Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva sier loven ang. krav for opplysning av pris til kunder?


AvidGamer

Anbefalte innlegg

Jeg reiser med hunden på NSB tog av og til. 2-3 ganger i uken. Kun 1 hopp/stasjon reise.

 

Jeg har mnd kort for tog.

 

Idag for første gang blir opplyst av damen på toget at hunder over 40cm må betales for. Hunden min er ca44cm.

 

Når jeg går tur, har jeg ALDRI penger med meg, endte opp å krangle med dama på toget.

 

1. Hun hadde INGEN målebånd med seg.

2. Det er IKKE skiltet, eller opplyst at hunder over 40cm skal betales for.

 

Hva sier loven ang. skilting av priser?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NSBs hundepolicy.

 

Hovedregelen om prismerking følger av markedsføringsloven pgf 10 første ledd og prisopplysningsforskriften for tjenester pgf 3 første ledd:

 

Den som i næringsvirksomhet selger varer, tjenester eller andre ytelser til forbrukere, skal så langt det er praktisk mulig informere om prisene, slik at de lett kan ses av kundene.
Så langt det er praktisk mulig, skal den ervervsdrivende opplyse om prisene for de tjenestene som utføres. Prisinformasjonen skal gis ved prisoppslag eller ved at prisliste er utlagt på det stedet der tjenesten vanligvis bestilles, slik at informasjonen er lett synlig for kunden.

 

Som du ser er det sentrale vilkåret "praktisk mulig", altså om det er praktisk mulig å lage prisoppslag. Såvidt jeg vet er det prisoppslag på stasjonene (i alle fall elektroniske) som fyller vilkårene om oppslag. Siden man ikke kommer på toget uten å gå på en perrong...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...