Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hei jeg lurte på om hvor mye skatt jeg burde betale i måned? altså jeg tjene 9-11K i måned, men jeg betaler 36% skatt og har lyst til å gå ned til 25%. Men er det bedre å betale for mye skatt? altså får jeg noe av de skatte pengene tilbake, tror det er på slutten av året. Når jeg blir montør så (1,5 år til) hvordan skal jeg greie å leve på 20K i måned? Hvordan skal jeg greie meg ute i boligmarkedet med 20K i måned @_@ Og hvor mye bør jeg spare opp før jeg skal flytte ut? Poenge mitt er at jeg trenger hjelp med økonomi... Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg =) Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) 1. Har du betalt for mye i skatt et år får du tilbake året etter, i Juni\juli vanligvis. Eventuelt kan du bytte skattekort ved å oppgi hvor mye du har tjent, hvor mye du har betalt i skatt hittil i år og hva du forventer å tjene totalt i år. 2. Du kan beregne hvor mye du skal betale i skatt på skatteetaten sine nettsider. 3. Hvor mye du skal spare, osv kommer anpå hva du har av utgifter idag. Du må nesten oppgi alt du har av utgifter pr mnd om man skal hjelpe deg med et budsjett. Endret 27. august 2012 av trra 1 Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Jeg bor hjemme, så det vil si at jeg bor gratis, pappa betaler benis mat etc etc, men når jeg skal bo for meg selv om 2-3 år så lurer jeg på hvordan i H**** skal jeg greie meg i boligmarkedet? Jeg er en kar som sparer MYE!, du kan si jeg sparer på hvert eneste smule. Jeg har tenkt til å spare 14K i måned og 6K for meg selv, siden jeg bor hjemme gratis. Er ikke sikker på hvor mye jeg skal spare opp til men det kan vi jo finne ut av. La oss si at jeg betalte 20K for mye i år, vil jeg få tilbake de 20K? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hei jeg lurte på om hvor mye skatt jeg burde betale i måned? altså jeg tjene 9-11K i måned, men jeg betaler 36% skatt og har lyst til å gå ned til 25%. Men er det bedre å betale for mye skatt? altså får jeg noe av de skatte pengene tilbake, tror det er på slutten av året. Når jeg blir montør så (1,5 år til) hvordan skal jeg greie å leve på 20K i måned? Hvordan skal jeg greie meg ute i boligmarkedet med 20K i måned @_@ Og hvor mye bør jeg spare opp før jeg skal flytte ut? Poenge mitt er at jeg trenger hjelp med økonomi... Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg =) Når jeg var lærling betale jeg bare mellom 10-15% skatt på den lave lønna. Overtid ble automatisk belastet med 36%, og ettersom det ble noe overtid endte det opp med at jeg fikk rundt 8000 kr igjen på skatten, men dette var mange år siden. Om det er "bedre" å betale mye skatt er helt opp til deg. Da må du leve litt dårligere, men du får igjen på skatten. Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Du bør spare så mye som mulig. Klarer du 14k i mnd i et års tid er du jo bare der oppi 168.000! Skal du kjøpe bolig til 1.5mill så er dagens krav til egenkapital 225.000, altså 15%. Jeg ville prøvd å spare oppmot 25% når du først har muligheten til det. Det tar ikke lange tiden med 14k pr mnd. Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Du bør spare så mye som mulig. Klarer du 14k i mnd i et års tid er du jo bare der oppi 168.000! Skal du kjøpe bolig til 1.5mill så er dagens krav til egenkapital 225.000, altså 15%. Jeg ville prøvd å spare oppmot 25% når du først har muligheten til det. Det tar ikke lange tiden med 14k pr mnd. Men det finnes jo ikke noen leiligheter her hvor jeg bor for 1,5mil, eller mente du noe annet med det? =) Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Han mente nok det som ett eksempel bare. Hvor er det du bor? Når du nevner 20 K i måneden som montør mener du vel etter skatt vel? Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Han mente nok det som ett eksempel bare. Hvor er det du bor? Når du nevner 20 K i måneden som montør mener du vel etter skatt vel? jaja etter skatt =) Jeg bor i Bærum Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Han mente nok det som ett eksempel bare. Hvor er det du bor? Når du nevner 20 K i måneden som montør mener du vel etter skatt vel? jaja etter skatt =) Jeg bor i Bærum 20 K i måneden etter skatt vil si en brutto årslønn på under 300 K noe som rett og slett er en elendig lønn for enhver form for montør med fagbrev, spesielt i ett område som bærum. Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Men det finnes jo ikke noen leiligheter her hvor jeg bor for 1,5mil, eller mente du noe annet med det? =) Ment som et eksempel. Det høres litt underlig ut at du kun skal få utbetalt 20k imnd med fagbrev, spes i ditt område. Hva koster en leilighet du kunne tenke deg? Link til finn f.eks? Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Jeg jobber som telemontør. http://www.finn.no/f...Id=20045&sort=2 Tenkte meg 2-3 mil max? Helst med 2 soverom eller mer Endret 27. august 2012 av Fruitdealer Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) La oss si at du får en leilighet til 2.3 mill ink omkostninger. Da må du ha 345.000 i egenkapital. Det bruker du ca 2 år på å spare til det med 14k i året. Et lån på 1.955.000 med 30 års løpetid koste ca 9.000kr i mnd med dagens rente. Stiger renta til et "normalt nivå på 7% koster det deg 13.000 pr mnd. Itilleg kommer husleie på , la oss si 4.000kr. Jeg har ikke tatt hensyn til skattefradraget du får på rentene på lånet. Så du må regne med minst 13.000 kroner i mnd bare for å betale for leiligheten. Itlleg kommer strøm mat, transport og alt annet du trenger penger til. Endret 27. august 2012 av trra Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 (endret) "Så du må regne med minst 13.000 kroner i mnd bare for å betale for leiligheten. Itlleg kommer strøm mat, transport og alt annet du trenger penger til." Ja det er det jeg ikke skjønner hvordan jeg skal greie? Må jo skaffe meg 2 jobb for å kunne få dette til, men hvordan skal jeg ha tid til min fremtidige kjæreste eller barn? WTF =( Endret 27. august 2012 av Fruitdealer 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg jobber som telemontør. http://www.finn.no/f...Id=20045&sort=2 Tenkte meg 2-3 mil max? Helst med 2 soverom eller mer Dessverre må du se langt etter noe slikt med en lønn på 300 K i året. Når bankene låner ut penger tenker de ikke bare egenkapital men også på bruttoinntekten din. Tommelfingerregelen er at man ikke bør ha mer i lån enn 3 ganger inntekten men noen banker strekker seg litt lengere enn det. Til tross for at du har en god egenkapital vil nok ikke bankene hjelpe deg med veldig mye mer enn 1 million kroner medregnet fellesgjeld på leiligheten. Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Strøm i en leilghet koster neppe mer enn 1000kr. Et mat\husholdningsbudsjett burde du klare for 4000kr, det er egentlig relativt romslig, men ikke veldig mye rom for de store sprella. Da er vi oppi 18.000 Itilleg skal du jo komme deg rundt omkring, men du får kanskje firma bil? Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 jeg har jo firmabil men kan jo ikke bruke den privat, de bruker noe som hete abax, altså overvåker oss, men de sier at de ikke gjøre det... RIGTH Men jeg skjønner forsatt ikke hvordan jeg skal greie det, altså jeg tenkte meg 2 jobber men, jeg kommer ikke til å ha tid til å henge ut med venner, familie osv =( Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Men hvor får du det fra at du får 300.000 i lønn i året? Ifølge det jeg kan lese på nettet ligger snittet på 390.000 for en telemontør? Endret 27. august 2012 av trra Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hvis du snakker til meg så er det TS selv som har oppgitt 20K i måneden etter skatt som vil være en underkant av 300 K i året. Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Alle som jobber, firmaet jeg jobber i tjene alle montørene 20K å måned, med mindre jeg jobber overtid men det må jeg spørre sjefen om og han vill egentelig ikke at vi skal jobber overtid hvis vi ikke MÅ, sånn at han ikke skal gi oss så mye utgifter, og vi er liksom det største "beste" telemontør firmaet.... Endret 27. august 2012 av Fruitdealer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå