Gå til innhold

Hva mener DU er internett, PC og programvarers største problemer?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

I dette forumet og andre tilsvarende forum så er det mange tråder om ting folk hater med internett, PC, og programvare. Syntes det kunne være intr. med en "utblåsingstråd" hvor folk kan samle opp sine meninger om de største problemene og utfordringene og så kan man se etterhvert om det er noe som går igjen.

For min del så er det:

1 -Sikkerhetstrusler. Det dukker stadig opp nye virus, trojanere, ormer, hackerangrep, malware, spyware osv og det virker håpløst å sikre seg 100% så lenge man skal bruke nettet og dets tjenester. Økt bruk av nettskyer og sosiale medier, deling på kryss og tvers, piratkopiering, linker og nedlastinger gjør det til en evig kamp. Alle ønsker vel en løsning som beskytter 100% mot alle angrep av enhver art, som aldri gir false positives, aldri har konflikter med noe noe som helst og ikke bruker ressurser i det hele tatt.

2 -Andre programmers tukling. Mange installasjoner og nedlastinger legger inn verktøylinjer, registeroptimaliseringer, antivirus, nettlesere og annet mer eller mindre grums. Mye forandrer startsiden, bytter søkemotor, forandrer filtilknytninger og i det hele tatt tukler med systemet. Her er det to sider, både det at det skjer og at programmene er laget slik at det er mulig å skje. Jeg skulle tro at det var teknisk mulig å ha et menyvalg i nettleseren hvor man kunne huke av at andre programmer ikke fikk tukle med startsider, søkemotorer, legge til verktøylinjer osv eller en tilsvarende avhuking i filtilknytningsmenyen om at andre programmer ikke fikk bytte filtilknytning. Jeg er lei av at uerfarene knytter videofiler til pdf programmet, eller at de setter bilder til å åpnes i nettleseren.

3 -Barns tukling. De fleste barn som sitter foran en pc ser ut til å trykke på alt som dukker opp. Dette etterlater pcen i et kaotisk mareritt man mister nattesøvnen av. Det burde vært et valg i f.eks operativsystemet at man ikke fikk installert noe, tuklet med noe, forandret instillinger osv med en kode slik at man fikk tilbake pcen slik den var før de lånte den. Det er programmer som gjør lignende ting, men dette bør være mulig uten å legge inn noe mer fjas.

4 -Addons. Flash er hatet av mange, men man burde tatt et veivalg med alle. Flash, shockwave, vizky, silverlight, java, osv kunne kanskje vært fjernet alle som en. Dette bør skje via en "addon removal day", med en påfølgende windowsoppdatering som fjerner alle addons man ikke har fjernet selv. Dette henger også litt sammen med punkt 2. Folk fyller maskinen med fjas, mer eller mindre frivillig, og så virker ikke nettbanken fordi java er voldtatt av et annet program.

5 -Oppdateringer. En av mine kjepphester. Har 99% dårlige erfaringer med automatiske oppdateringer. Enten kommer engelsk oppdatering først, og oppdaterer norsk versjon til engelsk, eller så installeres default valg med valg man fjernet i den opprinnelige versjonen, ellers så installeres ny versjon i tillegg til den gamle, ellers så innstalleres oppdatering i default mappe mens den opprinnelige er i egen valgt mappe, ellers så følger det med f.eks java som legges inn i tillegg til den java versjonen man har, osv osv. Jeg skulle ønske oppdateringer fjernet alle spor etter gammel versjon før ny versjon ble lagt inn med de valg man opprinnelig hadde, og i den mappa man hadde og med det språk man valgte.

6 -Bloatware. Nye maskiner må leveres enten tomme uten os, eller med os på dvd. Da kan man legge inn os med de brukerkontoer man vil, og andre ting samt slippe alt fjaset som følger med. Siste laptop jeg var borti hadde 4 Gb ledig på harddisken når alt bloatware var ferdig installert. Lite kult å starte med varsel om full harddisk. Erfarne lar prosesen gå sin gang, før de fjerner recoverypartisjonen, formaterer og legger inn win fra disk men det burde ikke være nødvendig. Gi oss tomme pcer (programvaremessig). Please!!

7 -Drivere. I samme gate som #5 men vel så viktig. Uansett om det er ny bios, ny skjermkortdriver, lyddriver, eller whatever. Man må få en ordning hvor dette går av seg selv slik at man kjører med nyeste drivere hele tiden.

8 -Fjerning av eldre hardware. Det er utrolig mye skrot som fortsatt er tilgjengelig i butikker, og man burde fjernet det aller eldste, tregeste og verste skrotet. Trenger man routere med dårlig dekning, de aller tregeste harddiskene, printere med lavest oppløsning, printere uten separate blekkpatroner, usb2 kort osv?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753693#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338785

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387802

Kan man etterhvert si at fra og med sånn og sånn dato leveres alle pcer kun med usb 3.0, alle har hdmi og dvi, og alle har minimum 4 Gb ram, alle harddisker har minimum 7200 rmp og ingen pc skal ha et støynivå over x decibel? Rett og slett innføre en minstestandard som fjerner skrotet fra markedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang 8.

Ett VELDIG stort problem med det er bedriftsmarkedet. Veldig mye gammelt henger igjen pga skreddersydde løsninger som ikke liker eller trenger nyere hardware. Det er lett for private å bytte ut sin USB 2.0 minnepenn mot en USB 3.0 minnepenn, men det er værre med f.eks ett krypterings-system forsvaret selv har utviklet som kun fungerer på en spesifikk USB 2.0 minnepenn(bare ett eksempel, tror ikke noe slikt eksisterer). For tidlig utfasing av hardware og software vil være krise for mange bedrifter.

Grunnen til at Windows XP ble supportert mange år ut over hva som egentlig var lovet var bedriftsmarkedet, ting går treig.

Det samme gjelder også 4, en "addon removal day" vil være kritisk for veldig mange bedrifter. Selv om jeg er enig i at det egentlig er en dårlig ting, så vil fjerning av det ligge veldig langt frem i tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har ikke noe info om hvor stort problem det egentlig er med gammel hardware i bedrifter. Gammel hardware bruker vel mer strøm, har lavere ytelse og har dårlig tilgjengelighet på reservedeler så defekte deler tar lengre tid å skaffe. Det hadde vært intr. å se et regnestykke på helheten om en bedrift oppgraderte hardware og software til moderne standard og tilgjengelig support. Jeg skulle anta at en modernisering ville effektivisere og øke ytelsen, samt senke vedlikeholdskostnadene.

Svært spesielle ting som krypteringsystemer krever vel sitt, men samtidig ser man it standarden hos f.eks politiet. Vet ikke hvor dyrt og komplisert det er å portere eller oppdatere spesielle systemer til moderne standard. Det er jo heller ikke betryggende at forsvaret kjører på hardware som er utdatert og iferd med å bryte sammen fordi krypteringssystemer ikke støtter moderne hardware.

Fra industrien så har man jo driftskostnader på f.eks en maskin. Dette dekker jo alt fra service til drift, og litt av poenget er jo å ha gjevne faste utgifter. Man har service for å unngå havari og produksjonstap. Før elelr siden må jo nødvendigvis gammelt it utstyr dø, så en utsettelse er aldri en løsning. Det er jo også sikkerhetsmessige sider å ihvertfall ha ny software, og man faset jo ut IE6.0 i sin tid.

Addon removal day er mer ment som en tilpasning av programvare og teknologi slik at behovet for addons forsvinner. Flash er bl.a under sterkt press, og vil sannsynligvis forsvinne om man vil eller ei. Hvis flash og addons er så stort problem hos de private, så bør jo det samme gjelde bedrifter og en utfasing mot en endelig fjerning fra en gitt dato burde sånn sett gitt en gevinst med tanke på driftssikkerhet og vedlikehold.

Det blir også meningsløst å fjerne flash støtte om det er et absolutt behov for å ha det i industrien.

I det store og hele så handler det om å ta noen grep snarest mulig fremfor å vingle mellom ja eller nei til flash og andre addons. F.eks med inførselen av nye os hos både apple og microsoft, og de allerede har tatt grep så det holder på andre ting så kunne de like gjerne kuttet addons om de mente noe med det.

Ut over det så ser jeg selvsagt problemet med mye rart i industrien.

Lenke til kommentar

Er ikke alltid ny software og hardware gjør jobben raskere og bedre. Jeg har vært med å driftet en server som er fra før 2000, programvaren som kjører på den er enda eldre.

Men, den fungerte alltid akkurat slik den skulle. Er ikke slik at ett oppgradert system automatisk gir økt effektivisering og økt ytelse. Ja, på pc`n din gjør det nok det, på server-farmen på jobb gjør det ikke det.

En utsettelse kan fort være en slags løsning, i stedet for å f.eks bruke USB1, så USB2, så USB3 osv, kan man hoppe rett fra USB1 til USB5 og dermed kuttet kostnaden til 3 oppgraderinger. Dette gjør at man kan spare veldig, veldig mye penger. Jeg har bakgrunn fra Forsvaret, og der gikk det MYE jobb og penger i f.eks oppgradering av OS. Om man skulle oppgradert fra XP til Vista så til Windows 7 i stedet for direkte fra XP til Windows 7 ville man antagelig nesten doblet utgiftene. Det du ser på som "utdatert og i ferd med å ryke" er hva jeg ser på som gjennomtestet, stabilt og sikkert, i en del tilfeller.

Mulig det bare er meg, men jeg har sett veldig mange skreddersydde løsninger som byr på problemer mtp. utfasing av software og hardware. Å holde på gammel software og hardware lengst mulig kan i mange tilfeller være mer økonomisk enn å hoppe på første og beste oppgradering.

Samtidig må man jo se på periferi-utstyr.

Hvorfor skal industri-maskiner(tenker da ikke på datamaskiner) bli oppdatert til å kommunisere med USB3 i stedet for seriell, bare for å bli kvitt gammel teknologi?

Forresten, krypteringseksempelet var bare ett eksempel, kjenner ikke til noe slikt.

Før eller siden dør en del standarder, en del får leve "evig". Ser ikke poenget med å fremtvinge nye standarder for enhver pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder #5, så kjører veldig mange bedrifter egen WSUS server for windows oppdateringer (erstatning for Windows Update), hvor man har mye større påvirkning på når, hvordan og hvilke oppdateringer som sendes ut. Det samme vil nok gjelde #4, ved at en slik addon-removal (ihvertfall på windows) nok vil kjøre via Windows Update (slik det allerede gjøres på malvare-removal via WU).

Lenke til kommentar

Ang 8.

Ett VELDIG stort problem med det er bedriftsmarkedet. Veldig mye gammelt henger igjen pga skreddersydde løsninger som ikke liker eller trenger nyere hardware. Det er lett for private å bytte ut sin USB 2.0 minnepenn mot en USB 3.0 minnepenn, men det er værre med f.eks ett krypterings-system forsvaret selv har utviklet som kun fungerer på en spesifikk USB 2.0 minnepenn(bare ett eksempel, tror ikke noe slikt eksisterer). For tidlig utfasing av hardware og software vil være krise for mange bedrifter.

Grunnen til at Windows XP ble supportert mange år ut over hva som egentlig var lovet var bedriftsmarkedet, ting går treig.

Det samme gjelder også 4, en "addon removal day" vil være kritisk for veldig mange bedrifter. Selv om jeg er enig i at det egentlig er en dårlig ting, så vil fjerning av det ligge veldig langt frem i tid.

Windows XP er cutting edge, hva med IE 6, ja jeg fikk besjed om å verifisere at en webapplikasjon vi laget for en kunde virket i IE6 som var deres standard.

Dette var litt vanskelig, da ingen pcer kjørte IE6 og det var kronglete å få instalert på nyere pcer.

Det reddet den gamle win 2000 server filserveren fra 1998 som sto å ventet på el-retur, den har fått et nytt liv som IE6 test platform.

Den rollen beholder den til riksantikvaren tar den:)

Når det gjelder dB krav er det litt urimelig, kvasse 1U servere med 4 cpuer og ultrabooks med seriøse skjermkort vil bråke når de kjører for fult.

kontor pc i en fractal design boks med god cpu kjøler er stille.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra industrien så har man jo driftskostnader på f.eks en maskin. Dette dekker jo alt fra service til drift, og litt av poenget er jo å ha gjevne faste utgifter. Man har service for å unngå havari og produksjonstap. Før elelr siden må jo nødvendigvis gammelt it utstyr dø, så en utsettelse er aldri en løsning. Det er jo også sikkerhetsmessige sider å ihvertfall ha ny software, og man faset jo ut IE6.0 i sin tid.

Er veldig mye rart ute i verden, når jeg gikk på nth for 15 år siden hadde de en maskin som brukte 8" disketter.

Det var en del av en rønken spektografi maskin til over en 1M, De hadde bestilt en oppgradering av den innebygde cpm maskinen med en pc, trolig 486 med et spesielt isa kort for å styre den 1M maskinen.

Selvsagt finnes det saker og ting som koster litt mer en 1M, http://www.bjarnesoljeside.com/statfjord%20C.htm

Veldig gøy å lage en dag nedetid her, hvor mange dager før jens ringer deg :)

Det finnes systemer der Obama ringer deg.

Lenke til kommentar

Savner det at offentlige OG private tjenesteytere kan ta i mot dokumenter i formater som tross alt er iso sertifisert.. noe MS sine ikke er om jeg ikke husker helt feil...

og at de har som krav til sine programleverandører at det skal være mulig bruke dette når man kjøper systemer i fra dem...

kan hende jeg er svært utdatert men kan ikke erindre at andre enn open document har fått iso standarisering. hadde vært deilig å fått vite ,OM jeg tok feil på dette ;)

Lenke til kommentar

At mange jobber for tekniske løsninger på sosiale problemer. At mange jobber for juridiske løsninger på sosiale problemer. At mange jobber for juridiske løsninger på tekniske problemer.

At mange ikke vet at Internett er helt Texas, blir overrasket og opprørt når de oppdager at Internett er helt Texas og deretter prøver å endre Internett til å ikke være helt Texas lengre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er blandt dem som gjerne skulle unngått texasnett, bl.a ved å fjernet sikkerhetstrusler fra nettet, fjernet muligheten til å opprette falske profiler osv. Oppdateringsmessig så vet jeg egentlig ikke om det er så store forskjelller. Som sagt, jeg VET ikke. Har inntrykk av at siden windows er relativt åpent og at folk etter mange års bruk kjenner til hvilke mapper som havner hvor og derfor lettere ser grumset som ligger igjen etter avinstalleringer. Kanskje erfarne windows brukere er mer paranoide når de ser hvordan versjon for versjon av firefox avinstalleres om man avinstallerer etter å ha oppdatert noen ganger. Kanskje windows brukere er lettere å irritere om de ser en AVG mappe for hvert år det er "oppdatert" hvor forrige versjon ser ut til å ligge nærmest urørt i forrige års mappe. Kanskje windowsbrukere er vant med å bruke like mye tid på å fjerne grums og rester som de bruker på å bruke maskinen.

Lenke til kommentar

Mitt største irritasjonemoment er ting som for meg virker så logiske og åpenbare at jeg ikke kan fatte at det ikke er der. Som f.eks automatisk gjenkjennelse av hvilke lydporter jeg bruker og å la meg med to klikk bytte mellom lyd i headsettet eller høyttalere. Med automatisk bytte mellom surround i høyttalerne og stereo i headsettet. Eller det at innholdsleverandører som sitter på enorme bibliotek av bl.a gamle spill fra konsollenes tidlige morgen ikke legger disse ut for salg på nettet. Hvor mange SNES-spill kan man laste ned i minuttet? Svaret er enormt mange og det ser ikke ut til at noen der ute engang har tenkt tanken på at disse fremdeles kan selges med profitt. Noe av det samme gjelder tv-serier, musikk og film. Veldig mange av disse later til å ha en slags tro på at forbrukerne ikke bryr seg om hvordan de får tak i innholdet, men kun om innholdet i seg selv. Et slående argument for det motsatte er jo nettopp musikkbransjens stadig dalende CD-salg. Om forbrukerne kun hadde brydd seg om innholdet fremfor hvordan de får tak i det hadde det vel ikke vært noen som lastet ned musikk. Og hvorfor i huleste er det reklamefilmer og advarsler mot piratkopiering på Blu-Rayen jeg kjøpte i butikken? Det er jo helt latterlig. Jeg har jo kjøpt den allerede. Og så kommer vi til nettverksleverandører i Norge (jeg ser på deg Telenor) som ikke vil bygge ut fiber "fordi Ola Nordmann er fornøyd med kobberledninger". Men hva med når Ola Nordmann ikke lenger er fornøyd? Og hva skjedde med å legge til rette for videre utvikling? Det å tviholde på kobberledningene virker så sinnsykt dust at jeg blir helt matt.

Det var en del tekst uten avsnitt, men det er sånn hjernen min hoper seg opp rundt seg selv når noen kommer inn på dette temaet. Det er så mange ting som virker baklengs og ulogisk at alt bare går rundt oppi der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Oppdateringsmessig så vet jeg egentlig ikke om det er så store forskjelller. Som sagt, jeg VET ikke.

Jeg kan gå gjennom listen og fortelle hvordan min Linux-distro løser dette.

1 -Sikkerhetstrusler. Det dukker stadig opp nye virus, trojanere, ormer, hackerangrep, malware, spyware osv og det virker håpløst å sikre seg 100% så lenge man skal bruke nettet og dets tjenester. Økt bruk av nettskyer og sosiale medier, deling på kryss og tvers, piratkopiering, linker og nedlastinger gjør det til en evig kamp. Alle ønsker vel en løsning som beskytter 100% mot alle angrep av enhver art, som aldri gir false positives, aldri har konflikter med noe noe som helst og ikke bruker ressurser i det hele tatt.

Virus er ikke et problem da brukerkontoen ikke har skrivetilgang til programfilene på maskinen. Det betyr at dersom du kjører et virus har ikke det mulighet til å spre seg til andre programmer på maskinen og heller ikke påvirke de andre brukeren på maskinen. Systemet åpner heller ikke for flere utgående nettverkstjenester enn nødvendig som gjør at Blaster-situasjoner ikke dukker opp. Andre typer malware er mulig å få, men siden 100% av programfiler lastes ned og installeres fra kilder du stoler på er ikke det et problem.

2 -Andre programmers tukling. Mange installasjoner og nedlastinger legger inn verktøylinjer, registeroptimaliseringer, antivirus, nettlesere og annet mer eller mindre grums. Mye forandrer startsiden, bytter søkemotor, forandrer filtilknytninger og i det hele tatt tukler med systemet. Her er det to sider, både det at det skjer og at programmene er laget slik at det er mulig å skje. Jeg skulle tro at det var teknisk mulig å ha et menyvalg i nettleseren hvor man kunne huke av at andre programmer ikke fikk tukle med startsider, søkemotorer, legge til verktøylinjer osv eller en tilsvarende avhuking i filtilknytningsmenyen om at andre programmer ikke fikk bytte filtilknytning. Jeg er lei av at uerfarene knytter videofiler til pdf programmet, eller at de setter bilder til å åpnes i nettleseren.

Linux-distroer leveres med et pakkesystem som automatisk håndterer avhengigheter hvor alle pakkene er levert av samme leverandør. Det betyr at når du bruker Ubuntu og installerer f.eks Firefox laster du ikke Mozilla sin versjon av Firefox, du laster ned Canonical sin versjon. Alle pakker du installerer er med andre ord gjennomgått og satt sammen av Canonical selv, og de vet for det første nøyaktig hva endringene de utfører vil gjøre og for det andre har de ingen interesse av å gi deg en dårlig opplevelse av operativsystemet sitt, så de legger selvsagt ikke inn noe i en pakke som negativt påvirker en annen pakke. Enkelt og greit, alle pakker kommer fra samme leverandør som gjør at de ikke tukler med hverandre på en negativ måte.

3 -Barns tukling. De fleste barn som sitter foran en pc ser ut til å trykke på alt som dukker opp. Dette etterlater pcen i et kaotisk mareritt man mister nattesøvnen av. Det burde vært et valg i f.eks operativsystemet at man ikke fikk installert noe, tuklet med noe, forandret instillinger osv med en kode slik at man fikk tilbake pcen slik den var før de lånte den. Det er programmer som gjør lignende ting, men dette bør være mulig uten å legge inn noe mer fjas.

Brukerkontoer er veldig enkelt å legge til og separerer helt skrivebordsopplevelsen for de forskjellige brukerne. Alle programinstillinger er individuelle for brukerne på systemet. Brukerkontoene har også ikke tilgang til å installere nye applikasjoner, endre systemkonfigurasjoner eller endre andre brukeres innstillinger. Å "resette" alle innstillinger for en bruker 100% tar et par sekunder og dersom du er redd for at brukeren skal laste ned slemme binærfiler fra Internett er det bare å montére brukerens hjemmekatalog med et "no execute"-flagg.

4 -Addons. Flash er hatet av mange, men man burde tatt et veivalg med alle. Flash, shockwave, vizky, silverlight, java, osv kunne kanskje vært fjernet alle som en. Dette bør skje via en "addon removal day", med en påfølgende windowsoppdatering som fjerner alle addons man ikke har fjernet selv. Dette henger også litt sammen med punkt 2. Folk fyller maskinen med fjas, mer eller mindre frivillig, og så virker ikke nettbanken fordi java er voldtatt av et annet program.

Jeg har personlig ingen plugins i nettleserne jeg bruker 99% av tiden. Jeg har én nettleser konfigurert med Flash for Youtube og slikt som jeg starter når jeg trenger det. Problemet med "fylling av maskin med fjas" er ikke et problem når du bruker et system med pakkebehandler.

5 -Oppdateringer. En av mine kjepphester. Har 99% dårlige erfaringer med automatiske oppdateringer. Enten kommer engelsk oppdatering først, og oppdaterer norsk versjon til engelsk, eller så installeres default valg med valg man fjernet i den opprinnelige versjonen, ellers så installeres ny versjon i tillegg til den gamle, ellers så innstalleres oppdatering i default mappe mens den opprinnelige er i egen valgt mappe, ellers så følger det med f.eks java som legges inn i tillegg til den java versjonen man har, osv osv. Jeg skulle ønske oppdateringer fjernet alle spor etter gammel versjon før ny versjon ble lagt inn med de valg man opprinnelig hadde, og i den mappa man hadde og med det språk man valgte.

Dette er punktet hvor Linux skinner lysest. Alt av programmer på maskinen installeres, oppdateres og avinstalleres gjennom pakkebehandleren. Alle pakker inkludert oppdateringer pakkes av distribusjonsleverandøren. Hver pakke blir kryptografisk signert av pakkebehandleren slik at systemet verifiserer at pakken kommer fra leverandøren og ikke en man-in-the-middle eller en annen type angrep for å få inn malware på systemet. En pakke for mitt system (DEB) er en komprimert fil med en pakkebeskrivelse (versjon og slikt), en komprimert fil med filer i en mappestruktur og et script for å konfigurere og installere pakken og et script for å avinstallere pakken. Binærfilene er kompilert av Canonical, mappestrukturen er organisert av Canonical og scriptene er skrevet av Canonical. Hver pakke har et navn og et versjonsnummer og siden pakkesystemet kjenner til hver eneste pakke installert på systemet blir automatisk gammel versjon av en pakke fjernet når en ny installeres. Språk blir håndtert i egne språkfiler som finnes i pakken samt basert på operativsystemets språksystem. Det betyr at dersom bruker1 setter sitt språk til spansk vises alle applikasjoner på spansk mens dersom bruker1 setter sitt språk til tysk vises alle applikasjoner for han på tysk uten at noe ekstra må installeres eller at flere versjoner må installeres i parallell eller at den ene personens innstillinger påvirker de andre på systemet. Pakkebehandleren tar våre på avinstalleringsscriptet til alle pakker som er installert og ved dermed nøyaktig hvordan hver eneste rest av applikasjonen skal fjernes fra systemet. Og pakkesystemet fungerer!

6 -Bloatware. Nye maskiner må leveres enten tomme uten os, eller med os på dvd. Da kan man legge inn os med de brukerkontoer man vil, og andre ting samt slippe alt fjaset som følger med. Siste laptop jeg var borti hadde 4 Gb ledig på harddisken når alt bloatware var ferdig installert. Lite kult å starte med varsel om full harddisk. Erfarne lar prosesen gå sin gang, før de fjerner recoverypartisjonen, formaterer og legger inn win fra disk men det burde ikke være nødvendig. Gi oss tomme pcer (programvaremessig). Please!!

Det er ingen problemer å finne "tomme" distroer eller reduserte versjoner av større Linux-distroer.

7 -Drivere. I samme gate som #5 men vel så viktig. Uansett om det er ny bios, ny skjermkortdriver, lyddriver, eller whatever. Man må få en ordning hvor dette går av seg selv slik at man kjører med nyeste drivere hele tiden.

Dette går helt av seg selv under Linux.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang 8.

Den kan jeg skrive under på. Solgte selv en sliten maskin til en bruker, fordi min maskin støttet ISA og VESA-bus, som de var helt avhengig av. Utstyret de hadde fungerte kun med noen skjermkort og brukte selv ISA-bus. Det var på det tidspunktet helt umulig å finne nytt utstyr med disse tilkoblingene, og det var ingen som oppdaterte software til å bruke på nyere utstyr.

Skreddersydd løsning, og utvikling stoppet av 3 grunner, ikke tilsvarende/kompatibel HW til nyere plattform, skreddersydd løsning med svært mangelfull dokumentasjon og kommentering i koden, og utvikleren ikke å få tak i lengre.

Kostet visstnok en formue å få skrevet tilsvarende programvare av nye programmere. Det var veldig spesifikk bruk som forkastet fordeling av kostnadene på flere brukere. Det ble derfor utsatt på ubegrenset tid. Hva de gjør nå, vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Lakus, jeg har samme problem med mitt lydoppset. Det er sykt irriterende at det ikke finest en enkel liten fix for det problemet. Jeg vet at jeg kan gå inn på lydoppsettet og bytte der hver gang, eller gå inn på driveren til lydkortet og bytte om der, men det hadde vært nok så koseligt å kunne hatt noe som gjorde det med et enkelt tastetrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...