Tistlo Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hallo, da har oppstått eit håplaust problem på ein bærbar pc eg har. dataen begynte å gå treigt så eg tenkte da var på tide med ein restart.. skulle eg aldri ha gjort!! etter oppstart so dukker blåskjermen opp og maser om div problem.. eg prøvde å komma meg inn via sikkermodus men dataen ville ikkje godta passordet(viruset har tydligvis endra passordet???) da eg kom lengst med var "tidligere fungerende konfigurasjon" der fekk eg skreve inn passordet og fekk opp bakrunnsbildet, men deretter so kjem det opp ein ny boks med logger av og vips er eg tilbake til innlogginga igjen ! prøvde å logga inn og deretter holda inne shift knappen, då fekk eg i eit halvt sekund opp bildet av antivirus programmet sitt alarmvindu med ei lang liste av trojaner,før den logga seg ut igjen. da eg lurar på er om da går an å komma seg inn på dataen utan passord? vist eg slepp innlogginga kan eg kanskje komma meg inn på sikkermodus på ein måte? vist ikkje da går an so må eg vel restarta windows på ein måte, MEN eg har masse innhold på hardisken som ikkje må gå tapt, kan nokon linka meg til ein guide på å ta ut hardisken i ein bærbar pc? (HP 6735B) håpar da går an å setta hardisken inn i ein kabinett pc for å få ut innholdet? på førehand takk for hjelp! Lenke til kommentar
Tistlo Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 ingen som har tips?? Lenke til kommentar
vegham Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Jeg ville ha lastet ned Ubuntu, lagt det på CD/USB og startet opp fra det. Du kan da hente ut alle filene dine i stedet for fysisk å måtte åpne maskinen. Når det viktige innholdet er sikret kan du ta neste problem. Lenke til kommentar
Tistlo Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 og da kan eg bruka utan å logga meg inn på dataen? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Her er det viktig å forstå at hvis problemet er så alvorlig som du beskriver, så er ikke denne maskinen brukendes til noe før det er ordnet. Ved å starte maskinen fra en USB-minnepinne med Linux vil du få tilgang til ditt innhold og kan kopiere det ut slik at du får tatt vare på det. Deretter er det flere ting man kan gjøre for å angripe problemet med det infiserte systemet, men det enkleste er kanskje å formattere. Derfor: kopier ut dine dokumenter, evt. bilder, musikk mm, alt du vil ta vare på, til en sånn minnepinne først. Endret 28. august 2012 av xRun Lenke til kommentar
Tistlo Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 eg og har funnet ut att dataen ikkje er brukande til noko! eg kjem jo ikkje inn på den lenger:D nokon som tilfeldigvis har ein sånn pinne med linux liggannde å slenga?? kan eg evt bruka den her: http://www.multicom.no/Drivelink-2e5-3e5-IDE-og-SATA-via-USB-SHARKOON/cat-p/c/p10521175 ?? Lenke til kommentar
agito Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Ikke koble harddisken til noen ny PC, da har du en sjangs for å få viruset på den maskinen og. Med mindre du er veldig sikker på antiviruset. En oppstart pinne med ubuntu lager du lett selv. Finnes verktøy som legger ubuntu over på hvilken som helt minnepinne med nok lagringsplass. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Minnepinner til dette finner du i billigkurven ved kassen på Clas Ohlson, Elkjøp, Coop OBS, f.eks. en på 8-16GB, noe sånt som dette: minnepinne utvalg på elkjøp. Eneste du trenger å passe på er at den er stor nok til Linux + det meste av det du vil kopiere ut fra disken for å ta vare på. Er det mye kan du gjerne gå for en på 32GB, koster noen hundrelapper, og er den for liten er det helt ok å flytte den frem og tilbake flere ganger mellom den infiserte maskinen og en annen, hvor du da lagrer innholdet ditt til problemet er løst. Linux finner du her: http://www.ubuntu.com/ Du kan installere den direkte på minnepinnen som om det var en "Live CD", trenger ikke mer for å få tilgang til innholdet. Når den er klar: putt pinnen inn i den infiserte maskinen, start fra pinnen, ikke disken. Kopier ut innholdet du vil ta vare på, gjerne i flere omganger hvis det er mer enn hva som får plass på pinnen, og lagre dette på den andre maskinen som beskrevet over. Når du har tatt vare på alt du ønsker, så plukker du frem en DVD eller minnepinne ellerno med installasjon av f.eks. Windows hvis det var det du hadde på maskinen. Start opp fra den, kjør installasjon, velg avansert for å gjøre endringer på disken, der kan du formattere den, og så lar du installasjonen kjøre. Tipper du er oppe og går igjen i løpet av en drøy time. Lenke til kommentar
Tistlo Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 er da ubuntu desktop programmet eg trenger? virkar jo kurant dette her. eg får handla meg ein ny litt stor minnepenn neste problem vert jo att eg ikkje har windows programmet på cd/dvd, og dataen har heller ikkje cd spelar! går da an å få windows over påein minnepenn og? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 ... går da an å få windows over påein minnepenn og? Ja, du kan laste ned Windows 7 iso-fil (DVD-image) fra Microsoft, lisensnøkkel har du på maskinen eller i en mail eller noe, og de har også et praktisk lite programverktøy som legger dette på minnepinnen ferdig for installasjon for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå