å kunne skru av PC'n på vanlig måte. men om du ikke bruker en jordet stikkontakt og lynet skule slå ned vil den mest sansynelig bli helt grillet siden den ikke har noe sted å lede overspenningen. den vil mest sansynelig fungere fint uten gjording også, men den vil i såfall mest sannsynelig kun fungere bare en gang, siden alt av lademekanisme og spenningsvern er blitt grillet. så når batteriet er blitt tomt kan du kaste den i søpla, for å si det sånn. uansett vil jeg anbefale en UPS til PC'n, de fleste har både grovt og fint filter (i allefall de litt dyrere UPS'ene har det) samt at du ikke mister strømmen til de tilkoblede apparatene om strømmen skulle gå. selv bruker jeg en Stediwatt 750 turbo UPS som hovedfilter og strømforsyning for hele rommet mitt og en PC star 500RAT UPS til PC'n, i tilfelle det skulle den sndre skulle gå tom for batteri (den skal jo tross alt drive hele rommet mitt). må si at det er ganske gøy innimellom når strømmen går over hele ommerådet her og jeg sitter her med lys, musikk, PC og internett. :-) har aldri hatt neon problemer verken med strømbrudd eller lynnedslag. her finner du alt du trenger å vite om UPS:http://www.repairfaq.org/filipg/LINK/F_UPS.html Nydelig !! Enkelt og greit- NYDELIG !! Det er unektelig en form for VIP følelse som kommer over en når strømmen går i nabolaget, mens en selv sitter å surfer og koser seg som om ingenting har skjedd.... Linken var bra, og han forklarer ting på en forståelig måte for alle de som ikke er kjent med faguttrykkene (og det er ikke rent få ). Jeg har forøvrig ikke hørt om at noen har sikret hele rommet sitt i tillegg til PC`en hjemme før. En ting er i en bedrift, men privat.... snedig ! Har du koblet UPS`en rett på kursen ? 750 VA virker noe knapt for et helt rom, men det virker tydeligvis.... Er det online forresten ? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 den er koblet rett på kursen ja, men har koblet det sånn at det tyngste på rommet (har rimelig stort anlegg) blir koblet ut, da det blit "litt" for mye å belaste UPS'en med ca 3000W i tillegg til PC'n internett og lys. så når strømmen går skrur bla. subbene seg av, og de separate forsterkerene til surroundenskrur seg av slik at det kun er hovedhøyttalerene som står på. som sakt, det Fungerer, men kun ved korte strømbrudd. batterikapasiteten har jeg utvidet ved å koblet til et ekstra batteri i tillegg til det som er i UPS'en orginalt. den klarer å gi ut maks 3A (det er da automatsikringen slår ut), det er ikke all verden, men holder mer en nok til lys, PC og lav musikk. og om det skulle være for lite tar PC star UPS'en seg av PC'n om den andre skulle bli overbelastet. så totaltsett kan man si at jeg har 1250VA å gå på. :-) om det er en online UPS vet jeg ikke, men det er i allefall turbo versjonen, så jeg vil nesten tro at det er det. men det kan jeg ikke garantere. Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå