Gå til innhold

Kredittvurdering score 5/100, what?

petterpann

Anbefalte innlegg

Søkte nylig et lån som selvfølgelig ble innvilget, men det jeg stusser på er brevet som har kommet i posten hvor min kredittscore er satt til 5 av 100, hvor det høyeste tallet indikerer den statistiske laveste kredittrisikoen basert på hvor sannsynlig det er at man blir få en anmerkning i fremtiden.

Skal jeg føle meg krenket? Har alltid betalt mine regninger, og min alminnelige nettoinntekt var satt til 385470 i 2011 og 459212 i 2010.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos lindorf?

Der er 5 høyest :)

Kredittscore er en poengsum du får av kredittopplysningsbyråer. Hos Lindorff Decision er den mellom 1 og 5, hos Experian mellom 0 og 100, og hos Dun & Bradstreet mellom 0 og 300 (dette gjelder privatpersoner). Din kredittscore beregnes ut fra: Inntekt, skatt og formue Betalingserfaring (anmerkninger) Flytte og adressehistorikk Alder (og tidligere kjønn, men det tror jeg er avskaffet) Frivillige pantstillelser i løsøreregisteret Næringsinteresser osv..   "grønn sone" eller "grønt lys" ligger hos LD og Experian hhv på 3 poeng eller mer, og 30 poeng eller mer. Og noen absolutte regler: Betalingsanmerkninger gir ALLTID laveste score. Flytting vil sette deg ned en del. Plutselig bortfall av formue (f.eks ved boligkjøp) reduserer kredittverdighet (så kommer effekten av flytting i tillegg, noe som kan lage merkelige utfall hos enkelte) Å drive enkeltpersonforetak er ALDRI bra for kredittverdigheten. Bare si fra om du lurer på noe mer ;)
Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søkte nylig et lån som selvfølgelig ble innvilget, men det jeg stusser på er brevet som har kommet i posten hvor min kredittscore er satt til 5 av 100, hvor det høyeste tallet indikerer den statistiske laveste kredittrisikoen basert på hvor sannsynlig det er at man blir få en anmerkning i fremtiden.

Skal jeg føle meg krenket? Har alltid betalt mine regninger, og min alminnelige nettoinntekt var satt til 385470 i 2011 og 459212 i 2010.

Det gir lite mening å føle seg krenket av statistikk... Man kan føle seg krenket når man som 18-åring blir sett på som en ekstra risiko for forsikringsselskapene, men det forandrer ikke fakta.

Når det er sagt, har ikke selskapene som lager disse kredittverdighetsdokumentene veldig mye informasjon å bruke i sin statistikk (og vurdering). Gruppene blir derfor store og veldig generelle (stort sett fordelt etter inntekt og sikkert bosted).

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Ikke noe å føle seg krenket for.

Skal jeg spekulere i årsaken så er det svingingene i inntekten din som ikke faller i god jord. Ustabil inntekt, uansett nivå, slår dårlig ut, så hvis man har variasjoner utenfor det som forventes hos lønnsmottakere så kommer varsellampene på hos ratingbyrået.

Andre ting som du ikke nevner du har, som om du næringsinteresser eller enkeltmannsforetak, kan fort sende deg til bunns også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...