RamGuy Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det er klart jeg tar 2560x1440 (16:9) fremfor 1920x1200 (16:10), økt antall piksler gir deg jo større arbeidsrom selv ved 16:9 når du sammenligner oppimot 16:10 med et lavere antall piksler både i bredde og høyde. Men det blir jo en noe urettferdig og skjev sammenligning for tar du en "tilsvarende" 16:9 format skjerm opp imot en tilsvarende 16:10 format skjerm så vil jo 16:9 skjermen ha 2560x1440 oppløsning, mens 16:10 skjermen har 2560x1600 og da vil jo 16:10 skjermen i min bok være bedre i stort sett samtlige tilfeller. Men jeg er enig i at jo større oppløsningene blir, og jo større skjermene blir jo mindre reelt problem opplever jeg 16:9 kontra 16:10. Som sagt så føler jeg at en 24" 1920x1080 skjerm føles utrolig kronglete og klaustrofobisk sammenlignet med en 24" på 1920x1200 da de ekstra pikslene i høyden rett og slett gjør underverker for produktiviteten og får skjermen til å føles mye mer praktisk. 16:9 på oppløsninger under 2560x1440 og størrelser under 27" føles rett og slett for bredt iforhold til høyden. Det samme kan sies om bærbare maskiner, etter jeg gikk over til MacBook Pro med 16:10 skjerm så føles rett og slett knotete å forholde seg til 16:9 om jeg skal drive med litt ømfintlig multitasking. 2 Lenke til kommentar
christdi Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Den fysiske størrelsen på PC-skjermene vil imidlertid beholdes på samme nivå som i dag, så 21- og 24-tommere vil fortsette å dominere markedet. Det får vi da virkelig ikke håpe! Kan ikke se det gir noe mening med 4k oppløsning om ikke skjermene blir større ? Tekst må bli uleselig liten på en 21" skjerm med 4 k oppløsning. Endret 29. august 2012 av christdi Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Har du sett skjermene på nye mobiltelefoner? Teksten blir ikke uleselig liten, men mye skarpere. Samme prinsippet som Apple sin nye skjerm på MacBook Pro Retina. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Kan ikke se det gir noe mening med 4k oppløsning om ikke skjermene blir større ? Tekst må bli uleselig liten på en 21" skjerm med 4 k oppløsning. Bare om du kjører et søppelOS som ikke skalerer UI for å tilpasse seg oppløsningen. UI elementer og skrift burde man pruke ppi mens oppløsningen kan være uavhengig av dette. Feks på android så bruker man en benevnelse "density pixels" som er en nesten statisk fysisk størrelse, men som kan variere fra 0,5 til 3 faktiske piksler på skjermen, alt etter oppløsning. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Snipp... Endret 29. august 2012 av RamGuy Lenke til kommentar
christdi Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Har du sett skjermene på nye mobiltelefoner? Teksten blir ikke uleselig liten, men mye skarpere. Samme prinsippet som Apple sin nye skjerm på MacBook Pro Retina. Jeg har Galaxy S2, men syns det er håpløst a surfe med den. Ting blir mer lesbart om jeg velger å zoome inn eller større font. Men da må jeg enten scrolle mye eller se sider med tekst oppå hverandre fordi den store font størrelsen jeg velger ødlegger layouten på websiden. Et alternativ er selvfølgelig å installere ulike apper for de ulike sidene, men selv med disse syns jeg teksten blir for liten. Endret 29. august 2012 av christdi Lenke til kommentar
christdi Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Bare om du kjører et søppelOS som ikke skalerer UI for å tilpasse seg oppløsningen. I såfall må både Windows 7 og Android være søppel OS fordi jeg får problemer med dobbel tekst eller tekst som blir for stor for program menyene med font størrelsene jeg må ha for å se komfortabelt på skjermen. Endret 29. august 2012 av christdi Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Windows 7 er et søppelOS når det gjelder skalering. Når du bruker Windows egne funksjoner for å skalere skrift/elementer så skalere ikke alt homogent. Dette kan skyldes svært mye - blant annet dårlig koding av selve applikasjonene. Når det gjelder Android er problemet mest dårlige app-utviklere. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Når det gjelder Android er problemet mest dårlige app-utviklere. Jeg jobber utelukkende i "dp" når jeg designer UI for Android. Og da er 48dp ca 1 centimeter uansett hvilken oppløsning og DPI skjermen har. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Bare om du kjører et søppelOS som ikke skalerer UI for å tilpasse seg oppløsningen. I såfall må både Windows 7 og Android være søppel OS fordi jeg får problemer med dobbel tekst eller tekst som blir for stor for program menyene med font størrelsene jeg må ha for å se komfortabelt på skjermen. Du kan velge størrelse på tekst etc. på både Windows 7 og Android. På windows 7 så velger du 100 %, 125 % og 150 % zoom, men er i bunn og grunn ikke akkurat perfekt og her må du til windows 8 for å få best mulig skalering. Android (på f .eks S2) skalerer utmerket, men du må naturligvis forandre hvilken skalering du ønsker som standard i nettleseren. Gå på innstillinger så kan du velge hva salgs zoom-areal du ønsker som native. Samt hvor langt den skal zoome med et dobbelklikk etc. Det mest latterlige jeg ser, er når folk kjører på langt lavere oppløsningen enn det skjermen støtter fordi alt blir mer lesbart. Tross svær facepalm så kan jeg vel ikke forvente at alle skal kunne kontrollpanelet i windows. Lenke til kommentar
josteinr Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Når det gjelder Android er problemet mest dårlige app-utviklere. Jeg jobber utelukkende i "dp" når jeg designer UI for Android. Og da er 48dp ca 1 centimeter uansett hvilken oppløsning og DPI skjermen har. PPI, ikke DPI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå