Gå til innhold

[Løst] Er det trygt å partisjonere denne disken?

Anbefalte innlegg

Jeg vil partisjonere denne disken som før bare var C: med Windows på 600gig, til:

C: Windows (300gig)

E: Diverse (300gig)

Men, når jeg prøver å gjøre det får jeg denne beskjeden, og jeg lurer på om jeg kan gjøre det, eller om jeg vil få problemer da:

post-16788-0-79948500-1346071094_thumb.jpg

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at måten harddisker blir partisjonert ble definert en million år siden hvor de bestemte at maks antall partisjoner er fire. Etter hvert ble det oppdaget at det ikke alltid er nok, så det ble laget diverse måter å utvide det antallet på. Microsofts løsning for NTFS-disker er "Dynamic"-partisjoner. Det er mange ulemper med slike og få fordeler, den største er at du ikke vil kunne boote fra en slik, som meldingen sier.

Men dersom du ikke skal boote fra den skal det i teorien gå fint å opprette en dynamic partisjon og så en indre partisjon på det området igjen som du formaterer og monterer til en bokstav.

Lenke til kommentar

Vil denne ideen kunne fungere?

Jeg sletter "HP Tools" (G) partisjonen, og så oppretter jeg den nye partisjonen?

Greie er at jeg ikke vil ødelegge for dette "Recovery" moduset Pcen har hvis noe skulle skje i fremtiden og jeg må fikse systemet.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei.

Det som du også må huske på er at du ikke kan endre størrelsen på selve windows-partisjonen mens windows kjører.

Det betyr at du står igjen med følgende alternativer:

• Partisjonerer alle andre partisjoner og lar windows-partisjonen ha samme størrelse
  • Bruke 3. parts diskverktøy til å endre størrelsen på partisjonene. Gparted er et fint verktøy til denne jobben.

Uansett, husk å ta backup av viktige filer på disken. Justering av partisjoner er en kritisk operasjon som ikke alltid kan forventes å bli vellykket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...