Gjest Slettet+56132 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Det virker som at tregheten ligger hos deg kjære baker brun. Jeg nevnte ulempene med BSU, som var følgende; BSU er noe dritt. De pengene blir begrenset til boligkjøp i Norge. Dersom pengene blir benyttet til noe annet, vil du få en skattesmell. Det er også en sperre slik at du kan ikke overføre ubegrenset til BSU konto. Her kan du se at det finnes 3 ulemper. Og det er ingen rom for at du eventuelt skulle ombestemme deg, uten å få skattesmell. Men denne ulempen alene er ikke nok til å si at BSU er noe dritt, men sammen med de andre ulempene så er BSU noe dritt i sin helhet. Den eneste fordelen er at du får 30.000 skattefrie kroner ifølge et innlegg, og hva er det fordelt på 8 år? En ting til, det spiller ingen rolle hva du finansierer banklånet med, det er de samme vilkår om du finansierer med BSU eller med Startlån. Startlån er en ekspressrute, med gode lånevilkår fra kommunen. BSU er en omvei som vil vare opp til 8år, og du får 30.000 kroner for å gå denne veien fordelt på 8år. Dersom noen skal begynne å gnåle om rente, så kan du ha en høyrentekonto hos Bluestep finans. Jeg er enig at det er ikke dumt å bruke BSU for å nedbetale på et allerede boliglån, men jeg styrer unna den veien for usle 30.000kr fordelt på 8år. Nå må dere gi dere, det finnes andre alternativer enn det som står opplyst i studieboken. Ikke vær sånn A4, selv om dere er en fattig student eller noe tilsvarende som synes 30.000kr er mye fordelt på 8år. Edit: oppdatering. Endret 29. august 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Igjen, startlån utelukker ikke BSU. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Igjen, startlån utelukker ikke BSU. Heller ikke sagt det, men dersom det finnes et bedre alternativ enn BSU, forsøk det alternativet. Får du avslag, forsøk BSU. Dersom 30.000kr fordelt på 8år er ekstremt mye penger for deg, så benytt det som en del av nedbetalingen av et allerede etablert boliglån. Sånn, ferdig vare Edit: Henger meg oppi det plusse tullet. Autopluss - alle har vunnet en pluss! (Vennligst ikke gi meg ryktepoeng). Endret 29. august 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Okei, så argumentet ditt for at BSU suger er egentlig bare at 30 000 kroner ikke er særlig mye penger? Vel, dersom du kan presentere et regnestykke på hvordan du ved passiv investering kan garantere en høyere gevinst ved 20 000 i årlig sparing i 8 år (kun 10 000 siste året) enn i BSU, så kan jeg si meg enig. Om du har mere penger å bruke, invester resten en annen plass. Men ingenting gir bedre relativ avkastning (uten å ta helt enorm risiko). 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Argument for at BSU er noe dritt er opplyst i dette innlegget; BSU er noe dritt. De pengene blir begrenset til boligkjøp i Norge. Dersom pengene blir benyttet til noe annet, vil du få en skattesmell. Det er også en sperre slik at du kan ikke overføre ubegrenset til BSU konto. Jeg gjenforteller meningen med innlegget; # Pengene er bundet til boligkjøp i Norge. # Det er satt en begrensning på hva du kan overføre til konto i året med skattefradrag. # Dersom du ombestemmer deg på hva du bruker pengene til, blir du straffet med skattesmell. # Aldersbegrensning på BSU, ulempe for de som begynner seint. # Du sparer bare 30.000kr etter 8år. Med disse 5 punktene, kan jeg etter en helhetsvurdering si at BSU er noe dritt i forhold til Husbankens startlån. Med startlån fra Husbanken er det bare aldersbegrensning som er en ulempe. Dersom du velger å trekke deg, så er det bare å melde i fra, og du blir ikke straffet. Dersom du sparer penger hos bluestep finans, kan du få 5,4% rente etter 7år. Kilde; http://www.bluestep.no/Spare.aspx Det å ta startlån hos Husbanken er ikke en enorm risiko. Edit: Jeg kan dra den enda lengre ved å involvere klasseforskjell. Endret 29. august 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Klasseforskjell? Hæ? 100% belåning av et investeringsobjekt innebærer stor risiko, jo. Ellers gir ingenting av det du sier mening, som vanlig. Husbanklån og BSU er ikke alternativer til hverandre. BSU som eneste finansiering er åpenbart ikke noe særlig, men tråden handler om investering, ikke om hvordan å finansiere kjøp av bolig. Som investeringsobjekt er BSU uovertruffent, det finnes ingen investeringer med liten til ingen risiko som gir like god avkastning, verken gjennomsnittlig eller garantert. Så om poenget ditt er at det å vente med å kjøpe bolig til man har fylt opp BSU-kontoen sin er en dårlig ide, så har du forsåvidt helt rett i det. Men det var ikke det du sa, og det er fullstendig irrelevant for tråden. Dersom du sparer i BSU får du mye, mye høyere avkastning enn 5,4% gjennomsnittlig årlig rente, så hvorfor du kommer drassende med bluestep skjønner ikke jeg. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Gidder ikke å bruke tid på semantikk diskusjon. Jeg trekker meg. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 # Pengene er bundet til boligkjøp i Norge. So what? # Det er satt en begrensning på hva du kan overføre til konto i året med skattefradrag. Ja resten av pengene kan man bruke til å spare på en annen måte, så da er vi tilbake til "so what?" # Dersom du ombestemmer deg på hva du bruker pengene til, blir du straffet med skattesmell. So what? Du mister penger som blir gitt til deg gratis, med andre ord har du ikke tapt noe og heller ikke blitt straffet. Du er nok forvirret av betydningene av belønning og straff. # Aldersbegrensning på BSU, ulempe for de som begynner seint. Aldersbegrensning en ulempe? Ja for de som ikke kan få BSU er det en ulempe, men det taler ikke imot BSU for de som kan få det. Er litt som å si jeg vil ikke ha sjokolade fordi jeg ikke får. Kan du følge meg? # Du sparer bare 30.000kr etter 8år. 30k i skattefrie kroner i avkastning. I tilleg får man renter og det man faktisk har spart. Som Herr Brun sa, er det ett problem for deg at du faktisk får 30k i tillegg til renter og det du sparer? På 10 år får man faktisk skattefrie penger verdt 1,5 års sparing ikke medregnet renter. Og dette mener du taler mot at man ikke skal ta de pengene? Du sa tidligere at du ikke ville ha fordi du ikke fikk (aldersbegrensing), og nå vil du ikke ha fordi du får? Denne diskusjonen handler ikke om semantik. Den handler heller ei om hvordan skaffe bolig. Den handler om å finne ut hvor man skal plassere pengene på en sikker måte. BSU er en særdeles sikker måte å spare på. Du er sikret gode avkastningen. Og hvis du ikke vil invistere å bolig er det eneste du må ut med skattepengene du fikk. Alternativet er fond som har høyre risiko og en liten mulighet til å gi høyere avkastning. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Altså, jeg ville kunne satt inn penger på BSU hvis det gjorte at du slapp skatt. Hvis du f.eks holder deg under fribeløpet hvert år. ville jeg ventet med å bruke BSU til du begynte å jobbe skikkelig. Det finnes BSU 2 dersom man ikke betaler skatt. Ville du heller ventet fremfor BSU 2? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Har nylig snakket med banken min, så kan komme med litt info ang. bruk av BSU-penger. De er ikke "fastlåste" til leilighetsskjøp. Ganske enkelt, om du kjøper deg en leilighet, og ikke har rørt BSU-pengene, gjør det ingenting. Og BSU-en kan du har til året du fyller 34. (men da slutter gevinsten ellerno). Om du kjøper en leilighet i Januar, og ikke har brukt BSU-pengene, så kan du bruke de f.eks på høsten ved å kjøpe deg en flat-TV. Det er irrelevant hvor pengene kommer fra, så lenge BSU-pengene du bruker, ikke overskrider pengene du har brukt på leilighet/hus det samme året. Så kort fortalt. BSU er definitivt verdt det. Uten tvil. 2 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det stemmer vel fint med det jeg nettop leste i ett annet forum. Så lenge du har tenkt å skaffe bolig kan pengene fritt "overføres" til boliglånet når du vil. Og når det gjelder å betale de inn i boliglånet gjelder følgende prinsipper (sakset fra samme forum). Prinsipp 1: Dersom innskuddsrenten er høyere enn lånerenten skal du ikke betale ned noe. Prinsipp 2: Dersom man skal betale ned et lån, så betal først ned lånet med høyeste rente. Så ta opp BSU og behold det til huslånet er like lite som BSU eller rentene forandrer seg så mye at det lønner seg å betale ned. Ett annet godt poeng er at BSU kontoen er veldig god å ha i krisetider der du gjerne har problemer med å betale boliglånet. Så igjen BSU slår ikke feil. Når det gjelder bluestep må du låse pengene i 7 år. Noe du i realiteten slipper med BSU så igjen står bsu igjen som en vinner, i tilleg til høyere avkastning da selfølgelig. 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Merk dog; Straks du bruker BSU-pengene, så er kontoen "fortapt". Du kan ikke lenger gjøre innskudd på den, og det er derfor best å håndtere BSU-kontoen som en "Ikke rør til du blir 34". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Akidon: Når man bruker BSU til å betale ned huslån kan man aldri mer spare på BSU. Så selv om huslånet har høyere rente enn BSU lønner det seg som oftest å spare videre i BSU på grunn av skattefradrag, og det lønnser seg sjeldent å bruke BSU på lånet før kontoen er full. 1 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Helt klart. Tenkte egentlig i samme bane, men glemte å nevne den delen. Men når kontoen er full, blir man nødt til å tenke på hva som lønner seg. Renten også stige ganske mye før man begynner å tape penger på å ha de i BSU-kontoen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Merk dog; Straks du bruker BSU-pengene, så er kontoen "fortapt". Du kan ikke lenger gjøre innskudd på den, og det er derfor best å håndtere BSU-kontoen som en "Ikke rør til du blir 34". Eller til den er full Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 For alt vi vet, kan regjeringen øke BSU-kontoen med 50 000 om to-tre år, og da er det greit å fortsatt ha en konto som er aktiv. Derfor er det lurest å vente til absolutt siste år. 1 Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Akkurat nå er det jo minst ett prosentpoeng positiv rentemargin på BSU i forhold til boliglån, så det lønner seg å beholde BSU-kontoen selv om man kan bruke den på å nedbatele lånet. På 150 000 snakker vi 1500 kr gratis i året, og det øker med renteinntektene. @Herr Brun, 100K var kanskje litt mye, men er alltid greit å ha en del ekstra hvis man har muligheten slik at man kan ta seg en god ferietur en sommer uten at det går ut over bufferen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 For alt vi vet, kan regjeringen øke BSU-kontoen med 50 000 om to-tre år, og da er det greit å fortsatt ha en konto som er aktiv. Derfor er det lurest å vente til absolutt siste år. poeng. 2 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg ville kunne satt inn penger på BSU hvis det gjorte at du slapp skatt. Hvis du f.eks holder deg under fribeløpet hvert år. ville jeg ventet med å bruke BSU til du begynte å jobbe skikkelig. Det finnes BSU 2 dersom man ikke betaler skatt. Ville du heller ventet fremfor BSU 2? BSU 2 ville jeg ikke brukt i det hele tatt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) BSU 2 ville jeg ikke brukt i det hele tatt. Utdyp! Endret 30. august 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå