shadowano Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Hei Jeg er en vanlig mann som har en datamaskin og en laptop. Har masse informasjon på dataen jeg er redd for, type bilder, musikk, film, dokumenter og mail (outlook). Jeg ønsker følgende: En lettvindt måte å øke lagringskapasitet, dvs kunne sette i en ekstra HD og så virker alt (veldig behagelig) Online backup (greit å få det ut av huset) Hvis en HD krasjer så mister jeg ingenting, Raid 1 (behagelig) Ikke så alt for dyre løsninger, forbrukervennlig. Jeg sitter ikke på statshemmeligheter Jeg har sett at online backup ved å ha software installert på pc er relativt billig. Men vil de tre punktene over kunne fungere sammen? Jeg ser også at deler av dataene mine ikke behøver online backup. Hva slags løsninger kan dere anbefale, eller hva trenger jeg til dette, og hva snakker vi prismessig? Er det noe som kan gjøres på en enklere måte? Jeg har ikke plass til et stort skap, må være forbrukervennlig størrelse også På forhånd takk:) Edit: Grunnen til at jeg nevnte laptop er at jeg ønsker å kunne nå tingene også her, og så klart også ha backup av latopen. Endret 27. august 2012 av martin82 Lenke til kommentar
laurell Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 1. Filmer og bilder(spesielt RAW-format) kan ta mye plass. For backup og lagring hjemme kan det være greit med en slik en som støtter raid 5 (og 0,1,6,JBOD). http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646055#extra Med NAS slipper du at den tar så veldig mye plass, varme og den bråker ikke så veldig mye. OS`et er minimalt, men veldig greit for deling av filer, bilder osv. Brukertilgang til kun dine mapper osv. Kan og brukes som mediastasjon om du vil det, dog støtte for filformater som .mkv kan mangle. 2. Mange jeg kjenner er fornøgd med https://www.jungledisk.com/ som online backup. Du har og https://www.jotta.no/ om du ønsker en norsk online løsning. Online-backup er selvsagt veldig greit å ha om huset ditt brenner ned (worst case) 3. For dokumenter kan du bruke dropbox eller google drive (2-5GB gratis), da den kan automatisk synke mellom den stasjonære og bærbare som du har. + rask og enkel tilgang via mobiltlf/tablet. Backup for mail kan du sikkert enkelt søke opp, alt etter hva slags løsning du har Lenke til kommentar
shadowano Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 (endret) 1. Filmer og bilder(spesielt RAW-format) kan ta mye plass. For backup og lagring hjemme kan det være greit med en slik en som støtter raid 5 (og 0,1,6,JBOD). http://www.komplett....ku=646055#extra Med NAS slipper du at den tar så veldig mye plass, varme og den bråker ikke så veldig mye. OS`et er minimalt, men veldig greit for deling av filer, bilder osv. Brukertilgang til kun dine mapper osv. Kan og brukes som mediastasjon om du vil det, dog støtte for filformater som .mkv kan mangle. 2. Mange jeg kjenner er fornøgd med https://www.jungledisk.com/ som online backup. Du har og https://www.jotta.no/ om du ønsker en norsk online løsning. Online-backup er selvsagt veldig greit å ha om huset ditt brenner ned (worst case) 3. For dokumenter kan du bruke dropbox eller google drive (2-5GB gratis), da den kan automatisk synke mellom den stasjonære og bærbare som du har. + rask og enkel tilgang via mobiltlf/tablet. Backup for mail kan du sikkert enkelt søke opp, alt etter hva slags løsning du har Takk for svar, laurell. Raid 5 var nok tanken ja, for å kunne utvide. Et spørsmål i forhold til det. Jeg setter opp 3 disker, og senere finner ut at jeg trenger 1 til. Bare å koble til og gjennomføre enkel konfigurering? Ved online backup lurer jeg på hva som skjer om jeg sletter en fil lokalt, da antar jeg at den ikke forsvinner fra serveren online? Versjonering av filer? Og hva skjer om en fil blir korrupt/overskrevet? Online backup eller ekstern disk backup? Dette krever jo disker, og oppbevaring av disse, og manuell versjonering(?). Hva er ulempene med online backup kontra disker? Å ha ulike løsninger blir det fort mer stress å holde oversikten. Ja, hvis jeg bruker office så er nok skydrive enkelt å bruke over flere maskiner. Men ser det som enklere å ha alle digitale filer på en og samme plass. Endrer jeg backup løsning så gjør jeg det ett sted. Edit: raid 5 trenger 3 disker, oppdatert over i spm mitt. Endret 28. august 2012 av martin82 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Eg ville ha gått for online backup, men vær obs på at det er backup av den dataen og. Backblaze sletter data etter ein viss periode om du ikkje har det på maskina di lengre. Dei har heller ikkje backup av dataen din. Dei har kunder som har tapt data ved uhell. Crashplan har heller backup av dataen din og har tapt data for kunder. Så det kan være ein god ide å bruke 2 løysningar for betre sikkerheit. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå