Gå til innhold

BSU eller fond?

kristinku

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei....

Med BSU får du de aller beste rentene som er mulig å få i tillegg får du 20% cashback... blir ikke bedre enn det.

Er du superheldig kan du kanskje finne noe som tar igjen skattefradraget og over veldig maaaange år vil kunne lønne seg bedre enn BSU.

Er du superuheldig så kan du i verste fall tape alt.

BSU er risikofritt og i de aller aller fleste tilfeller også det mest lønnsomme alternativet, men husk at pengene da må brukes på bolig!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

BSU er noe dritt. De pengene blir begrenset til boligkjøp i Norge. Dersom pengene blir benyttet til noe annet, vil du få en skattesmell. Det er også en sperre slik at du kan ikke overføre ubegrenset til BSU konto.

Anbefaler heller å ta startlån hos Husbanken i kommunen, som finansiering til topplån fra banken. Mye enklere dette. Du kan anse dette som en bakdør til boligmarkedet.

Jeg har aldri vurdert BSU engang :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ta bakdøren når du kan bruke hovedinngangen? De fleste som sparer, sparer til leilighet. Du må vel skatte mellom 50-60k for å få tilbake 4k på skatten. Skatter du ikke over det beløpet er det anbefalt å vente med bsu. Da kan du heller sette pengene inn på "høyrentekonto" og når du betaler nok skatt så bare overfører du fra h-konto til bsu.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hæ? Du anbefaler altså å faktisk kjøpe bolig, men ikke spare i BSU? Hvor er logikken?

At du aldri ville vurdert BSU engang overrasker meg ikke; etter å ha lest mye av det du skriver skjønner jeg jo at du ikke er helt som alle andre...

Hvorfor bruke årevis på å spare opp 15% egenkapital, samt restriksjoner på pengene, når du kan slippe det tullet, og ta ekspressruta til egen bolig via husbanken?

Liten artikkel, må betale for full versjon;

http://www.dinepenge...rtlaan/20242271

Alt du trenger å gjøre er å laste ned søknadsskjema fra Internett, og sende den inn sammen med lønnslipper. Er du innenfor vilkårene (alder, inntekt, ingen betalingsanmerkninger) så blir det innvilget. Du får svar fra kommunen etter at du har søkt innen 3-4 uker. Vet ikke hvor lang tid det tar fra A-Å.

Hvorfor ta bakdøren når du kan bruke hovedinngangen? De fleste som sparer, sparer til leilighet. Du må vel skatte mellom 50-60k for å få tilbake 4k på skatten. Skatter du ikke over det beløpet er det anbefalt å vente med bsu. Da kan du heller sette pengene inn på "høyrentekonto" og når du betaler nok skatt så bare overfører du fra h-konto til bsu.

Som regel er det lettere å komme inn, når du slipper alle hindringene ved å gå inn bakdøren.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du vet at det ene ikke utelukker det andre, ikke sant? Man kan faktisk spare i BSU etter at man har kjøpt bolig også.

Og altså. Du forutsetter tydeligvis at man skal kjøpe bolig på ett eller annet tidspunkt. Tror du det er slik at alle kan kjøpe leilighet i dag, eller dette året? De fleste kan spare penger lenge før de har råd til (og er i en slik livssituasjon at det er praktisk) å kjøpe egen leilighet.

Ergo: Det du sier gir ikke mening overhodet. Som vanlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er bare du som ikke klarer å identifisere meningen med innlegget. Som vanlig.

Innlegget mitt hadde en funksjon, og det var å opplyse om at det fantes andre og bedre veier inn til boligmarkedet. Man har BSU for å kjøpe bolig, det er komplett idiotisk å bruke BSU som sparekonto, for med engang du bruker pengene til noe annet enn boligkjøp i Norge får du en skattesmell.

Vil jeg ha en bolig så må det skje A.S.A.P, og ikke ta årevis, når det finnes et raskere alternativ. Husbanken tilbyr en ekspressrute til boligmarkedet. man er dum hvis man ikke forstår det. Dette er et tilbud for folk som er ubemidlede, og med nokså lav inntekt i ung alder.

BSU må en bruke mange år på å spare opp en egenkapital på 15%, og enda verre er det dersom du begynner seint. Dette blir et evighetsprosjekt.

Hvorfor begynne å spare i årevis fra og med i dag (for eksempel meg eller andre) med BSU, enn å bare sende inn en søknad til husbanken og få det avgjort på kort tid?

Lenke til kommentar

Hvis du har tålmodighet,sparingsevne og et snev av økonomisk sans så finnes det ikke en bedre vei inn til boligmarkedet enn sparing i BSU. En bruker åtte år på å fylle opp BSU'en ved å sette inn 20k hvert år. Etter åtte får du tilbake ca 30 000-, på skatten. Det er 30 000,- du kan bruke på hva du vil, da er ikke renter regnet med. Noen banker har 5+% rente. 5% avkastning er mer enn hva mange fond klarer å gi. Ja pengene er låst til bolig og jeg kan ikke se at det skal være noe problem. Hvis du ikke klarer å spare, så kan du søke startlån. Det bir det samme som om hvis du ikke klarer å skaffe deg arbeid så søker du støtte hos nav. Ikke bli avhengig av at staten skal sy puter under armene på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Innlegget mitt hadde en funksjon, og det var å opplyse om at det fantes andre og bedre veier inn til boligmarkedet. Man har BSU for å kjøpe bolig, det er komplett idiotisk å bruke BSU som sparekonto, for med engang du bruker pengene til noe annet enn boligkjøp i Norge får du en skattesmell.

Men funksjonen ditt innlegg hadde var vel ganske OT.

Trådstarter spør hva som er mest lønnsomt, Fond eller BSU.

Du svarer hvordan trådstarter raskest kommer inn på boligmarkedet, du kunne også fortalt raskeste veien inn på aksjemarkedet noe trådstarter hadde blitt akkurat like lite klok på .... man må tolke innlegg i tråd med 1. innlegg.

Endret av Nasciboy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Feil! Med BSU får du markedets beste rente på innskudd. Og den "skattesmellen" du får dersom du bruker pengene til noe annet enn bolig, er jo bare at de reverserer skattefradraget du allerede har fått tidligere. Du dersom du bruker pengene til noe annet, kan du egentlig se på skattefradraget som et rentefritt lån.

Så:

Dersom du bruker pengene til noe annet enn bolig, er BSU det beste risikofrie sparealternativet.

Dersom du bruker pengene på bolig, er BSU det soleklart beste sparealternativet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

@Tricell:

Nå er det jo poengløst å vente på at BSUen er fylt til max før man kjøper bolig, hvis man ellers er klar for å kjøpe bolig. Det er heller ikke noe annet krav for å spare i BSU enn at BSU-kontoen er opprettet før boligkjøpet finner sted, og at pengene går til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån.

Jeg opprettet BSU-kontoen det året jeg fikk fast inntekt, og kjøpte bolig et par år etter det. Sparer fortsatt i BSU jeg, og det kommer jeg til å gjøre så lenge jeg kan, før jeg legger pengene i boliglånet jeg har nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Se for dere meg i min situasjon;

Skal jeg bruke 8år for å fylle opp BSU med maks 20.000kr i året, slik at jeg har til slutt 160.000kr. Hva faen får jeg for 160.000kr dersom det liksom skal være mine 15% i egenkapital? Får bare et lån på ca. 1 million. Da kommer du veldig langt med dagens boligmarked...

Nå er dessuten ikke 30.000kr så veldig mye for meg. Jeg kommer ikke langt med det.

Lenke til kommentar

Tuller du?

Hvis du får topplån i dag, så for all del, peis på og ta risiko. Men du kan fortsatt betale inn på BSU selv om du allerede eier egen bolig. Når du faktisk har fylt opp BSU-kontoen, og dermed fått gratis penger fra staten (30 000), så kan du bruke det til å betale ned lånet.

At man ikke kan bruke pengene til annet enn bolig (uten å måtte betale tilbake skattefordelen) er bare et argument dersom du ikke har tenkt til å kjøpe egen bolig, så når du bruker både det og at man kan få startlån fra husbanken som argumenter parallelt, uten å skjønne at det ene argumentet slår det andre i hjel, så blir det rett og slett litt komisk.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis man ikke har noen andre oppsparte midler bør man ikke spare alt i BSU. Man bør alltid ha en likvid reserve i bakhånd. Hvis man f.eks. er student og har sommerjobb hvert år ville jeg heller spart i fond/sparekonto fram til jeg hadde opparbeidet med 50-100K før jeg begynte med BSU. Har man begynte å jobbe fulltid så bør det ikke være noe problem å spare i begge deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

så når du bruker både det og at man kan få startlån fra husbanken som argumenter parallelt, uten å skjønne at det ene argumentet slår det andre i hjel, så blir det rett og slett litt komisk.

Gjør rede for følgende;

"at det ene argumentet slår det andre i hjel, så blir det rett og slett litt komisk.".

Lenke til kommentar

eisa01: Det har du helt rett i, men fond er strengt tatt ikke likvide midler. Man bør ha en buffer på sparekonto. Fond ser jeg ingen vits i før du har fylt opp BSU (altså årlig kvote), man bør ha et litt mer langsiktig perspektiv. Om man må ha muligheten til å ta ut pengene på kort varsel er høyrentekonto veien å gå.

Jeg er dog ikke enig med deg i beløpet. Når har en student bruk for 100, eller for den saks skyld 50 tusen kroner i likvide midler? Hvis TV, PC og hvitevarer blir ødelagt samtidig og man insisterer på å erstatte med nye varer så kanskje, men hallo. Jeg sier nærmere 20 000 enn 50 000.

så når du bruker både det og at man kan få startlån fra husbanken som argumenter parallelt, uten å skjønne at det ene argumentet slår det andre i hjel, så blir det rett og slett litt komisk.

Gjør rede for følgende;

"at det ene argumentet slår det andre i hjel, så blir det rett og slett litt komisk.".

Det er redegjort for i teksten forut for sitatet.

Man kan ikke både bruke "du kan ikke bruke pengene på andre ting" og "du kan kjøpe bolig uten BSU også" som argumenter parallelt. Det første er bare argument dersom du ikke har tenkt til å eie bolig i overskuelig framtid, mens det siste helt åpenbart fordrer at du har tenkt til det.

Om du ennå ikke skjønner hva jeg prøver å si er det ikke så mye jeg kan gjøre for deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...