Gå til innhold

[Løst] NY PC i gave: Macbook pro eller HP ENVY Ultrabook 4-1090

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bestille en pc i gave til lillesøster som er på ungdomskolenivå.

Her trenger jeg da litt hjelp for å velge beste løsning:

Det blir enten en Macbook pro 13,3" standard eplehuset utgave (9990,-),

eller en HP ENVY Ultrabook 4-1090

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=204937

Vedlagt ligger en linkt til beskrivelse av HP-pcn.

Merk: Lillesøster har en iPad som blir brukt masse,

og det er ikke snakk om spilling.

Bruk: Skolearbeid, foto, web og streame musikk/video.

Kommer til å montere SSD til neste år hvis det viser seg at dette behøves.

Evt ram oppgradering mot Jul, får se hvor godt den funker først.

Takk for deres synspunkter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke en Macbook Air?

Macbook Pro 13" syns jeg er et litt merkelig produkt: den gjør ingenting merkbart bedre enn Air 13" og den er dårligere på størrelse, vekt og batteri.

PS:

Du må være en knallbror når du er villig til å gi en så dyr gave til lillesøstra di :w00t:

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Macbook air har som jeg kan se ikke CD rom, og lillesøster bruker en del tid med musikk og spiller i orkester. Denne musikken får hun gjerne demo av på CD for å lytte på.

Dessuten så har jeg for meg at det er kraftigere innmat og hun kommer også til å benytte noe fotoredigering, samt at vi (meg med familie) har vurdert en slik PC/Mac til å skulle vare i 4-5år for henne.

Derfor jeg lurer på hva jeg burde tenke på og litt hjelp til å bestemme meg

Ikke knallbror... kommer ikke til å betale hele saken nei :nei:

Lenke til kommentar

Kommer hun til å bruke touchpaden mye?

Mac har en utrolig bra touchpad med tofingerscrolling, og dessuten kan du både "tappe" med fingrene, og fysisk trykke ned touchpaden så den sier klikk, for å gjøre et museklikk.

Beste touchpaden jeg har prøvd.

I tillegg er Mac temmelig solid bygget.

Jeg har ikke erfaring med de andre maskinene du vurderer, men er knallfornøyd med min 13" MacBook Pro, både hjemme og på reise.

Macen har også magnetisk strømplugg, så den ikke faller i gulvet hvis noen snubler i ledningen. Den er festet med magnet, og slipper taket i stedet for å rive ned maskinen.

Mac leveres med OSX, som etter min personlige erfaring er mer stabilt og mindre kranglete enn Windows 7.

Men andre mennesker mener av ulike grunner at Windows er bedre.

Vit at du faktisk kan installere Windows på Mac, så om du trenger Windows er det ikke noe problem.

Mac er ofte dyrere enn alternativene, men den er også mer verdt på bruktmarkedet enn andre merker, hvis dere vil selge den etter noen år.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

samsungen fyller alle kravene? mbpro har ips panel, er sprekere og har optisk drev kontra air. Air har ssd, er lettere og tynnere.

hva med en mba og en ekstern dvd brenner til noen hundrelapper? hvor ofte kommer hun til å ha bruk for optisk drev? air har høyere "status" enn pro.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for alle synspunkter. Det sier meg litt når ingen vil sette de to maskinene opp mot hverandre, altså kan jeg nesten være trygg på at den HP-Maskina jeg linker til er bare skrot :hmm:

Mannen med ljåen: Ja, hun er absolutt ei jente som benytter mus/touchpad. Ingen reser med hurtigtaster såvidt jeg har sett.

Jeg ønsker minst mulig ekstra dill i forbindelse med kjøp (optisk drev osv.) Samt at hun driver med fotografering med temmelig høyoppløste bilder, så harddiskplass ser jeg som en fordel (air utgår her på dette punktet med sin fastloddede SSD).

Innmaten på Air synes jeg også ser ut som er svakere enn på en Mbook pro, kan være jeg tar feil og derfor er det godt å ha forumet å støtte seg litt på. Jeg ser også fordelen med all Apple når man fra før av har iPad og iPhone kommer i hus senere frykter jeg.

*snufs* Noe gikk galt i oppveksten da bror er anti apple og android frelst !

Endret av N|troXx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis maskinen skal brukes til høyoppløste bilder, kan det være smart å velge MacBook Pro med Retina-skjerm. Det er en skjerm med høyere oppløsning enn vanlig MacBook Pro.

OBS:

For å gjøre Retina-Macen tynn nok, måtte de lodde fast RAM.

Så tenk nøye gjennom hvilken ytelse du vil betale for, for du kan ikke bytte den senere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Jeg ønsker minst mulig ekstra dill i forbindelse med kjøp (optisk drev osv.) Samt at hun driver med fotografering med temmelig høyoppløste bilder, så harddiskplass ser jeg som en fordel (air utgår her på dette punktet med sin fastloddede SSD). ...

Jeg ser også fordelen med all Apple når man fra før av har iPad og iPhone kommer i hus senere frykter jeg.

I og med hun da tydeligvis driver litt med bilderedigering, vil jeg på det sterkeste fraråde kjøp av laptop med dårlig oppløsning på skjermen. Det gjelder begge de nevnte maskinene, og også Macbook Air. Da ville jeg heller gått for en ny Asus UX32.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp en mac, alle fjortissjenter bloggerjenter sin drøm.

This.

Men istedenfor å kjøpe en Macbook Pro 13" ville jeg ha kjøpt en Macbook Air 13". Bedre skjerm, bedre batteri, SSD, mye mer bærbar (mindre, lettere). Om hun trenger CD-ROM er det bare å kjøpe en ekstern SuperDrive (ca. 650 kr).

Lenke til kommentar

Ekstern SuperDrive (ca. 650 kr).

:omg: Håper ikke Apple har stengt folk ute fra å bruke andre alternativer her, det hadde bare vært ondt :(

Må også presisere; MBA har høyere skjermoppløsning, men MBP har langt bedre skjerm når det kommer til det meste annet enn oppløsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstern SuperDrive (ca. 650 kr).

:omg: Håper ikke Apple har stengt folk ute fra å bruke andre alternativer her, det hadde bare vært ondt :(

Må også presisere; MBA har høyere skjermoppløsning, men MBP har langt bedre skjerm når det kommer til det meste annet enn oppløsning.

Går jo selvfølgelig ann med billigere alternativer men dette vil jo ikke være helt stilrent, også er det ikke akkurat snakk om mange hundrelappene en sparer på å kjøpe en billig USB drive.

Skjerm? Vil du utdype? Skjermoppløsning er gull verdt når det kommer til arbeid, spesielt tekstbehandling. Driver jenta med foto så er det ikke umulig å få lånt eller leid seg kalibreringsverktøy for å få "ordnet" på fargene om det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...