Gavekort Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Jeg spekulerer litt på det med oljeboringen i Lofoten og nå den omdiskuterte oljesanden. Hele poenget med saken er at vi skal stoppe før vi skader miljøet enda mer, men har det noen hensikt å stoppe? Det er bare snakk om tid og regjeringsskifte før vi blir desperate nok til å utføre disse klimasyndene. Vi blir bare mer og mer desperate etter olje, så hvorfor prøver vi å stoppe det? Vil ikke pengene regjere alt? Har vi noe annet håp for å la oljen ligge i fred uten en energi-revolusjon? Endret 28. august 2012 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Kanskje litt på siden av temaet men jeg er mer forundret over at vi ikke gjør mer for å takle konsekvensene av klimaendringene. Om vi skulle få rett i at de er menneskeskapt er det da lite til ingenting som tilsier at vi kommer til å få minsket utslippene de neste årene, dermed må vi nesten regne med at konsekvensene kommer og forberede oss på disse. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Det er en av grunnene til at jeg ikke tror oljesanden eller Lofoten får være i fred, fordi vi ikke ser alvorlig på klimaendringer og konsekvensene. Men hadde vi brydd oss om det så skulle vist seg at klimakonsekvensene er gigantiske? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Jeg jobber i oljebransjen og tenker følgende rundt utsagnet ditt: - Jo lengre vi venter jo mer verdi har oljen - Forhåpentligvis, så erstatter vi energikilden før vi får rasjoneringskort igjen =) - Er alltid folk ute som er smarte, med gode ideer og har lyst på en stor pengebok, så det neste steget kommer 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Det er riktig at oljen får mer verdi desto lenger vi venter, noe som i hovedsak er grunnen til at vi vil bli mer desperate og gi etter for fristelsen. Det er derfor jeg spør om det nytter å stoppe utvinningen. Med mindre oljen blir overflødig så er det ingen måter å unnslippe boringen, men hvor sannsynlig er dette? Da prøver vi ikke lenger, da har vi bare flaks. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Vi kommer ikke til å stoppe/bremse utvinningen fordi vi har gjort oss avhengig av den. De offentlige kostnadene vil bare øke og øke for hvert år som går (byråkrati, velferd, pensjoner), derfor må vi bare "peise på". Tviler på at vi får erstattet oljen på en god måte, det er et utrolig anvendelig og energirikt produkt som naturen har brukt millioner av år på å lage. Sannsynligvis vil det på lang sikt bli effektivisering/rasjonalisering av disse ressursene, av den grunn er jeg en stor tilhenger av bl.a. toglinjeutbygging. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Tviler på erstatning av oljen? Folk tvilte på at dampmaskinen kom til å bli utskifta.... Nok sagt. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Gud bedre. Få det opp, så fort som mulig. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 (endret) – Billigere å la oljetankerne gå på grunn Mens båtene utenfor norskekysten blir større, bygger Norge ned beredskapen som skal hindre skipskatastrofer med påfølgende miljøødeleggelser. – Det vil være billigere å rydde opp etter oljeutslipp enn å ha en statlig slepebåtberedskap, hevder konsulentrapport. http://www.nrk.no/fordypning/_-billigere-a-la-oljetankerne-synke-1.11937565 Arbeidsplasser og MEGET godt oljeberedskap har vi blitt forespeilet av politikere og Statoil. Men jeg selv viste dette bare var løgn og ren propaganda. Flere hundre om ikke tusener av arbeidsplasser er blitt fjernet, og nesten intet kommet i nord. Nå raknet også oljevernberedskapen. Bare lå oljetankerne synke - vil lokalbefolkningen ha "oljefrie" strender får de rydde selv - gratis - At titusener av sjøfugl lider pinefull død, at dyreliv i sjøen, både oter, sel, fisk skalldyr lider og dør betyr inter. Profitt foran alt annet - ett kjennetegn for AP og Høyre også FRP. Endret 22. september 2014 av V?rbris Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 – Billigere å la oljetankerne gå på grunn Mens båtene utenfor norskekysten blir større, bygger Norge ned beredskapen som skal hindre skipskatastrofer med påfølgende miljøødeleggelser. – Det vil være billigere å rydde opp etter oljeutslipp enn å ha en statlig slepebåtberedskap, hevder konsulentrapport. http://www.nrk.no/fordypning/_-billigere-a-la-oljetankerne-synke-1.11937565 Arbeidsplasser og MEGET godt oljeberedskap har vi blitt forespeilet av politikere og Statoil. Men jeg selv viste dette bare var løgn og ren propaganda. Flere hundre om ikke tusener av arbeidsplasser er blitt fjernet, og nesten intet kommet i nord. Nå raknet også oljevernberedskapen. Bare lå oljetankerne synke - vil lokalbefolkningen ha "oljefrie" strender får de rydde selv - gratis - At titusener av sjøfugl lider pinefull død, at dyreliv i sjøen, både oter, sel, fisk skalldyr lider og dør betyr inter. Profitt foran alt annet - ett kjennetegn for AP og Høyre også FRP. Av og til lønner det seg å lese mer enn overskriften. Mittad, det er alltid viktig. Her har, den berømte "noen", satt i gang en utredning, for å få et svar hans/hennes overordnede ikke har. Noen er lur nok til å be om mer enn ett svar. Noen ønsker saken belyst fra flere sider. En, av flere, konsulenter blir gitt i oppdrag å vurdere kostnadene ved å rydde oppe "etterhvert". En annen til å vurdere kostnadene ved å ha tilstrekkelig beredskap til å rydde opp med en gang, over alt. Ikke overraskende er det billigere å "ta det på sparket". Jeg tror dette kalles "høring". Slike høringer er gjerne unntatt offentlighet, og med god grunn, men forgjeves. Useriøse aktører i media, får snusen i dette, setter saken på vent. De vet at resultatene lekkes, før en konklusjon finner sted (det er jo de som betaler for lekkasjen). Så krise-maksimerer bladsmørerne ihht. overordnet redaksjonell linje. Ikke ta alt for "god fisk". Lenke til kommentar
Maurits91 Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Tviler på erstatning av oljen? Folk tvilte på at dampmaskinen kom til å bli utskifta.... Nok sagt. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 – Billigere å la oljetankerne gå på grunn Mens båtene utenfor norskekysten blir større, bygger Norge ned beredskapen som skal hindre skipskatastrofer med påfølgende miljøødeleggelser. – Det vil være billigere å rydde opp etter oljeutslipp enn å ha en statlig slepebåtberedskap, hevder konsulentrapport.[...] Med forbehold da jeg ikke har lest denne konsulentrapporten: Ikke en veldig overraskende konklusjon... 1) Vi har en veldig lang kystlinje, så slepebåtberedskap vil bli veldig kostbart 2) Store skipsulykker er ganske skjeldne. 3) Bare noen veldig få tilfeller av skipsulykkene vil kunne få ett annet utfall med slepebåter i nærheten. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Tviler på erstatning av oljen? Folk tvilte på at dampmaskinen kom til å bli utskifta.... Nok sagt. Dampmaskinen ble utskifta da alternativet ble mer effektivt og således erstattet med noe bedre. Hvor stor del av vår velstand kommer fra oljen? Er det mer enn 10% så vil det svi skikkelig når den forsvinner. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Ta opp oljen mens den fortsatt er verdt noe. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Ta opp oljen mens den fortsatt er verdt noe. Veldig enig med denne, ikke minst for arbeiderne. De har ikke mye å gå til når de stenger brønnene tror jeg(Tenker da på dekkasrbeidere, riggere og annet div ikke teknisk arbeid). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå