Ole12 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Vel, har i den siste tiden fått tilbake interessen for vannkjøling og overklokking. Tenkte da at jeg skulle trå til med en ny pc som kan holde noen år i fremtiden. Sitter nå med følgende speccs: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Sapphire Radeon 6870 1GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB ASUS M4A87TD EVO. Fracatal Desgin R3 Her er da pc'n jeg vuderer: http://prisguide.har...no/liste/134426 Er litt usikker på CPU'n, ser rundt at folk anbefaler i5 3570K. Bruker pc'n i utgangspunket som en hverdagspc samt spilling, og skal da overklokkes og vannkjøles. Vil gjerne at den skal holde litt også. Hovedkort, vel, har ikke så stor peiling på det heller. Grunnen til jeg valgte sabertooth er vel at den er insane sexy. Trenger ikke noe Wi-Fi, da jeg allerede har Wi-Fi adapter. Bluetooth er heller ikke noe jeg trenger på pc'n. Ikke noe jeg har savnet heller. Skjermkort, vel Geforce 670GTX er vel det "beste" på markedet til "best" pris? Kabinett, som sakt jeg har lyst å begynne med overklokking, så da er vel det kabinette det beste? NZXT swith 810 vuderte jeg, men jeg liker at kabinett er mer stilrent (Har fractal design R3, tidligere hadde jeg Lian Li) RAM, virker som det er king of the hill for øyeblikket? Resten av utstyr har jeg: OCZ Agility 3 SSD disk. Corsair AX850. Creative Titanium HD Endret 28. august 2012 av Ole12 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Tror du bør vurdere et 7970 for vannkjøling: 670 har færre fullcover-blokker 670 er begrenset av låst spenning når det overklokkes på luft, 7970 er oftest begrenset av varme/støy på luft. Med vannkjøling er ikke varme og støy et problem lenger, og 7970 vil dra fra 670. Sabertooth + vannkjøling er litt meningsløst. Kortet er designet for å få luftflyt fra CPU-kjøler og sliter med varme om det ikke får luft, du kan montere en 40mm vifte på det da... 800D har plass til en 360mm rad i toppen uten modding, på luftkjøling er det dog en stekeovn. RAM har ingenting å si på ytelsen uansett. Lenke til kommentar
Ole12 Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Hum, jeg leste at 7970 er på sitt beste når oppløsninger overstiger 1920x1080? Alt under så er 670gtx bedre? Og jeg sitter fint på 1920x1080 jeg. Når det gjelder hovedkort, så ser jeg at det ikke vil fungere optimalt med vannkjøling. Hvilket et bør jeg velge da? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746634? Synes ASUS Maximus virker litt drøyt dyre? Men kanskje de er verdt pengene? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 De fleste er enige om at 7970 matcher et 670 stock på 1920x1080, forskjellen er at mens et 7970 klarer omlag +35% økning i klokkefrekvens med vannkjøling vil et 670 toppe på omlag +25%, det er en markant forskjell her. Hovedkort har fint lite å si på ytelsen, så bare velg et som støtter det du trenger av SATA/USB/SLI/CFX/etc. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 sabertooth kortet funker fint på vannkjøling for de medfølgende viftene gjør at det blir kjølig Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 sabertooth kortet funker fint på vannkjøling for de medfølgende viftene gjør at det blir kjølig Følger det med vifter? Har fortsatt et hat mot chipsetvifter, de pleier alltid å bråke noe hinsides mye. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) fulgte med 2 vifter og med litt roting i asus aisuite så ble det skikkelig bra lite støy og greit kjøling! så asus hadde kvalitetsgreier på gang der(snakker om sabertooth z77 ikke p67 for den hadde ikke det) edit: er veldig enig om chipsetvifter, men disse kunne du styre så nøyaktig med Aisuite at det ikke var stress, bare man holdt seg under 2500rpm var de lydløse og kjølte omtrent 75% av max(ca 6000 rpm, og da hadde de et helt forjævlig hvin ) Endret 28. august 2012 av cannibalguppy Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Herrejesus, 2500rpm kan da umulig være lydløst, på tross av mini-size. Stort sett synes jeg faktisk det er penere med et "nakent" hovedkort enn et anonymt plastikkdeksel, men nå er det uansett ikke allverden av kortet som synes etter å ha montert komponenter og vannkjøling. Personlig synes jeg bla. dette Gigabyte-kortet ser pent ut mtp. fargekombinasjoner. Betraktelig bedre enn mange Asus-kort ihvertfall. NZXT Swich er bedre egnet til vannkjøling enn 800D hvis du skal inn med mer enn en 360 og ev. en 120-radiator. Skilleveggen i 800D vanskeliggjør også en del. Til tross for størrelsen er det egentlig et ganske trangt kabinett med få muligheter ift. Swich 810. Det virker som at man får mer for pengene med sistnevnte, og det er attpåtil 500kr billigere. Jeg har hatt mitt 800D i knapt et år og angrer egentlig litt på at jeg ikke kjøpte noe annet. Dog, hvis man ikke behøver mer enn en 480-rad så er det et fint kabinett, men som sagt litt lite for pengene. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Sånn for referanse: en 480mm rad er nok for 2x 7970 + 1x 2600k med vifter rundt 1500 RPM. Lenke til kommentar
Ole12 Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Noen som vet hvordan støy er i et Switch 810 kabinett? Grunnen til jeg også holder med 800D er at det er mer lukket kabinett, slik at det støyer mindre enn 810. Men jeg ser jo at folk med vannkjøling foretrekker Switch 810, må jo være en grunn til det:) Uansett, jeg håper at jeg går for sabertooth, iogmed at jeg falt for det med en gang jeg så det. På forskjellige forum så seier de at det ikke er noe problem å overclock (vannkjøle) med sabertooth Skal bare gjøre mer research, har gjort alt for mange bom kjøp når det gjelder PC. Men hva synes dere om CPU'n? Er det verdt i7 3770K, eller bør jeg heller ta i5 3570k? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå