TanteEdgar Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har nå altså fått liv i min nesten nye data etter at strømforsyningen og skjermkortet tok kveld (strømforsyningen grillet skjermkortet) og har fått igjen pengene på garantien. Jeg endte opp med en Corsair 750w strømforsyning for jeg trodde det var nok... Nå har jeg bestilt et Sapphire Toxic 6gb 7970 kort, ordren kan fremdeles kanselleres da komplett ikke har fått det på lager, men ble litt usikker på en ting: Dette kortet koster noe oppimot midt på 5000-tallet, mens du kan få 2 vanlige 7970 kort for ca 1000,- ekstra (XFX). Er det verdt den ekstra lappen? Jeg spiller alle de "tunge" spillene som Skyrim, BF3, Metro etc, etc... Jeg har 3 stk 24" 1080p skjermer satt opp nå, men kan foreløpig bare bruke en av dem fram til jeg har fått nye skjermkort fordi jeg mangler en såkalt aktiv skjermadapter. Dette er en såpass kraftig maskin i utgangspunktet at jeg like godt kan slå til med noe heftig på skjermkortfronten også, men vet ikke helt hva som er nødvendig og hva som er overkill. Kan nevne de specs som er på resten av maskinen: Intel i7 2700k 4,6ghz 32gb ram (totalt overkill) Crucial 128gb ssd + 3tb jeg ikke husker navn på Asus Maximus Extreme-Z IV Cooler Master Cosmos 2 ultra tower XFX 6850 eller 6870, låner det midlertidig Det er ikke jeg som har bygget pcen, jeg kjøpte den 2-3 måneder gammel for halv pris Tror nyprisen var på nærmere 30k, derfor har jeg ikke tenkt å begynne med noen halvveisløsninger når alt annet er såpass påkostet. Med i prisen fikk jeg også skjermene og div utstyr til noen tusen. De tingene jeg er mest usikker på er om jeg har nok strøm til 2 kort og om det vil ha noe særlig for seg å ha så kraftigt oppsett. 6gb kortet er på Komplett oppgitt til å kreve en 850w strømforsyning, men jeg leste at det brukte maksimalt noe oppunder 350w under grafikktesting. Hvor mye et std 7970 kort trenger aner jeg ikke. Jeg er litt lost når det kommer til sånne detaljer som strømforbruk og støy osv, jeg hadde nok problemer med å finne ut at 7970 kortene var blandt de grommeste man får for tiden... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 7970 har en grense på 250W, om du overklokker kan du øke denne grensa til 300W, ellers er det ikke mulig å bryte grensa. Med det systemet ditt vil jeg tippe du trenger 700W for å kjøre alt på fabrikkinnstillinger og rundt 800W om du skal overklokke, da bør du sitte med et komfortabelt spillerom. For 3 skjermer er det definitivt en god idé å gå for 2x 7970 ja, det kortet du har valgt nå er på ingen måte et godt kjøp for annet enn å kjøpe det beste for å kjøpe det beste og bare fordi det har 6GB VRAM betyr ikke det at det er dobbelt så kraftig som et vanlig 7970. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Så du mener 700w holder til 2 kort? Det er sikkert en ide å ha litt mer enn 50w å gå på så jeg får se hva jeg får til. Ser det ligger en ny 1000w på nettet til 800,- på finn, kanskje jeg bare kan kjøpe den og få solgt den jeg har nå... Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hvilken skjerm skal du bruke? Skal du ha toppmodellen benQ med 120hz og 3d (XL2420T) eller 27" asus 3d? Tenk litt på det hvis du skal ha 3d skjerm så må du også ha nVIDIA skjermkort, siden ati ikke støtter 3d vision. Skal si deg at når du først har prøvd spill i 3d, som f.eks. max payne 3, så er det ingen vei tilbake for å spille det i 2d igjen Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Skal bare bruke 3 vanlige fullhd skjermer som jeg har stående nå. Ikke noe 3d eller noe sånt. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Er det virkelig nødvendig med aktiv overgang for å kunne bruke Eyefinity? De fleste selgere, blandt annet på Komplett sier at det bare skal være plug and play, f.eks 2 kontakter via mini display port og en dvi. Stemmer det? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Er det virkelig nødvendig med aktiv overgang for å kunne bruke Eyefinity? De fleste selgere, blandt annet på Komplett sier at det bare skal være plug and play, f.eks 2 kontakter via mini display port og en dvi. Stemmer det? Du trenger kun aktiv overgang om ingen av skjermene du skal bruke har displayport. For å koble til 3x DVI på et 7970 må du ha en Displayport -> DVI-adapter, og dette adapteret må være aktivt. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Snakker vi en sånn da? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627425 Ser på dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745759 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Jepp, en slik adapter ja. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Takker for svar Da gjenstår det å se om dette Eyefinity er så fantastisk eller om det er like greit med en sånn 2500x1600 skjerm.... Hvis noen tilfeldigvis skulle ha en slik skjerm stående så er jeg kanskje intr. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Takker for svar Da gjenstår det å se om dette Eyefinity er så fantastisk eller om det er like greit med en sånn 2500x1600 skjerm.... Bedre med eyefinity enn høyoppløst skjerm ja, det ideelle er ærlig talt 5x1 portrait. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Da bestilte jeg de to delene jeg linket til. Hvis det blir for pinglete så er det ikke verre enn å kjøpe et kort til, men siden det er Skyrim jeg spiller mest nå for tiden så skulle dette kortet klare å henge med. Når et 6850 kort klarer det på ultra med endel grafikk mods i full hd så er det vel realistisk å håpe at et 7970 kort skulle klare det samme på 3 skjermer? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Da bestilte jeg de to delene jeg linket til. Hvis det blir for pinglete så er det ikke verre enn å kjøpe et kort til, men siden det er Skyrim jeg spiller mest nå for tiden så skulle dette kortet klare å henge med. Når et 6850 kort klarer det på ultra med endel grafikk mods i full hd så er det vel realistisk å håpe at et 7970 kort skulle klare det samme på 3 skjermer? Høres realistisk ut, ikke godt å si om det virkelig er slik for det. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 1. september 2012 Forfatter Del Skrevet 1. september 2012 Nå har jeg fått montert opp alt sammen og fått laget et Eyefinity-oppsett, men det virker som om noen spill ikke helt takler 3 skjermer. Skyrim og Battlefield 3 har jeg ikke fått til å virke enda, Skyrim kommer bare opp som 3 like bilder på skjermene og Battlefield viser ikke noen av menyene i spillet, bare bakgrunnsbildet. Finnes det en fix på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå