Turtle Script Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hei! Dette kan sikkert virke litt rart og hysterisk, men det jeg lurer på er hvilke forsøk som er vanlige i Kjemi 2 faget på VG3? Jeg må gå videre med kjemifaget, så gjør research. Grunnen til jeg lurer på dette er fordi jeg har litt noia for alle de sære og noen ganger farlige kjemikaliene vi håndtert til nå. Vi har blandt annet brent hornsalt i klasserommet i gruppevis, luktet helt forferdelig av ammoniakken. En annen gang glemte læreren en kolbe med saltsyre som stod til brenning i flere minutter, og den begynte å koke (tror dette var under avtrekkskap som stod på gløtt men..). Har bladd rundt i en Kjemi 2 bok og ser blandt annet et bilde av et laboratorieforsøk hvor man brenner benzen! Er slike potensiellt helseskadelige forsøk vanlige i kjemi 2? Jeg liker kjemifaget, men har rett og slett litt angst for noen av forsøkene, da jeg ikke alltid stoler på at vanlige HMS-regler blir fulgt. Hvilke forsøk pleier man å gjøre i kjemi 2, og er det mye kontakt med risikostoffer? Takk på forhånd for svar. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Haha, hørt rykter om at kjemi elevene på den andre skolen i byen fikk lov til å holde en beholder med cyanide. Læreren måtte dog holde under i tilfelle eleven skulle glippe den. Lenke til kommentar
Neutrinocore Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Du har ingenting å engste deg for Det du vil ha mye av er titrering (syre-base titrering, redokstitrering og fellingstitrering). Det brukes ikke veldig farlige stoffer mener jeg å huske, noe av det værre var vel saltsyre, men den er så vannet ut at det ikke er store farer der heller :!: Ellers blir det gjort mange forsøk rundt organisk kjemi, husker ikke helt hvilke, men ingen store farer der heller. Hvis du er glad i kjemi vil jeg anbefale deg å ta kjemi 2, er ikke de store risikoene i det faget. I tillegg er, som sagt, de fleste stoffene du bruker på skolelaboratoriet vannet ut. Lenke til kommentar
pi-girl Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Du har ingenting å engste deg for, så lenge vanlige lab regler blir fulgt (ikke spise på labben, bruke vernebriller osv.) Folk fra Helse Miljø og Sikkerhet vil komme innom skolen av og til for å sjekke at riktige sikkerhetstiltak har blitt tatt i bruk. Dette er uansett skolens ansvar. Hvis du skulle få bruk for stoffer som kan være skadelige, så vil det bli informert om at du bør bruke ekstra utstyr. eks. hansker til bromvann Jeg er akkurat ferdig med kjemi 2, og jeg synes at kjemi 2 var det beste faget på videregående. Noen av forsøkene inneholder noen salter, noen rundt organisk kjemi og noe syre- og basetitrering. I oppgaveboka så står alle forsøkene som er relevante for faget, der kan du også finne utstyrsliste for forsøkene. Det kan alltid være lurt å vaske hendene etter en tur på labben. Kos deg med faget Lenke til kommentar
Turtle Script Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Så det er få helsefarlige stoffer i bruk under Kjemi 2 forsøk, annet enn saltsyre og bromvann? Noen andre som husker noen typiske forsøk? Takk for svar! Lenke til kommentar
Kjartan-N Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Uten å ha hatt kjemi 2 selv, så kan jeg si at forsøkene i kjemi 1 er forholdsvis ufarlige, det må grove svikt til for at det skal være farlig. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Så lenge du ikke spiser eller drikker forsøkene dine så går det helt bra. Lenke til kommentar
Kjartan-N Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 (endret) Fremtidig kjemi 2 elev her også, takk for svar. Har tenkt å lese kj2 pensum i feriene, nå vet jeg hva forsøk jeg kommer til å få ^^ rapportene teller ganske mye hos oss. Endret 2. september 2012 av Kjartan-N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå