aluxez Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Altså, rentene på BSU er ikke SÅ bra, det som gjør det hele lukrativt er skattefradraget. Siden du ikke får skattefradrag fra BSU 2 så mener jeg det er bedre å sette pengene inn på vanlig høyrentekonto evt. aksjer eller noe sånt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Altså, rentene på BSU er ikke SÅ bra, det som gjør det hele lukrativt er skattefradraget. Siden du ikke får skattefradrag fra BSU 2 så mener jeg det er bedre å sette pengene inn på vanlig høyrentekonto evt. aksjer eller noe sånt. Vanlig høyrentekonto har i de aller fleste banker dårligere rente enn BSU, hadde det ikke vært slik hadde ikke BSU 2 vært tema en gang. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Om jeg husker riktig, var det ca 6.6% rente på BSU-kontoen til Nordea. De nevnte at rentene til DNB var på rundt 6%. Nå vet jeg ikke hva høyrentekontoer har, men... Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Altså, rentene på BSU er ikke SÅ bra, det som gjør det hele lukrativt er skattefradraget. Siden du ikke får skattefradrag fra BSU 2 så mener jeg det er bedre å sette pengene inn på vanlig høyrentekonto evt. aksjer eller noe sånt. Vanlig høyrentekonto har i de aller fleste banker dårligere rente enn BSU, hadde det ikke vært slik hadde ikke BSU 2 vært tema en gang. BSU har litt høyere selvsagt, men etter min mening er det likevel ikke verdt det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 BSU har litt høyere selvsagt, men etter min mening er det likevel ikke verdt det. Verdt det? Hva er risikoen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Man binder pengene. Det er den eneste ulempen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Man binder pengene. Det er den eneste ulempen. Selvsagt, tenkte ikke på det da jeg ikke ser på det som en ulempe da. For noen er det vel også en fordel da det motiverer for sparing i større grad enn en vanlig høyrentekonto der du har flere uttak i året. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Man binder pengene. Det er den eneste ulempen. på en bsu2? Dette er vel kun sant om man ikke har boliglån, for trenger man så desperat bsu pengene kan man jo bare gå via boliglånet.... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Sitter med boliglån med 3,4% rente og bsu med 4,45% rente, så definitivt smart å ha en bsu-konto før man låner til hus. Hvis alt går dritt kan man bruke bsu-kontoen for å betale avdragene, så man får frigjort penger til andre ting. I mellomtiden får man 1,05% rente på f.eks 170k som blir 1280kr etter skatt. Hvis jeg hadde penger tilgjengelig etter at BSU-en var fyllt opp og var ute etter lite risiko, så hadde jeg puttet pengene i et norsk obligasjonsfond. Der får man typisk 5-7% rente. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Hvis jeg hadde penger tilgjengelig etter at BSU-en var fyllt opp og var ute etter lite risiko, så hadde jeg puttet pengene i et norsk obligasjonsfond. Der får man typisk 5-7% rente. Eller kan gå i 0 eller tape.... 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Hvis jeg hadde penger tilgjengelig etter at BSU-en var fyllt opp og var ute etter lite risiko, så hadde jeg puttet pengene i et norsk obligasjonsfond. Der får man typisk 5-7% rente. Eller kan gå i 0 eller tape.... Helt klart mulig, men bedre enn aksjefond. Ett typiske norske obligasjonsfond hadde 8,8% avkastning i 2008, mens hovedindeksen på oslo børs gikk fra rundt 500 til 200. Det er viktig å få med seg at de finnes få risikofrie investeringer. Det er jo risiko å kjøpe bolig for 100% lånte penger også. F.eks hvis du mister jobben, markedet begynner å falle, renten går opp og ender opp med tvangssalg. Normalt skal jo Norges Bank sette ned styringsrenta i slike situasjoner, men det hjelper lite når norske banker får finansieringen sin fra andre kilder, som i krisesituasjoner gjerne blir dyrere. Det kan jo hende de begynner å trykke penger, men det har vel ikke skjedd så langt i Norge. (De driver på med det i USA) Kanskje usannsynlig at du mister jobben og markedet går ned samtidig? Egentlig ikke, ettersom det bl.a. er den lave arbeidsløsheten som presser husprisene oppover. I 2008 var vi på vei mot en resesjon med lavere oljepris, mindre investeringer osv, men markedet ble pumpet opp igjen av at USA begynte å trykke penger. EU ser ut som de skal til å sette i gang med å trykke penger de også, så for meg lyser det store blinkende røde varsellys av hele greia. Endret 16. september 2012 av blackbrrd 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå